Enter your email Address

TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    Facebook Twitter LinkedIn
    Facebook Twitter LinkedIn
    TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    TBM
    Home»Overname - Merge»Epatra sluit zich aan bij distributeur Northamber: een strategische stap voor groei
    Overname - Merge

    Epatra sluit zich aan bij distributeur Northamber: een strategische stap voor groei

    4 maart 20255 Min leestijd
    Delen
    Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

    Northamber, een Britse IT- en AV-distributeur met een lange historie, heeft onlangs Epatra Benelux overgenomen. Wat betekent deze overname voor beide bedrijven? Alexander Phillips, CEO van Northamber, en Arjan Dekker, voormalig eigenaar van Epatra, delen tijdens ISE hun visie met TBM-hoofdredacteur Joost Heessels. 

     

    Een logische volgende stap 

    Northamber is al 45 jaar actief in de distributiemarkt. Kun je kort vertellen hoe jullie je de afgelopen jaren hebben ontwikkeld? 

     

    Alexander: Northamber werd in 1980 opgericht en is de langst bestaande, onafhankelijke distributeur in het Verenigd Koninkrijk. Mijn vader begon met printers, omdat dat 45 jaar geleden nog echt value-added distribution was; je moest toen ook de onderdelen verzorgen. Vanaf dag één hebben we altijd waarde toegevoegd en ondersteuning geboden. 

     

    Naarmate de markt zich ontwikkelde en IT steeds meer een handelsproduct werd, hebben we ons gericht op de complexere segmenten: AV, UC, cybersecurity en netwerkinfrastructuur. Daarnaast hebben we nog steeds onze traditionele activiteiten op het gebied van printen en scannen. 

     

    Historisch gezien zijn we een IT-distributeur, maar de afgelopen zeven à acht jaar hebben we onze AV-business flink uitgebreid, zowel organisch als door overnames. Zo namen we in 2020 AVM over en in april 2024 Tempura, waarmee we al een bescheiden aanwezigheid in Nederland hadden. 

     

    En hoe kwam Epatra op jullie radar? 

     

    Alexander: Arjan en ik spraken al een tijdje met elkaar. Epatra heeft een sterke reputatie en veel overeenkomsten met Northamber: een zorgvuldig geselecteerd leveranciersportfolio, klantgerichtheid en een team met veel ervaring. We zagen kansen om onze krachten te bundelen en samen te groeien, wat zowel onze leveranciers als klanten ten goede komt. 

     

    Groei en internationale ambities 

    Arjan, vorig jaar gaf je aan dat je met Epatra wilde groeien. Hoe heeft dat geleid tot deze overname? 

     

    Arjan: We hebben verschillende scenario’s overwogen. Epatra was te klein om op Europese schaal een grote speler te worden, maar tegelijk te groot om autonoom in de Benelux verder te groeien. Bovendien heb ik meerdere bedrijven en kon ik niet de investeringen doen die nodig waren om Epatra op lange termijn verder uit te bouwen. Daarom zocht ik geen koper, maar een strategische partner die Epatra en zijn medewerkers verder zou brengen. 

     

    Wat gaf de doorslag om met Northamber in zee te gaan? 

     

    Arjan: In oktober vorig jaar was ik op zoek naar een overnamekandidaat, omdat ik dat zag als de beste manier om Epatra te laten groeien. We waren te klein voor Europa en te groot voor de Benelux om de groei te realiseren die ik voor ogen had. Geld was voor mij niet de belangrijkste factor; ik zocht een partner die waarde toevoegt. 

     

    Northamber sprong eruit. Vanaf het eerste gesprek voelde het goed. Northamber is een familiebedrijf met een lange termijnvisie, ondanks dat het beursgenoteerd is. Er zit een ziel in het bedrijf, en dat sprak me aan. Binnen een week na onze eerste ontmoeting in Alblasserdam wist ik dat dit de juiste match was. Onze visies op de toekomst sloten perfect op elkaar aan. 

     

    Een bredere Europese voetafdruk 

    Northamber had via Tempura al een beperkte aanwezigheid in Nederland. Hoe verandert deze overname jullie positie in Europa? 

     

    Alexander: Met de overname van Tempura hadden we al een kleine voetafdruk in de EU, maar met Epatra zetten we een veel grotere stap in de Benelux. Dit stelt ons in staat om bestaande leveranciers beter te bedienen en nieuwe technologieën, zoals cybersecurity, verder uit te rollen. 

     

    We kijken ook naar mogelijkheden om andere Europese markten te betreden, maar voor nu ligt de focus op de Benelux. We willen voortbouwen op de solide basis die Epatra heeft gelegd. Ik heb gezien hoe het bedrijf handelt: met integriteit en een sterke focus op partners. Dat willen we voortzetten. 

     

    Hoeveel overlap is er tussen Epatra en Northamber? 

     

    Alexander: Er zijn duidelijke overeenkomsten. Beide bedrijven werken met een gericht leveranciersportfolio en zetten kwaliteit en focus voorop. We delen enkele leveranciers, zoals Sony en AVer, en in het VK werken we al met Yealink, waarbij Tempura een belangrijke distributeur is. 

     

    We kijken nu zorgvuldig waar we waarde kunnen toevoegen door leveranciers aan elkaar te introduceren, zonder ons assortiment onnodig te verbreden. 

     

    De toekomst van Epatra binnen Northamber 

    Wat betekent deze overname concreet voor Epatra? 

     

    Arjan: Epatra blijft opereren als distributeur in de Benelux. We gaan onderzoeken hoe we binnen Northamber verder kunnen groeien en onze positie kunnen versterken. 

     

    Arjan, blijf jij betrokken bij Epatra? 

     

    Arjan: Ik blijf voorlopig betrokken, maar mijn focus zal meer liggen op de verdere ontwikkeling van andere projecten binnen de Lumen Vera Group, waar ik eigenaar van ben en waar Epatra tot voor kort onder viel. 

     

    Een gezamenlijke toekomst 

    Wat is jullie gezamenlijke ambitie voor de komende jaren? 

     

    Alexander: We willen de sterke basis van Epatra benutten om de Benelux-markt verder te ontwikkelen en mogelijk uit te breiden naar andere Europese regio’s. Door de combinatie van Epatra’s marktkennis en Northambers schaalvoordelen kunnen we onze leveranciers en klanten beter ondersteunen. 

     

    Arjan: Voor mij was het belangrijkste dat Epatra bij de juiste partij terechtkwam. Ik ben ervan overtuigd dat Northamber de ideale partner is om het bedrijf en zijn medewerkers een sterke toekomst te bieden. 

     

    Northamber verstevigt positie in Europa met overname Sahara Benelux
    In februari 2025 nam Northamber PLC, een toonaangevende distributeur van AV-, UC&C- en cyberbeveiligingsoplossingen, Epatra B.V. over. Nu breidt Epatra zijn marktpositie verder uit met de overname van Sahara Benelux, een gevestigde AV-distributeur in Nederland. Deze stap versterkt Northambers positie in de Europese AV-markt en bouwt voort op langdurige samenwerkingen met Christie Digital en Matrox. Zowel Northamber-voorzitter Alex Phillips als Sahara-directeur Bernard Gosselink spreken van een strategische kans om innovatie en groei in de sector te versnellen. 

    Gerelateerd

    Vorige artikelEuropese smartphonemarkt herstelt zich met 5% groei in 2024
    Volgende artikel Hoe toekomstvast is jouw portfolio?

    Gerelateerde berichten

    Detron en Zetacom samen verder als Esprit ICT

    Esprit ICT versterkt propositie digitale werkplek met overname Matrix

    Score Utica neemt telecomactiviteiten FIB over

    TBM Magazine
    citymesh

    Blijf up to date

    Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

    Evenementen

    Aankomende evenementen

    jun 17
    17 juni - 19 juni

    TCCA Critical Communications World

    jun 19
    12:30 - 17:30 CEST

    Partner Event BusinessCom en Barracuda

    jun 23
    16:00 - 19:00 CEST

    Techdrinks Den Bosch

    jul 3
    Gehele dag

    Cloud Expo Beach Party 2025

    sep 5
    5 september - 9 september

    IFA Berlijn

    sep 10
    16:00 - 19:00 CEST

    TechDrinks Utrecht

    Bekijk kalender
    Vacatures
    • KPN

      Account Director Integratie Accounts

      • Overal
      • KPN
    • Enreach

      Partnermanager  

      • Overal
      • Enreach
      • Full Time
    • Commercieel medewerker binnendienst Selcom

      • Nijkerk
      • Full Time
    • X2com

      Inside Partner Manager bij X2com

      • Heikampweg 5a, 5249 JX Rosmalen
      • X2com

    TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

    Over TBM
    • Home
    • TBM Magazine
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Contact
    • Algemene voorwaarden
    Contact

    Schoolstraat 61
    6512 JC Nijmegen

    024-3454150
    tbm@magentacommunicatie.nl

    © 2025 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

    Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

    We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

    Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

    X
    TBM
    Privacyoverzicht

    Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

    Strikt noodzakelijke cookies

    Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

    Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

    Cookies van derden

    Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

    Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

    Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!