Enreach voerde recent een rebranding door in Nederland, waardoor de naam Voiceworks verdwijnt. Dat verandert niets aan de essentie van de aanbieder, benadrukt CEO van Enreach Nederland Terry Aurik. Zo blijft de steun aan partners in het bedienen van de eindklant onverminderd belangrijk. Bovendien zijn hiervoor nu nóg meer oplossingen beschikbaar.
“Onze partners weten heel goed wat belangrijk is voor hun klanten. Dankzij onze groei in Europa kunnen zij hun klanten nóg beter helpen en aan zich binden. Dat we nu opereren onder de naam Enreach zorgt daarnaast voor meer herkenbaarheid richting eindklant”, zegt Terry. Ze doet het interview vanuit Helsinki, waar ze op dat moment met haar Europese counterparts is voor een regelmatig terugkerende sessie, waarin ze kennis uitwisselen over technologie en de benadering van het kanaal en zo elkaars positie versterken.
Terry leert vooral veel van de technologie-partners, qua benadering van het partnerkanaal is Nederland echt koploper in de groep. Maar zeker is dat alle bedrijven en hun partners en eindklanten profiteren van het uitgebreide portfolio aan UC-gerelateerde diensten.
Enreach nam afgelopen jaren een aantal ICT-bedrijven over in binnen- en buitenland. Hiermee heeft het de beschikking over een breed palet aan communicatie-, bereikbaarheids- en samenwerkingsoplossingen voor de zakelijke markt. Doel: het realiseren van optimale communicatie tussen medewerkers onderling en binnen organisaties. “Dankzij het brede aanbod kunnen onze partners nu ook andere segmenten aanboren en toewerken naar schaalvergroting. Ondernemen over landsgrenzen heen resulteert in synergie.”
Bereiken
Enreach is op eigen bodem vooral bekend onder de naam Voiceworks. Het is een van de ondernemingen waaruit Enreach in 2018 in Nederland ontstond en een Europees avontuur begon. Enreach is in korte tijd uitgegroeid tot een Europese UCaaS leider en actief in meer dan 25 landen met zo’n 25 verschillende kantoren. Naast Voiceworks zal ook i4IP zal worden omgedoopt tot Enreach. De bedrijven DSD, CloudLand en Eazit zijn daarnaast vanaf nu visueel aangemerkt als onderdeel van de groep als ‘part of enreach’. De partners van Voiceworks en i4IP houden de mogelijkheid om white label cloud communicatie- en IT-oplossingen aan te bieden en ook het distributiemodel blijft hetzelfde. Daarnaast houden partners hetzelfde aanspreekpunt voor sales en service. Aanvullend kunnen zij profiteren van toegang tot Europese innovatieve oplossingen voor hun klanten.
De naamkeuze was geen toevallige, laat Terry weten.” Enreach omschrijft waar het bedrijf voor staat. Bereikbaarheid is de basis. Het is datgene waarin we de eindklant faciliteren met onze producten en partners. Met het voeren van één merk versterken we onze marktpositie in Europa en zijn we een one-stop shop voor partners in Telecom én IT.”
Voorbeelden
Door het productportfolio, de verworven kennis en de samenwerking met alle dochterondernemingen in Europa kan zo adequaat worden ingespeeld op actuele ontwikkelingen. Zo ondersteunt chatbottechnologie dankzij de overname in 2020 van Botsquad de cloud oplossingen van Voiceworks. En ook Cloud contact center-oplossingen zorgen sinds enkele jaren voor een versterking van het portfolio. Een nieuw segment dat kansen biedt voor partners die hun klanten nu ook daarin kunnen servicen of nieuwe klantengroepen willen bereiken.
Enreach biedt daarnaast een oplossing waarmee de PABX aan MS Teams kan worden gekoppeld. Zo is het mogelijk om externe gesprekken op te zetten en te ontvangen vanuit de MS Teams-app.
Eén platform
In Nederland wordt al het gehele productaanbod geleverd. Enreach werkt aan één nieuw platform waaruit straks voor de hele groep een volledig portfolio met UCaas- en CCaaS- producten en diensten kan worden geleverd. “Op dit moment zijn er enkele verschillende platforms in de landen waarin we actief zijn. Het is niet de bedoeling om die aan elkaar te ‘knopen’, maar om ze te integreren. Vervolgens wordt het onder meer mogelijk om vanuit dit platform bijvoorbeeld klanten te bedienen met locaties verspreid door Europa; zo is er snel te switchen van een mobiel gesprek naar een videocall, of kan dit naadloos worden overgezet naar een desktop. Deze opties bieden we overigens nu al in Nederland aan. Het Nederlandse platform is dan ook de basis voor het nieuwe platform.”
Trends
Met het nieuwe platform wil Enreach in de toekomst inspelen op behoeften van eindklanten en op een markt die continu in ontwikkeling is. Maatschappelijke ontwikkelingen kunnen zorgen voor een stroomversnelling in klantvragen, zoals de komst van corona en opmars van hybride werken onlangs nog lieten zien. “De pandemie zorgde voor een piek in de vraag naar cloudoplossingen. Veel medewerkers zaten natuurlijk van de ene op de andere dag thuis. Er moest in allerijl worden gezocht naar communicatie-oplossingen en tools om tegelijkertijd samen in documenten te kunnen werken. Nu breekt de volgende fase aan. Mensen gaan zich meer oriënteren en onderzoeken of deze oplossingen wel echt handig zijn, voldoen aan de veiligheidseisen en of ze optimaal communiceren met andere applicaties. Het is de beginfase van de professionalisering van de thuiswerkplek. Dat biedt kansen voor ons en onze partners.”
De toekomst
Gevraagd naar toekomstige trends spreekt Terry over ICT en telecom als twee werelden die steeds meer in elkaar overlopen. “Klanten hebben meer en meer behoefte aan een totale oplossing voor hun ICT-behoefte, in plaats van het oplossen van één probleem met één product. Daarom richten we ons dan ook op deze behoefte met onze converged contact solutions. Hierbij is er één leverings- en supportproces bij één partij. Dat voorkomt veel verschillende contacten.”
Het zijn niet alleen de producten van nu en de toekomst waarmee Enreach de partners ondersteunt in het bedienen van de zakelijke markt. Naar gelang de behoefte, zorgt het merk ook op andere wijzen voor ondersteuning. In marketing bijvoorbeeld, via partnerevents, met trainingen, in de eigen demonstratieruimte bij Almere City FC en desgewenst ook door zelf de eindklant te bezoeken om deze zo goed mogelijk te informeren. Ook kunnen we nu ondersteunende partnerdiensten zoals BI, leads- en marketing-as-a-service naar een hoger niveau tillen. “De werkwijze is, geeft Terry aan, dan ook steeds meer klantgedreven in plaats van technology-driven. “Zo spannen we ons samen in om de klant op de best mogelijke manier te helpen.”