Enter your email Address

TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    Facebook Twitter LinkedIn
    Facebook Twitter LinkedIn
    TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    TBM
    Home»VoIP»De NEC-rollercoaster: hoe goed nieuws ook slecht nieuws kan zijn
    VoIP

    De NEC-rollercoaster: hoe goed nieuws ook slecht nieuws kan zijn

    20 juni 20243 Min leestijd
    NEC univerge blue
    Delen
    Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

    NEC stapt uit de PBX-markt en zet kaarten op UCaaS met Univerge Blue, zo opende een artikel op TBMnet op 25 april. Of toch niet? Op donderdag 13 juni kwam het bericht door dat NEC toch langer doorgaat met het leveren van support op de Univerge 3C en SV9100 en wel tot eind 2030. Tot eind dit jaar kan nog hardware worden aangeschaft. Verdere uitwerking volgt

    Dat is een hele geruststelling: nog 5½ jaar support op deze on-premise producten van NEC. De kou lijkt uit de lucht. Maar is dat wel zo? Laten we even in de huid kruipen van de NEC system-engineers, zowel bij NEC als bij haar partners. Ik kan mij zo voorstellen dat deze eind april thuiskwamen, enige krachttermen uitkraamden en vervolgens tegen hun partner zeiden: “Ik moet mij gaan omscholen of een andere werkgever gaan zoeken”. Zouden zij na deze laatste berichten ineens van gedachten veranderd zijn? Als zij ouder dan 60 jaar zijn wel misschien. En laten we even in de huid kruipen van managers en directeuren van de NEC-partners. Die zullen tijdens het managementoverleg gesproken hebben over ofwel een nieuw dealerschap zoeken of te besluiten te consolideren binnen het portfolio. Er zijn al NEC-dealers benaderd door accountmanagers van andere fabrikanten om een dealerschap bij hun aan te gaan.

    De vraag is of de geest weer terug in de fles is te krijgen. Blijven er genoeg product-specialisten beschikbaar voor de klanten? Blijft er bij de dealers voldoende aandacht voor NEC on-premise oplossingen? Nieuwe functionaliteiten hoeven we niet meer te verwachten. Innovaties zullen niet meer vanuit Japan komen voor deze productlijnen. Wat zal de reactietijd zijn in Japan als er zich een security-lek openbaart?

    Maar goed. Laten we het even van de positieve kant bekijken. Een vervangingstraject starten tweede helft dit jaar om tijdig gemigreerd te zijn lijkt op het eerste gezicht niet noodzakelijk. De ICT-manager kan rustig budget aanvragen voor de aankomende vervanging. Een dergelijk traject zal toch al snel in 2028 moeten starten, over 4 jaar. Maar laat de lezer zich niet te snel rijk rekenen! De NEC gebruikers hebben niet alleen gekozen voor deze succesvolle producten. U bent niet alleen. Dat betekent dus ook dat u niet alleen bent als de NEC gebruikers massaal wachten tot 2028 en dan ineens de markt opgaan met een vervangingstraject. Met nu al een tekort aan personeel zullen aanbieders van dergelijke producten een golf aan vervangingstrajecten niet aankunnen. Dat kan uitlopen lastige migratie-trajecten met onvoldoende kwaliteit. Kan de ICT-manager zich dan verschuilen achter de marktsituatie? Ik denk het niet. Een goede ICT-manager heeft dit allang overdacht en maakt toch dit najaar al plannen voor een migratie-traject. Daarmee voorkomt de ICT-manager dat het goede nieuws voor de korte termijn resulteert in slecht nieuws voor de lange termijn.

    Het goede nieuws in deze roller-coaster is dat er niet overhaast begonnen hoeft te worden aan een vervangingstraject dat niet was begroot. Het slechte nieuws is en blijft: klanten met een NEC on-premise telefoonsysteem moeten een vervangingstraject gaan voorbereiden en serieus nadenken om deze migratie al in 2028 of eerder te laten plaatsvinden. Want de system-engineers zullen een veilig heenkomen zoeken, de leveranciers zullen de focus wegdraaien van NEC en hun kaarten op andere merken zetten en eigen telecombeheerders zullen ook hun knopen gaan tellen. Want een geest uit de fles krijg je er niet zomaar in terug.

    Marcel Ederveen
    MEcom Consulting
    (geassocieerd met Nivo)

    Gerelateerd

    Vorige artikelStefan Duijndam neemt bij Ingram Micro stokje over van Eric Segers
    Volgende artikel Enreach partner event in teken van samen impact maken

    Gerelateerde berichten

    My-Connect Telepo heeft nu autoprovisioning voor Yealink, Poly en Snom

    My-Connect Telepo heeft nu autoprovisioning voor Yealink, Poly en Snom

    pocos jelle de bruijn sjaak lettinga

    Wat maakt Easy Voice van Pocos zo bijzonder?

    TBM Magazine
    TBM 2025-03
    citymesh

    Blijf up to date

    Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

    Evenementen

    Aankomende evenementen

    sep 5
    5 september - 9 september

    IFA Berlijn

    sep 10
    16:00 - 19:00 CEST

    TechDrinks Utrecht

    sep 12
    12 september - 15 september

    IBC 2025

    sep 15
    15 september - 18 september

    NL Tech Week

    okt 7
    12:00 - 18:00 CEST

    National 6G Conference Future Network Services

    okt 14
    14 oktober - 16 oktober

    Network X 2025

    Bekijk kalender
    Vacatures
    • KPN

      Account Director Integratie Accounts

      • Overal
      • KPN
    • Enreach

      Partnermanager  

      • Overal
      • Enreach
      • Full Time
    • Commercieel medewerker binnendienst Selcom

      • Nijkerk
      • Full Time
    • X2com

      Inside Partner Manager bij X2com

      • Heikampweg 5a, 5249 JX Rosmalen
      • X2com

    TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

    Over TBM
    • Home
    • TBM Magazine
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Contact
    • Algemene voorwaarden
    Contact

    Schoolstraat 61
    6512 JC Nijmegen

    024-3454150
    tbm@magentacommunicatie.nl

    © 2025 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

    Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

    We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

    Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

    X
    TBM
    Privacyoverzicht

    Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

    Strikt noodzakelijke cookies

    Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

    Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

    Cookies van derden

    Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

    Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

    Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!