Een nieuwe naam, weer een overname én een entree in een Worldtour ploeg, het hoogst haalbare in wielrennen. Er is veel te vertellen over Dstny. Aan het woord Ed Smit, managing director van Dstny Nederland.
Een maand geleden werd in alle 7 landen waar Destiny actief is, in één keer de naam van alle entiteiten gewijzigd in Dstny. Ed: “We hebben de afgelopen jaren veel overnames gedaan en we hadden de behoefte om al onze organisaties onder één naam samen te brengen, hierdoor kunnen we als één Europese aanbieder van Business Communication naar buiten treden. Daarbij hebben we gekeken naar wat goed lag, wat praktisch was én waarvoor nog domeinnamen vrij waren. Tijdens een brainstormsessie kwam iemand op het idee om de klinkers tussen de huidige naam weg te laten. De nieuwe naam is een stuk frisser en moderner, maar is duidelijk gekoppeld aan de naam die de oprichters in 2008 opgezet hebben.”
Entree in het wielrennen
Voor Nederland was de naamswijziging een kleine overgang, omdat daar alle bedrijven al onder de vlag van Destiny opereerden. “Het geeft ons de kans om Dstny nog beter te positioneren. Het partnerkanaal kent ons wel, maar daarbuiten willen we ook binnen het B2B segment onze naamsbekendheid vergroten.”
Enige haast was wel geboden, want de nieuwe naam moest bij voorkeur vastgelegd zijn vóór de bekendmaking van het sponsorcontract met de wielerploeg die nu nog Lotto Soudal heet, maar in de loop van 2022 en 2023 als Lotto Dstny naar buiten zal treden.
Ed over de verrassende entree in het wielerpeleton. “Door onze Europese aanwezigheid én het gebruik van één merknaam wilden we ook ons merk internationaal versterken. We zochten een sport die niet polariseert en waar iedereen zich in herkent. Dan is wielrennen ideaal. Toevallig wist onze CEO Daan De Wever dat Soudal als sponsor wilde stoppen bij de Lotto Soudal ploeg. We hebben ons daarbij ook laten inspireren door de zichtbaarheid van Visma bij de wielerploeg van Jumbo Visma. Een paar jaar geleden kende niemand Visma, dat is nu wel anders.”
De entree van Dstny in het wielerpeleton gaat in fases. Dit jaar wordt Soudal uitgefaseerd en Dstny in gefaseerd. Eerst bescheiden op de zijkant van helm en shirt. Vanaf volgend jaar volledig zichtbaar binnen wat dan Lotto Dstny als ploeg gaat heten. Een team dat grotendeels bestaat uit jonge, talentvolle renners die meestrijden in de World Tour, de Champions League van het wielrennen.
Partners en klanten gaan ook actief profiteren van de sponsoring. Tijdens de Amstel Gold Race op 10 april waren een beperkt aantal partners en klanten al van de partij.
Overnames versterkt technologische kennis
Het kan niemand zijn ontgaan, dat Dstny de afgelopen jaren de overnames aan elkaar rijgt. Afgelopen jaar zijn onder meer Meridix (communicatieanalyse), de Belgische cloudprovider Stuart, het Franse IPLine en natuurlijk Soluno en Telepo overgenomen.
Door de overnames zijn het afzetgebied en de klantenbase gegroeid, maar is vooral ook nieuwe technologie en kennis toegevoegd. Ed: “Met Telepo hebben we onze eigen UC-technologie in huis gehaald. Het was cruciaal dat we gelijktijdig Soluno konden acquireren, waarmee we een ingang hadden bij de grote service providers. Van de meer dan twee miljoen seats zit een groot deel bij de grote operators. Zo is T-Mobile in Nederland nu klant.”
En de ochtend van dit interview werd bekend dat de Britse leverancier van MS Teams koppelingen Qunifi ook was toegetreden tot de Dstny familie. Qunifi’s Call2Teams platform is de wereldwijde leider in Teams integratie voor UCaaS aanbieders. De dienstverlening strekt zich uit over de hele wereld. Eindklanten in meer dan 100 landen en organisaties met samen meer dan 2 miljoen Teams gebruikers communiceren via Qunifi. Ed: “Een vriendschappelijke overname, we hadden al een partner contract met ze. Wij breiden hiermee onze dienstverlening verder uit. Zij kunnen zich focussen op het door ontwikkelen van de technologie. Zij hebben met slimme oplossingen met name de afgelopen twee jaar snel marktaandeel verworven. En wat bij elke overname belangrijk is, hun DNA past uitstekend bij ons. “
Dstny zit zeker niet stil en zal zeker ook stappen gaan zetten op het gebied van CCaaS, vertelt Ed. “Maar dat is een zoektocht omdat een partij ook qua technologie goed moet aansluiten. In Nederland zijn we recent een samenwerking gestart met Puzzel, een leverancier op dit gebied. We kijken hier ook naar de verschillende technologieën die we of los kunnen integreren of bovenop ons platform kunnen zetten.”
Breed portfolio in UC
Het gesprek gaat grotendeels over UC en een stukje over CC, duidelijk is wel dat de groei naar de UC-markt centraal staat. En dat Dstny daar grote stappen heeft gezet naar het verder ontwikkelen binnen een eigen platform. Ed: “We bieden hierin Xelion, 3CX, Swyx en we starten nu met Telepo en dus ook MS Teams integraties. 95 Procent van de klanten kun je op elk platform zetten, maar het gaat om de laatste vijf procent. Dat zijn vaak grotere organisaties die een strak bedrijfsproces hebben waar het platform zich op moet aanpassen. Dat is maatwerk en daar kunnen wij prima mee uit de voeten.”
Telepo is in Nederland pas recent aan het portfolio toegevoegd, vertelt Ed. “We zijn nu druk bezig met het opleiden van al onze mensen, van support tot sales. Dat betekent dat we het na een gedegen voorbereiding eind van Q2 in de markt gaan zetten. In de tweede helft van het jaar zullen we een aantal functionaliteiten gaan toevoegen.”
Eigen technologie
Duidelijk is dat, mede door de overnames, de eigen producten en diensten steeds belangrijker worden. “In de toekomst zijn we veel meer een technologie bedrijf en veel minder een leverancier van oplossingen van derden. In Nederland onderscheidden we ons daar al met het leveren van toegevoegde waarde. Dat blijven we ook doen. Die kennis geven we ook door aan de andere organisaties in de groep.”
Een goed voorbeeld daarvan is de ontwikkeling van VoIPcube. Middleware die functioneert tussen UC en de CRM- of ERP-software bij de klant. “In totaal gaat het om ruim 40 integraties met veelvoorkomende CRM en ERP software en voegen we in hoog tempo nieuwe integraties hieraan toe. Bijzonder is dat VoIPcube automatisch alle releases van al die software bijhoudt en daardoor de koppelingen met de klant zonder extra werkzaamheden actueel kan houden en snel kan inrichten. Iets wat bij normale release updates wel weken of zelfs maanden kan duren. Dat bieden we al aan eindklanten en na wat verdere ontwikkeling, in Q4, ook aan het wholesale kanaal. Dat is een mooie ontwikkeling waar we ook buiten Nederland mee verder kunnen.”
Partnerkanaal centraal
Het partnerkanaal wordt vaak nerveus als een leverancier een internationale expansie doormaakt of ook direct levert, weet ook Ed. “Als ik vraag of we ooit samen bij dezelfde klant hebben gezeten, wordt het meestal stil. Daarbij vertel ik onze partners altijd dat wij maar een heel klein stuk van de hele zakelijke telecommarkt van vier miljard voor onze rekening nemen. En zijzelf een nog kleiner deel. Hun echte concurrenten zijn de grotere traditionele operators. We zijn en blijven trouw aan onze partners. We horen terug dat de betrouwbaarheid, bereikbaarheid en de dienstverlening enorm vooruit zijn gegaan. Een van de zaken voor de komende tijd is dat we nóg meer aandacht aan de partners willen geven.”
Doelen voor de komende tijd
Streven voor de komende jaren is in elk geval om de footprint in Europa te vergroten door in meer landen actief te worden via overnames. Ed tot slot: ”Dat is met name de focus van onze CEO Daan De Wever. Hij kijkt of een bedrijf hetzelfde DNA heeft en of het deel van de markt wat ze bedienen interessant genoeg is om een groeispurt te kunnen maken. De omzet voor de gehele Dstny groep ligt nu rond de 200 miljoen en over een aantal jaren willen we wel naar de één miljard. Dat betekent groei in autonome omzet en uit meer landen. En zeker ook door de juiste technologie-keuzes te blijven maken. Dat is de reden dat we op zoek zullen blijven gaan naar technologie partners. Die groeiambities gelden zeker ook voor Nederland. Ook hier kijken we naar overnamepartners. Ons streven is om beter en sneller te worden door de overnames die we doen, en dat we daardoor slimmer worden en zo betere service en producten kunnen leveren.“