Enter your email Address

    • Home
    • Telecom
    • Mobility
    • VoIP
    • ICT
    • IoT
    • Algemeen nieuws
    • Evenementen
    • TBM Magazine
    • Achtergrond
    • Contact
    Facebook Twitter LinkedIn
    Facebook Twitter LinkedIn
    TBM
    Login
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • Telecom
    • IoT
    • Algemeen
      • Vacatures
    • Achtergrond
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    TBM
    Home»Telecommagazine»Een ongeluk zit in een klein hoekje
    Telecommagazine

    Een ongeluk zit in een klein hoekje

    24 mei 20234 Min leestijd
    Een ongeluk zit in een klein hoekje
    Delen
    Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

    Dat een ongeluk zo is gebeurd, bleek maar weer tijdens het treinongeluk van 4 april. Op het moment dat ik dit schrijf lijkt het erop dat de bouwkraan te snel op het spoor is gekomen. Aan het stuur zat een ervaren kraanmachinist. Soms zit een ongeluk in een klein hoekje of is er een ongelukkige samenloop van omstandigheden. De gevolgen kunnen desastreus zijn, in dit geval met grote impact.

    Veel ongelukken zijn het gevolg van (opvolgend) menselijk falen, van falende techniek of een combinatie daarvan. De kernramp in Tsjernobyl, de ramp in Fukushima, de vliegramp op Tenerife, de vliegramp in de Bijlmer, allemaal rampen die letterlijk onvoorstelbaar leken maar toch plaatsvonden.

    En dan heb ik het niet eens over de kleine ongelukjes. YouTube is overvoerd met filmpjes daarover. Soms lachwekkend, soms voel je de pijn (zeker als iemand ongelukkig terecht komt). Ook in ons werkveld kunnen zich ‘ongelukken’ voordoen. Ik denk aan een paar maanden geleden, toen twee communicatie-applicaties respectievelijk wereldwijd en in Europa uitvielen.

    Komt nooit voor! Bieden ‘five nines’, maar toch zaten veel gebruikers in Nederland met de handen in het haar. Natuurlijk bieden de vastgelegde SLA’s grond voor een schadeclaim. Maar wat schiet je er mee op als er belangrijke transacties worden gemist of te laat plaatsvinden. Of als er mensenlevens door in gevaar komen of erger.

    In ziekenhuizen weten ze daar alles van. Er wordt een hoge beschikbaarheid en betrouwbaarheid geëist op locatie (niet in een ver datacentrum). Hier kan zeker in worden voorzien, want nergens heb je een hogere beschikbaarheid en betrouwbaarheid dan in gespiegelde of geclusterde datacenters.

    Maar ja, dan moet de dienstverlening nog op locatie worden gebracht. De praktijk is dat veel ziekenhuizen toch kiezen voor een on-premise oplossing om zo de kwaliteit van de interne communicatie in eigen hand te hebben. Vallen de verbindingen met de buitenwereld weg, dan kan er toch nog worden gebeld tussen de Spoedeisende Hulp en de Operatiekamers (om maar een voorbeeld te noemen). Daarin wordt soms zo ver gegaan wat betreft redundantie en uitwijk dat men daar in de procesindustrie jaloers op zou zijn. Een mensenleven is veel waard.

    Bij de uitvraag voor een nieuwe telefonie-omgeving zei één van de marktpartijen: “Jullie gaan dus toch voor oude techniek”. Als ‘oude techniek’ synoniem staat voor ‘betrouwbare techniek’, dan is het antwoord bevestigend. Het zoeken naar oplossingen waarbij deels een SAAS-oplossing wordt gekozen, zou ik zeker niet ‘oude techniek’ noemen. Het is maar hoe je ernaar kijkt. Want hoe combineer je de wereld van ‘hoge beschikbaarheid en betrouwbaarheid onsite’ met die van ‘flexibiliteit’. Dan kun je zoeken naar het beste van beide werelden. Werkt dat? Zeker, er wordt al mee geëxperimenteerd in een aantal ziekenhuizen. De vraag is of het beheren van twee beheer platformen (ook als het dezelfde merken betreft) opweegt tegen de voordelen. Dat zal afhangen van hoe de verdeling zal zijn van de platformen in functionaliteit en capaciteit.

    Dat ziekenhuizen niet vooroplopen waar het gaat om nieuwe primaire communicatietechnieken is meer dan te begrijpen. Dat ziekenhuizen op zoek zijn naar nieuwe en flexibeler inzet van communicatiemiddelen, die aansluiten bij de ontwikkelingenin de maatschappij, de markt en de techniek, begrijp ik zeker en zal ik stimuleren waar mogelijk. Dit noem ik zeker geen hang naar ‘oude techniek’. Dit noem ik weloverwogen stappen

    zetten naar de toekomst. En daarbij wordt natuurlijk de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van oplossing en partner scherp gemonitord. Op die manier kan een goede bijdrage worden geleverd aan de patiëntveiligheid. 

    Een ontsporing van een trein in Nederland komt bijna nooit voor. We hebben één van de veiligste spoorwegen van de wereld. Een vliegtuig stort bijna nooit neer, op de weg gebeuren meer ongelukken. Een telefoonsysteem valt bijna nooit uit. Deze dingen gebeuren bijna nooit, maar als het gebeurt dan zijn de gevolgen groot.

    Ik wens u een veilig voorjaar toe.

    Marcel Ederveen

    Marcel Ederveen is met zijn ruim twintig jaar ervaring in de IT-wereld een bekend gezicht. Zijn overtuiging: IT laten werken in dienst van de business. En, vindt hij, je hoeft daarvoor niet altijd iets nieuws te implementeren, maar je kunt vaak de bestaande infrastructuur beter benutten. Marcel is eigenaar van MEcom Consulting en verbonden aan NiVo.

    Marcel Ederveen • Senior Consultant • MEcom Consulting

    info@mecom-consulting.nl

    Gerelateerd

    Vorige artikelGFT breidt haar dienstenpakket uit: Ondersteuning bij de inkoop van zonnetechnologie
    Volgende artikel De impact van green buildings op mobiele bereikbaarheid!

    Gerelateerde berichten

    5G 3,5 GHz band nu beschikbaar voor Privaat 5G Gebruik

    5G 3,5 GHz band nu beschikbaar voor Privaat 5G Gebruik

    Uit onderzoek van online vergelijker Pricewise blijkt dat meer dan de helft van de Nederlanders extra kosten maakt buiten hun databundel in het buitenland. Dat heeft hoofdzakelijk drie redenen. Meestal hanteren providers in andere EU-landen wél een datalimiet waarmee unlimited ineens limited wordt. Ook is het verschil tussen de EU en Europa voor veel mensen onduidelijk. Ten derde beseffen veel mensen niet dat als ze vanuit Nederland bellen of sms’en naar een buitenlands nummer, dit niet binnen hun bundel valt. 

    Nederlanders meest digitaal vaardig van alle Europeanen

    TBM Magazine

    Blijf up to date

    Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

    Vacatures
    • Vacature – Helpdesk medewerker

      • Overal
      • Sona Business
    • Vacature – Accountmanager

      • Overal
      • Sona Business
    • Vacature Support Engineer (FG 6)

      • Eindhoven
      • Pocos
    • (Junior) Field Service Engineer

      • Woerden (Extern)
      • Telemos ICT Solutions Group
      • Full Time
    • X2com – Senior ISP Netwerk Engineer

      • Rosmalen
      • X2com
    Evenementen
    Current Month

    TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

    Over TBM
    • Home
    • TBM Magazine
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Contact
    • Algemene voorwaarden
    Contact

    Kerkenbos 1015L
    6546 BB Nijmegen

    024-3454150
    tbm@magentacommunicatie.nl

    © 2023 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

    Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

    We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

    Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?
    X
    TBM
    Privacyoverzicht

    Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

    Strikt noodzakelijke cookies

    Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

    Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

    Cookies van derden

    Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

    Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

    Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!