Laatst werd een goede klant van mij gebeld door wat ik beschrijf als een Telecom Dinosaurus. Zo’n snelle jongen die een lijstje bedrijven af belt om even te melden dat het allemaal véél beter en goedkoper kan. En dat hij al jaren mee draait in de markt en het dus kan weten. O ja, en of hij even een afspraak kon maken voor een bak koffie. In een half uurtje kan meneer het allemaal wel uitleggen, het zou niet veel tijd kosten.
Bij mijn weten is de dinosaurus al eeuwen niet meer onder ons en mijn relatie wist dat ook. Het koste de nodige moeite om deze kerel wijs te maken dat een afspraak maken écht niet nodig was, en by the way, dat men alleen maar thee dronk binnen het bedrijf. Ze zijn al jaren naar volle tevredenheid een relatie van mij dus het belletje was sowieso tevergeefs.
Als je nagaat dat ik nog de Nokia 5110, Ericsson GA318 en de Motorola Startec 75 en 130 heb verkocht. Er nog carkits werden ingebouwd (de befaamde cark 91) in je auto om handsfree te kunnen bellen. Dat Black Berry nog spring levend was en pingen de voorloper was van Whatsapp, en de eerste iPhone werd gelanceerd.
En wat betreft de Netwerken, Vodafone heette Libertel en partijen als Debitel, Talkline en Telfort waren nog springlevend, het netwerk was zeker nog niet landelijk dekkend, en data versturen vanaf een mobiel bestond nog lang niet.
Kortom, je kunt gerust stellen dat ik al een tijdje mee loop in de markt, maar dat maakt mij zeer zeker geen Dinosaurus. In tegenstelling tot de snelle beller ben ik geëvolueerd. De vele veranderingen in de markt, de nieuwe technieken en ontwikkelingen van toestellen, de netwerken; ik probeer ze allemaal bij te houden en dat maakt wat ik doe juist zo leuk, elke dag weer.
De tijden van simmetje en toestelletje en betalen per gebelde minuut zijn allang voorbij. Het gaat juist om de oplossing, om maatwerk. Wat is de behoefte van de klant, hoe gaan ze telecom inzetten en beveiligen en uitrollen?
Allemaal vraagstukken die wat mij betreft voorbij horen te komen in een klant gesprek. Samen tot een passende oplossing komen. Het juiste netwerk en abonnement en de juiste hardware selecteren tegen een redelijk prijs, het vergt tijd en moeite, maar het staat wat mij betreft garant voor een prettige en lange samenwerking.
Speciaal voor de Telecom Dino ben ik nog even in de oude doos gedoken, ik heb nog een Nokia 3310 voor hem liggen. Daarmee kan hij naast bellen lekker sms-en en snake spelen en als hij nu op Marktplaats ook nog een zwarte of rode Peugeot 205 GTI scoort is het beeld uit de jaren 90 helemaal compleet wat mij betreft!
Over Arjan
Arjan van de Meeberg is sinds 1995 actief in telecomland, werkte onder meer voor Road Phone en Misco en GSMWeb en startte in 2015 A+ Solutions als zelfstandig ondernemer. Hij levert vast, mobiel en ICT oplossingen. Noemt zichzelf relatiemanager pur sang en werkt voor expertise graag samen met ander vakidioten want wie kan delen kan vermenigvuldigen. Van 9 tot 21 december neemt hij deel met een teamgenoot aan de Noordkaap Challenge en zamelt dan geld in voor Stichting het Vergeten Kind 7000 Km. Supporten kan via www.arcticplus.nl