Marbella vormde afgelopen week het decor voor de Global Audiovisual Conference van Econocom. Met deze bijeenkomst markeert de groep een nieuw strategisch hoofdstuk binnen zijn audiovisuele activiteiten, waarin integratie, innovatie en Europese samenwerking centraal staan.
Econocom
Econocom, actief in digitale transformatie binnen zowel publieke als private sectoren, positioneert audiovisueel (AV) sinds kort als een volwaardige strategische groeipijler. Tijdens het internationale event in Spanje werden de recent overgenomen bedrijven ICT (Duitsland), Avanzia (Spanje), ISS AV (Ierland) en onderdelen van Smartcomm (Verenigd Koninkrijk) voor het eerst gezamenlijk gepresenteerd onder de Econocom-vlag. Samen vormen zij een pan-Europees AV-netwerk met ruim 750 specialisten en een jaarlijkse omzet van meer dan 300 miljoen euro.
De bijeenkomst in Marbella stond niet alleen in het teken van kennisdeling en visievorming, maar benadrukte ook Econocoms ambitie om uit te groeien tot dé toonaangevende AV-integrator van Europa. Volgens CEO Angel Benguigui is 2025 een kantelpunt: “We bundelen onze krachten om onder één merk een duidelijke en toekomstgerichte propositie neer te zetten. In een wereld waarin technologie continu verandert, willen wij organisaties helpen om met AV-oplossingen daadwerkelijk impact te maken.”
De integratie van de verschillende AV-specialisten stelt Econocom in staat om breed inzetbare en hoogwaardige oplossingen te leveren, onder meer op het gebied van museografie, kinetic LED-technologie, educatie en immersieve belevingsomgevingen voor uiteenlopende sectoren. Hiermee geeft de groep concreet invulling aan zijn ‘One Econocom’-strategie en ‘Live Tech’-filosofie.
Israel Garcia, Group Managing Director Business Development, wijst op de structurele groei in de AV-markt: “Sinds 2020 is het gebruik van collaboratieve technologieën en digital signage enorm toegenomen. We verwachten dat deze trend zich doorzet met een jaarlijkse groei van ruim vijf procent tot 2028.”
Ook Jean-Pierre Overbeek, Country Manager Nederland en directeur van de audiovisuele divisie, ziet duidelijke kansen: “Audiovisueel is inmiddels een onmisbare factor in hoe organisaties communiceren en samenwerken. Met deze Europese AV-propositie creëren we een krachtig en consistent aanbod, met ruimte voor lokale expertise én internationale schaal.”


