De Duitse IT-distributeur Siewert & Kau heeft afgelopen week een insolventieprocedure aangevraagd bij de arrondissementsrechtbank in Keulen. De onderneming, met het hoofdkantoor in Bergheim en circa 400 medewerkers verspreid over Duitsland, Spanje en Nederland, kampt met financiële problemen die volgens het bedrijf voortkomen uit een combinatie van macro-economische tegenwind en sectorbrede terughoudendheid in investeringen op de Duitse markt.
Advocaat Marion Rodine is aangesteld als voorlopige curator en is sinds begin mei met haar team aanwezig op de hoofdlocatie in Bergheim. De focus ligt op stabilisatie van de dagelijkse bedrijfsvoering en het waarborgen van de inkoop- en leveringscapaciteit voor bestaande orders. Ze was optimistisch over de eerste feedback van leveranciers en klanten: Rodine was positief over de eerste reacties van klanten en leveranciers: “De eerste reacties zijn positief en daar bouwen we samen met onze zeer gemotiveerde en ervaren medewerkers op voort.”
Ondanks de omstandigheden blijft het bedrijf operationeel en worden nieuwe bestellingen aangenomen en verwerkt. Tegelijkertijd is een prefinancieringsregeling voor insolventie-uitkeringen in gang gezet om de salarissen van medewerkers veilig te stellen.
De problemen kwamen aan het licht toen eind april de webshop en cloudmarktplaats van het bedrijf zonder voorafgaande communicatie offline gingen. Klanten en partners in binnen- en buitenland werden verrast door de plotselinge uitval van digitale dienstverlening. Inmiddels zijn de cloudactiviteiten overgedragen aan Wortmann AG, om continuïteit van Microsoft-licenties en klantbeheer te borgen.
Wat de gevolgen zijn voor de buitenlandse dochterondernemingen van Siewert & Kau is niet duidelijk. In Nederland is het bedrijf sinds 2014 actief vanuit een kantoor in Hengelo, waarmee de Benelux-markt wordt bediend. Voor de Spaanse vestiging in Premià de Mar (nabij Barcelona) geldt eenzelfde onzekerheid. Hoewel er vanuit het hoofdkantoor de intentie is uitgesproken om de internationale operaties vooralsnog voort te zetten.
De aanhoudende investeringscrisis in Duitsland wordt door het management als belangrijkste oorzaak genoemd voor de financiële problemen. Zowel publieke instellingen als private partijen houden al meer dan een jaar de hand op de knip. CFO Claus Holzleitner wijst daarnaast op de sterke volatiliteit van de Amerikaanse dollar sinds de verkiezingen in de VS eind 2024. “Een groot deel van onze inkoop verloopt in dollars. De schommelingen maken kostprijsberekening en voorraadbeheer buitengewoon lastig,” aldus Holzleitner.
Hoewel de term ‘faillissement’ in de Nederlandse berichtgeving veel wordt gebruikt, is het juridisch correct om in dit geval te spreken van een Duitse Insolvenzverfahren. Het verschil is wezenlijk:
In Nederland wordt een faillissement vaak gezien als het begin van liquidatie: een curator verkoopt activa om schuldeisers terug te betalen. Het doel is afwikkeling.
In Duitsland ligt de focus bij insolventie veel meer op sanering en doorstart. De rechtbank kan een Insolvenz in Eigenverwaltung toestaan, waarbij het zittende management onder toezicht van een curator werkt aan herstel van het bedrijf. Doel is het behoud van waarde, werkgelegenheid en klantrelaties.
Siewert & Kau, opgericht in 1994, heeft zich ontwikkeld tot een belangrijke speler in de computertechnologiesector met een omzet van meer dan 700 miljoen euro in 2021. Het bedrijf heeft aanzienlijk geïnvesteerd in zijn infrastructuur, waaronder een uitbreiding van de logistieke ruimte en kantoorruimte met vijf miljoen euro slechts een jaar geleden, waardoor de opslagcapaciteit verdubbelde. CEO en medeoprichter Björn Siewert benadrukt de langetermijnvisie van het management: “We zetten ons met grote passie in voor het behoud van wat we in dertig jaar hebben opgebouwd. Als familiebedrijf geloven we in het voortbestaan van Siewert & Kau, samen met onze mensen en onze partners.”