Ik sta elke keer weer verbaasd hoeveel bedrijven er actief zijn in de disciplines rond telecom. Dat lijken er ook steeds meer te worden, omdat telecom als begrip steeds verder uitdijt en bijna naadloos overgaat in IT. Denk aan onderwerpen als AI, security en document management, om er maar een paar te noemen. Daarbij is telecom allang geen bellen alleen meer, maar gaat het ook om samenwerken, de customer journey, data. En dus ook allang niet meer over de telefoon, of die nu desktop of mobiel is. Endpoint devices zijn er steeds meer, door de sterke opkomst van IoT en UC bijvoorbeeld, maar ook door de toenemende aandacht voor contact centers.
Deze dynamiek zorgt ervoor dat de mensen in de ‘telecom’ zich ook steeds sneller moeten aanpassen aan veranderende omstandigheden en tools. Dat gaat in onze sector met een vanzelfsprekendheid die je echt niet overal tegenkomt. Het lijkt bijna alsof we ervoor in de wieg gelegd zijn. En dat is best bijzonder, omdat het in onze sector wemelt van mensen die heel erg van programmeren, cijfers en data houden en dus van structuur. Maar ook zij zijn in staat zich voortdurend door te ontwikkelen. Ook als het even niet meezit. Misschien lijken we in die zin wel een beetje op Elon Musk.
Ik moest daaraan denken toen ik een zeer boeiende documentaire zag op de BBC over deze bijzondere tech-entrepeneur. Ik denk toch wel een voorbeeld of icoon voor velen in onze industrie. Het meest interessant was het stuk wat zo’n 12 jaar geleden speelde. Tesla was net van de grond gekomen, maar de productie wilde maar niet op gang komen. Aan de andere kant was hij met een raketprogramma bezig, maar daar stortte iedere raket vlak na de landing neer. Maar Musk had niet alleen visie en daadkracht, maar ook een ongebreideld optimisme én doorzettingsvermogen. Hij blufte Tesla naar een beursgang en haalde daarmee het geld binnen om de productie echt goed aan de gang te krijgen. Hij gaf SpaceX nog een laatste kans en toen belandde de raket wel netjes in de ruimte en kreeg hij prompt een order van 1.2 miljard dollar van NASA. Kortom, visie, veerkracht en doorzettingsvermogen, daar kom je ver mee. En optimisme en gevoel voor humor, zoals bij Musk, maken het dan helemaal af.
Elon Musk is waarschijnlijk een voorbeeld voor velen van ons. En terecht, zeker als het gaat om visie, daadkracht en vooral ook doorzettingsvermogen. Ik zag onlangs een boeiende documentaire over deze bijzondere entrepreneur op BBC. Een aanrader om te kijken overigens. Daarin zag je hoe hij zich als jonge ondernemer ontwikkelde en met PayPal als snel een hit had die hij goed kon verkopen. So far, so good. Maar daarna kwam er een periode waarbij zijn visie een slag voor liep op de dagelijkse realiteit. Vrijwel gelijktijdig startte hij met Tesla de productie van elektrische auto’s én begon hij een project om raketten te lanceren en zo satellieten om de aarde te kunnen brengen. De visie van Tesla was dat de fossielen brandstoffen binnen niet al te lange tijd op zouden raken. En met de satellieten mikte hij op een megaorder van NASA, die net waren gestopt met een eigen satellietprogramma. Wie het zich nog kan herinneren, de Tesla productie kwam niet van de grond, terwijl de klanten al een forse aanbetaling hadden gedaan. Op een onbewoond eiland in de Stille Oceaan stortte vervolgens de ene na de andere raket neer. Terwijl Tesla op de rand van de afgrond stond, bleek Musk in de toekomst van de electric vehicle geloven en stak hij zijn laatste geld in het project. Van het SpaceX project werd hij wanhopig.