Econocom timmert hard aan de weg in de Europese markt. In lijn met het ‘One Econocom’-strategisch plan kondigde het technologieconcern recent vier overnames aan van toonaangevende AV-integrators in Duitsland, Spanje, Ierland en het Verenigd Koninkrijk. Daarmee versterkt Econocom zijn positie als de nummer één audiovisuele integrator in Europa en groeit de AV-divisie naar een jaarlijkse omzet van ruim 300 miljoen euro.
De overnames – van onder meer het Duitse ICT, het Spaanse AVANZIA, het Ierse ISS AV en delen van het Britse Smartcomm – voegen in totaal circa 60 miljoen euro aan omzet toe en brengen 200 nieuwe AV-specialisten aan boord. Het totaal aantal AV-professionals binnen Econocom komt daarmee op 750.
Jean-Pierre Overbeek, Country Manager van Econocom Nederland en Director van de Audiovisual-divisie, noemt de uitbreiding een belangrijke mijlpaal:
“We zijn niet simpelweg ons AV-portfolio aan het uitbreiden; we leggen de basis voor een nieuw tijdperk van digitale experience-infrastructuur in Europa.”
Volgens Overbeek vormen de gecombineerde krachten van de overgenomen bedrijven een unieke mix van specialistische kennis – van immersive storytelling en museografie tot kinetic LED-engineering en publieke AV-infrastructuur.
CEO Angel Benguigui voegt daaraan toe:
“Audiovisuele technologie is uitgegroeid tot een strategisch instrument voor samenwerking en engagement. Met deze overnames zet Econocom een beslissende stap om leidend te zijn in dit snelgroeiende segment.”
De investeringen zijn mede mogelijk gemaakt door een recente Schuldschein-financiering van 225 miljoen euro. De uitbreiding past binnen Econocoms ambitie om in alle Europese markten een eenduidige en hoogwaardige AV-propositie aan te bieden – van immersive design tot managed services.


