We volgen het al een tijdje: de clash of de titans tussen Gamma, Enreach en Destiny. Destiny geeft in het laatste persbericht aan dit rijtje te zijn ontgroeid. Hiermee zet het Belgische bedrijf zichzelf strategisch slim op de Europese kaart en positioneert het zich naast RingCentral, Microsoft en Zoom. De overname van Telepo en Soluno kwam niet zomaar uit de lucht vallen en heeft ook gevolgen voor de strategie van Destiny voor de Nederlandse markt.
Ed Smit, Managing Director Nederland bij Destiny is zeer verheugd over de toevoeging van Soluno en Telepo aan de Destiny Groep. “Het verstevigt de positie op de Nederlandse UCaaS-markt. Beide bedrijven zijn een goede toevoeging aan de eerder over genomen bedrijven die Destiny in Nederland het afgelopen jaar in gang heeft gezet. Deze overnames zullen we eind dit jaar afronden. Voor Destiny was de combinatie van de overname essentieel, zeker omdat Soluno gebruik maakt van de technologie van Telepo. De één kon niet zonder de ander en voor Daan de Wever, CEO van Destiny, was het essentieel dat de deal met beide organisaties tegelijkertijd plaatsvond. De combinatie is voor ons de toegevoegde waarde. Twee jaar geleden hebben we een overname gedaan in België van een organisatie die Escaux heet. Dit was onze eerste stap om zelf meer technologieprovider te worden. Vandaag schakelen we met de recente overnames een versnelling hoger op dit vlak.”
Van serviceprovider naar SaaS- en technologieprovider
“Als je naar ons bedrijf kijkt, zie je dat Destiny de laatste jaren inderdaad een shift maakt van serviceprovider naar meer SaaS- en technologieprovider. Dat is een hele duidelijke koers waar wij voor gekozen hebben.” vult Daan de Wever, CEO van Destiny, aan. “Ik ben ervan overtuigd dat wanneer je impact wilt hebben op de manier waarop individuen en organisaties communiceren, dan moet je toegang hebben tot je eigen roadmap. We hebben een ambitieus team en ook een ambitieuze aandeelhouder die eigenlijk zeggen: als je het verschil wilt maken en je hebt de ambitie om vanuit Europa een technologie te bouwen die je niet alleen vanuit Europa kunt gebruiken, maar waar je ook wereldwijd impact mee kunt hebben, dan is het belangrijk om marktleider te zijn. Deze overnames zorgen ervoor dat we direct een groot deel van de markt in handen hebben.”
Verschil maken op de lange termijn
Destiny heeft er dus bewust voor gekozen om technologie in huis te halen met deze overname, in plaats van deze zelf te ontwikkelen? “In 2009 zijn we gaan ontwikkelen met een eigen platform, maar we waren toen nog te klein om de investering in dat platform te verantwoorden. Daarom hebben we destijds gekozen om te investeren in commerciële technologie, in Telepo. Rond 2017 begonnen we steeds sneller te groeien en dit was het moment waarop we hebben gezegd dat als we impact willen en op de lange termijn het verschil willen maken, dan wordt het technologiecomponent heel belangrijk. We hebben toen eerst de overname gedaan van Escaux, dit wordt gebruikt door operators zoals T-Mobile in Nederland, Orange in Frankrijk en Proximus in België. Hiermee konden we schalen. De kans om Telepo, met bijna twee miljoen gebruikers op een multi-tenant omgeving, te kunnen acquireren van het grote Canadese bedrijf Mitel, dat is gewoon een gamechanger.
Gemeenschappelijke ambitie
Maar waarom dan niet alleen Telepo overnemen? Waarom kozen jullie ervoor om Telepo én Soluno tegelijk over te nemen? “Dat we Telepo en Soluno tegelijk hebben overgenomen, was voor ons geen opportunistisch verhaal van een bankier met een dossier van een bedrijf dat te koop staat en je mag meebieden. Het gaat over jarenlange relaties, waarbij we met ondernemers en managementteams hebben gesproken die dezelfde visie hebben en dezelfde ambitie. Mattias Ohde en Patrik Sörqvist van Soluno ken ik al jaren. Het was gewoon het juiste moment, waarbij een gemeenschappelijke ambitie is uitgegroeid in een stuk leiderschap. Daar zijn we heel sterk in. Soluno wilde ook internationaal impact creëren en heeft eerst in de Scandinavische markt een eigen soort ‘app store’ gebouwd van applicaties rond Telepo. Deze mobile-first aanpak hebben ze vervolgens gelanceerd in de Duitse en Engelse markt. Soluno is marktleider in de Scandinavische markt en zo kun je plots in één klap een grote stap zetten. Je krijgt een organisatie die een heel clean profiel heeft. Geen organisatie die her en der allerlei technologieën overneemt.”
Geen en/of, maar altijd en/en
Had de overname van Soluno dan niet op een later moment kunnen plaatsvinden? “De grote complexiteit in de overname was timing. We wilden niet alleen Telepo overnemen, want dan zouden we geen toegang hebben tot de Scandinavische markt. Als we alleen Soluno hadden over genomen, hadden we een bedrijf gehad dat in de kern volledig afhankelijk is van de motor van Telepo en je weet niet wat hiermee zou gebeuren zolang het zou vallen onder Mitel. De complexiteit van deze deal en de timing hiervan was het stukje en/en. Het was voor ons nooit en/of, maar altijd en/en. We zien ook een uitdaging binnen de Destiny Groep om een stuk innovatie verder door te voeren binnen Telepo , want daar kunnen we zeker nog versnellen. We willen toptalent gaan aantrekken en vanuit die basis ook geo-
grafisch inzetten op groei. Die ambitie hebben we samen met een zeer ambitieus fonds, Apax Partners, dat ons ook de mogelijkheid geeft om dat te doen. Dat is het bijzondere aan dit verhaal. Ik weet dat onze collega’s in Europa zeggen “Oh dus jij claimt leadership?”. Ja, ik claim leadership, want er is niemand die op dit moment twee miljoen multi-tenant gebruikers in de Europese markt heeft. Die claim mogen wij dus zeker maken en we zullen nog gaan doorgroeien.
Het moet allemaal één bedrijf worden en onder één merk samengaan. In bepaalde markten zullen we een duaal model zien van klanten die direct zaken met ons doen en operators die zelf bij hun gebruikers impact willen maken met onze technologie. In andere markten zullen wij alleen serviceproviders hebben die
“Als je naar ons bedrijf kijkt, zie je dat Destiny de laatste jaren inderdaad een shift maakt van serviceprovider naar meer SaaS- en technologieprovider.”
Patrik Sörqvist Ed Smit Rami Houbby
gebruik maken van onze technologie. Zo willen wij de komende jaren op een slimme manier doorschakelen, want daarmee kunnen we meer en meer overgaan van serviceprovider naar technologieprovider. Ik sluit niet uit dat wij nog bepaalde technische vaardigheden, al dan niet via acquisitie of via zelfontwikkeling, zullen uitbreiden. We hebben veel middelen klaar om
de komende jaren extra te kunnen investeren om het platform te versnellen. Hierbij willen we heel goed luisteren naar onze partners en serviceproviders. Daar zullen we ook geen enkel compromis sluiten waardoor de governance gebroken zou worden.”
“Ja, ik claim leadership, want er is niemand die op dit moment twee miljoen multi-tenant gebruikers in de Europese markt heeft. Die claim mogen wij dus zeker maken.”
Combineren van communicatiestromen
Dat klinkt veelbelovend! “Wat wij gaan doen is niet zo spannend. Als je kijkt naar RingCentral, 8×8, Enreach en zelfs Broadsoft van Cisco, zij hebben allemaal serviceproviders als klant en daarnaast een directe aanpak. Uiteindelijk wil je impact hebben met technologie op een manier waarop gebruikers dit wensen. Dat is wat mij drijft. Ik vind het cool om op alle capa bilities verder te kunnen bouwen, met respect voor onze partners. Veel luisteren en iets neerzetten wat voor de gebruiker zo makkelijk is. Eenvoud, makkelijk te integreren en te migreren. Je krijgt te maken met zoveel verschillende kanalen die bijeen komen en dáár willen wij het verschil maken. Hoe combineren we al die communicatiestromen en hoe kunnen we die herdistribueren en op die manier impact hebben op de manier
waarop wij als mens handelen. Hoe kun je technologie gaan inzetten die ook impact heeft op grotere maatschappelijke vraagstukken, zoals CO2, circulair, etc? We moeten als organisatie verder nadenken over hoe en waar wij echt impact kunnen maken. Dat drijft mij als CEO van Destiny.”
Geografische groei
Welke technische innovaties mogen we de komende jaren van Destiny verwachten? “Deze twee overnames waren veel werk en een grote uitdaging, maar zijn een enorme stap vooruit. We krijgen toegang tot de Scandinavische markt en toegang tot het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Dat gaat alleen maar groter worden. Ik geloof dat als we dat goed aanpakken dat we zeker qua geografische groei kunnen opschalen. Zolang onze investeerders mee willen kunnen wij doorgaan. Dan kunnen we nog aanzienlijk groeien, zowel in medewerkers als in gebruikers en omzet. Wat we heel duidelijk zien is dat je goed moet kijken naar customer engagement. Hoe verbind je een klant, maar ook een medewerker, optimaal met een bedrijf. Zeker door de komst van Covid-19 is dat zeer actueel. Ik denk dat je veel hybride modellen gaat krijgen. Digitaal, maar met een human touch gaat heel belangrijk worden. Hoe kunnen wij met onze technologie organisaties ondersteunen om de best mogelijke ervaring voor hun doelgroep of community neer te zetten. Wat gaat de impact zijn van nieuwe technologieën, als AI en mobiel op de manier van communicatie? Daar willen wij een speler in zijn. Onze uitdaging ligt met name in het versnellen van technologie, innovatie en R&D.
Impact maken
Hoe past Nederland in dit plaatje? Nederland is voor Destiny een belangrijke markt. De markt is volwassen, maar er is heel veel fragmentatie. We hebben in deze markt veel geleerd en willen hier blijven leren; één van de leading challengers zijn. We zijn wat dat betreft nog niet de grootste in Nederland, maar op het gebied van cloudcommunicatie zijn we zeker de nummer twee qua operators. Door de overname van Telepo en Soluno hebben we qua technologie een hele sterke gebruikersgroep in de Nederlandse markt. Zeker omdat T-Mobile als grootste telecomprovider van Nederland onze technologie gebruikt. Hier willen wij nog meer in groeien en hier zullen wij de komende jaren op inzetten. Ik zie niet direct nieuwe overnames in Nederland. We willen mooie teams bouwen in de landen waar we al vertegenwoordigd zijn met mensen waar we trots op kunnen zijn en waar we het gevoel hebben dat we impact kunnen maken.”