Als je in een branche als de Informatie & Communicatietechnologie terecht komt, kun je er toch vanuit gaan dat je vroeger best een beetje mee kon komen op school. Als je zo slim was/bent dat je daar dan ook nog eens een bedrijf in hebt kunnen starten of je mag er leiding aan geven, dan waren paps en mams denk ik best een beetje trots vroeger. Hoe bijzonder is het dan, dat je uit voornamelijk commerciële overwegingen, gestopt bent met denken en je werkt bestaat uit collectieve domheid faciliteren?
Want echt he? Tegenwoordig zijn we in onze branche (en we maken het mogelijk voor iedereen die het ook wil) aan het Zoomen vanuit de auto!?! Ik las dat het voor verzekeringsmaatschappijen aanleiding is om onderzoek te gaan doen: hoeveel extra ongevallen er zijn ontstaan omdat mensen Zoomen/ Teamen vanuit de
auto…Echt he?!
De ongelofelijke stupiditeit die hierin zit?! Hoezo stap je weer in je auto en verlaten we de technologie snelweg, die perfect bleek te werken, om weer op het asfalt infarct te gaan staan? Met dan als overtreffende trap…te gaan zitten Zoomen!! (ik geloof niet dat ik eerder in de drie inleidende alinea’s zoveel vraag,- en uitroeptekens heb gebruikt !?!)
Ja, lach er maar om. Maar als u dit nu achter het vertrouwde kantoorbureau zit te lezen met al uw kompanen om u heen, zou ik maar stoppen met lachen. En ik weet zeker, dat als u het maar belangrijk genoeg vindt, te verleiden bent om vanuit uw blik op wielen te gaan zitten (beeld) vergaderen.
Dan over naar de dienstverlening van uw prachtige bedrijf. Qua collectieve domheid faciliteren. Je kunt ervan uitgaan dat de mensen die het hierboven beschreven gedrag vertonen zichzelf in ieder geval heel belangrijk vinden. Ze ‘moeten’ ergens naartoe en zelfs tijdens die nutteloze rit zijn ze natuurlijk onmisbaar. Dus dat zijn dan waarschijnlijk hele belangrijke bedrijven die ze vertegenwoordigen. Want voor minder gaan ze natuurlijk niet.
Die zijn dan natuurlijk heel gevoelig voor die USP’s van u (die u deelt met de overige 1.500 ICT dienstverleners) zoals ‘efficiency, bereikbaarheid, advies, kostenbesparing, convergentie, hybride, etc. Vult u ze zelf maar aan vanuit de brochure of website. Wat houden die krachttermen rond dienstverlening in de praktijk in?
U kijkt helemaal niet naar de efficiency, kostenbesparing, etcetera, etcetera, etcetera. van uw opdrachtgever! U hoort de kansloze invulling van de communicatie structurenen -gewoontes van hen aan en gaat die faciliteren. Desnoods met Wi-Fi in de auto omdat het Zoom beeld nog wel eens wil schutteren bij 130 km/u. Allemaal weer terug het pand in? Gaan we dat weer volhangen met routers, switches, lijnen. Maar wel efficiënt, kostenbesparenden hybride natuurlijk. En op het bureau is dan een 27 inch scherm wel prettiger. De pallets worden al geladen.
Stop! En ga papa en mama weer eens een beetje trots laten zijn en het verschil maken. Is een ICT-gedachte niet ‘shit in-shit out?’ Ga die ‘shit in’ dan eerst eens bespreekbaar maken bij de opdrachtgever. Kijk naar de processen en structuur en geef daar eerst een goed advies over. Hoe werken, inrichten, overleggen, communiceren etcetera? En ga dat dan vervolgens ‘efficiënt, kostenbesparend, etc. etc. faciliteren.
Kom anders maar met een nieuwe USP: ‘We houden (ons) van de domme’. Iedereen doet het….maar is nog niet geclaimd.