Zes jaar na de verkoop van Telserv keren telecomondernemers Marco Dunhof en Johan van der Lijcke terug naar de sector die zij mede vormgaven. Met de lancering van DID Telecom B.V. en PRS Telco B.V. zetten zij opnieuw koers richting internationale connectiviteit, premium voice en klantgerichte innovatie.
De nieuwe bedrijven bouwen voort op dezelfde fundamenten als destijds bij Telserv: technische expertise, directe ondersteuning en een uitgesproken klantfocus. Het netwerk van beide bedrijven wordt redundant uitgerold met infrastructuur in onder meer Londen, Ashburn, Miami en Hongkong. Tegelijkertijd worden de eerste verbindingen gelegd met Tier 1- en Tier 2-operators wereldwijd en komt een 24/7 helpdesk beschikbaar.
Ondernemers-DNA met diepe wortels
De comeback van Dunhof en Van der Lijcke is opmerkelijk, maar past bij het ondernemende karakter van beide heren. Marco Dunhof richtte in 1992 zijn eerste multimediabedrijf op. Enkele jaren later stond hij aan de wieg van Tradeview, een van de eerste aanbieders van webwinkels in Nederland. De technologie achter het platform werd internationaal gepatenteerd. Na de verkoop stapte hij in de wereld van televisieformats, waar hij mede-eigenaar werd van een maatschappij die wereldwijd Big Brother-producties van Endemol faciliteerde. Ook achter programma’s als Idols, Star Academy en House of Love schuilen technologische toepassingen van zijn hand en verkocht hij eerder de domeinnaam carview.com aan Microsoft voor 950.000 euro.
Vanaf 2012 richtte Dunhof zich volledig op Telserv, waar hij vanaf 2015 samen is gaan werken met van der Lijcke. Van der Lijcke had op dat moment zijn sporen verdient bij beursgenoteerde IT ondernemingen, maar vond dat niet genoeg en wilde meer zelf ondernemen. In 2015 werden zij aan elkaar voorgesteld en zijn zij samen gaan werken in Telserv. Onder hun bezielende leiding groeide Telserv uit tot een wereldwijde speler in virtuele nummeroplossingen. In 2019 werd het bedrijf verkocht aan het Amsterdamse MessageBird (nu Bird). Op Oudjaarsdag 2022 namen zij afscheid van het bedrijf om zich te gaan richten op andere zaken.
Ondernemers in hart en nieren
Marco Dunhof heeft zich vanaf 2022 bezig gehouden met het investeren en beheren van vastgoed en gerelateerde initiatieven. Ook Johan van der Lijcke bleef na Telserv niet stilzitten. Hij richtte onder andere Lakeview Invest (vastgoed) op en investeerde in verschillende bedrijven zoals Outcome (IT) en Victoria-ID (Identity Screening). Tevens is hij mede investeerder in het maatschappelijke initiatief VriendDD, dat kinderen stimuleert om buiten te spelen. Recent haalde hij met compagnons het succesvolle Zweedse Ruff Golf naar Nederland, een indoor-golfconcept dat zich snel verspreidt door Europa.
Telecom blijft trekken
Waar Dunhof de gesprekken, de klanten en de technologische innovatie miste, ziet Van der Lijcke juist nieuwe kansen voor disruptie en klantwaarde. De vraag vanuit de markt bleef, en die gaan ze met hun nieuwe bedrijven beantwoorden.
DID Telecom B.V. biedt diensten als DID’s, geo-nummers, VoIP en mobiele nummers, tweerichtingsverkeer en gratis servicenummers. PRS Telco B.V. richt zich op premium rate- en shared cost-nummers. Beide bedrijven zijn gebouwd met het oog op kwaliteit, snelheid en menselijk contact – géén chatbots, maar échte mensen aan de lijn.