Enter your email Address

TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    Facebook Twitter LinkedIn
    Facebook Twitter LinkedIn
    TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    TBM
    Home»Achtergrond»Duitse IT-distributeur Siewert & Kau in zwaar weer
    Achtergrond

    Duitse IT-distributeur Siewert & Kau in zwaar weer

    9 mei 20253 Min leestijd
    Duitse IT-distributeur Siewert & Kau in zwaar weer
    Delen
    Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp
    De Duitse IT-distributeur Siewert & Kau heeft afgelopen week een insolventieprocedure aangevraagd bij de arrondissementsrechtbank in Keulen. De onderneming, met het hoofdkantoor in Bergheim en circa 400 medewerkers verspreid over Duitsland, Spanje en Nederland, kampt met financiële problemen die volgens het bedrijf voortkomen uit een combinatie van macro-economische tegenwind en sectorbrede terughoudendheid in investeringen op de Duitse markt.
    Advocaat Marion Rodine is aangesteld als voorlopige curator en is sinds begin mei met haar team aanwezig op de hoofdlocatie in Bergheim. De focus ligt op stabilisatie van de dagelijkse bedrijfsvoering en het waarborgen van de inkoop- en leveringscapaciteit voor bestaande orders.  Ze was optimistisch over de eerste feedback van leveranciers en klanten: Rodine was positief over de eerste reacties van klanten en leveranciers: “De eerste reacties zijn positief en daar bouwen we samen met onze zeer gemotiveerde en ervaren medewerkers op voort.”
    Ondanks de  omstandigheden blijft het bedrijf operationeel en worden nieuwe bestellingen aangenomen en verwerkt. Tegelijkertijd is een prefinancieringsregeling voor insolventie-uitkeringen in gang gezet om de salarissen van medewerkers veilig te stellen.
    De problemen kwamen aan het licht toen eind april de webshop en cloudmarktplaats van het bedrijf zonder voorafgaande communicatie offline gingen. Klanten en partners in binnen- en buitenland werden verrast door de plotselinge uitval van digitale dienstverlening. Inmiddels zijn de cloudactiviteiten overgedragen aan Wortmann AG, om continuïteit van Microsoft-licenties en klantbeheer te borgen.

    Impact op buitenlandse vestigingen

    Wat de gevolgen zijn voor de buitenlandse dochterondernemingen van Siewert & Kau is niet duidelijk. In Nederland is het bedrijf sinds 2014 actief vanuit een kantoor in Hengelo, waarmee de Benelux-markt wordt bediend. Voor de Spaanse vestiging in Premià de Mar (nabij Barcelona) geldt eenzelfde onzekerheid. Hoewel er vanuit het hoofdkantoor de intentie is uitgesproken om de internationale operaties vooralsnog voort te zetten.

    Van investeringscrisis tot valutarisico

    De aanhoudende investeringscrisis in Duitsland wordt door het management als belangrijkste oorzaak genoemd voor de financiële problemen. Zowel publieke instellingen als private partijen houden al meer dan een jaar de hand op de knip. CFO Claus Holzleitner wijst daarnaast op de sterke volatiliteit van de Amerikaanse dollar sinds de verkiezingen in de VS eind 2024. “Een groot deel van onze inkoop verloopt in dollars. De schommelingen maken kostprijsberekening en voorraadbeheer buitengewoon lastig,” aldus Holzleitner.

    Verschil Nederlands faillissement en Duitse insolventie

    Hoewel de term ‘faillissement’ in de Nederlandse berichtgeving veel wordt gebruikt, is het juridisch correct om in dit geval te spreken van een Duitse Insolvenzverfahren. Het verschil is wezenlijk:
    In Nederland wordt een faillissement vaak gezien als het begin van liquidatie: een curator verkoopt activa om schuldeisers terug te betalen. Het doel is afwikkeling.
    In Duitsland ligt de focus bij insolventie veel meer op sanering en doorstart. De rechtbank kan een Insolvenz in Eigenverwaltung toestaan, waarbij het zittende management onder toezicht van een curator werkt aan herstel van het bedrijf. Doel is het behoud van waarde, werkgelegenheid en klantrelaties.

    Familiebedrijf onder druk, maar strijdvaardig

    Siewert & Kau, opgericht in 1994, heeft zich ontwikkeld tot een belangrijke speler in de computertechnologiesector met een omzet van meer dan 700 miljoen euro in 2021. Het bedrijf heeft aanzienlijk geïnvesteerd in zijn infrastructuur, waaronder een uitbreiding van de logistieke ruimte en kantoorruimte met vijf miljoen euro slechts een jaar geleden, waardoor de opslagcapaciteit verdubbelde. CEO en medeoprichter Björn Siewert benadrukt de langetermijnvisie van het management: “We zetten ons met grote passie in voor het behoud van wat we in dertig jaar hebben opgebouwd. Als familiebedrijf geloven we in het voortbestaan van Siewert & Kau, samen met onze mensen en onze partners.”

    Gerelateerd

    Vorige artikelSewan versterkt partnerpositie met verbreding portfolio en vertrouwde aanpak
    Volgende artikel DSD voegt HaloPSA toe aan cloud-aanbod; alles-in-één PSA-oplossing voor moderne MSP’s

    Gerelateerde berichten

    Xelion

    Terugblik bij het afscheid van Micha Cohen en Arthur van den Ende; pioniers in cloudtelefonie

    Digitalisering als sleutel in een complexe zorgomgeving

    TBM Magazine
    citymesh

    Blijf up to date

    Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

    Evenementen

    Aankomende evenementen

    mei 21
    21 mei - 23 mei

    GITEX Europe Berlin

    mei 26
    16:00 - 19:00 CEST

    Techdrinks Almere

    jun 3
    3 juni - 5 juni

    ANGA COM 2025

    jun 7
    7 juni - 13 juni

    InfoComm 2025

    jun 11
    Gehele dag

    Telecom Insights 2025

    jun 11
    12:00 - 18:00 CEST

    Partner Event Internet on Demand: ‘FWA: the next big thing in telecom’

    Bekijk kalender
    Vacatures
    • Commercieel medewerker binnendienst Selcom

      • Nijkerk
      • Full Time
    • X2com

      Inside Partner Manager bij X2com

      • Heikampweg 5a, 5249 JX Rosmalen
      • X2com

    TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

    Over TBM
    • Home
    • TBM Magazine
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Contact
    • Algemene voorwaarden
    Contact

    Schoolstraat 61
    6512 JC Nijmegen

    024-3454150
    tbm@magentacommunicatie.nl

    © 2025 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

    Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

    We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

    Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

    X
    TBM
    Privacyoverzicht

    Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

    Strikt noodzakelijke cookies

    Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

    Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

    Cookies van derden

    Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

    Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

    Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!