Cor Heide kan terugkijken op een bewogen jaar. Lydis bestormde de UC-markt verder en werd eind juli voor 60% overgenomen door de beursgenoteerde Econocom Group, die onder meer AV-distributeur AplusK onder zijn hoede heeft. Cor: “Lydis bestaat 10 jaar en is in die tijd maar liefst vijf keer bekroond tot FD Gazellen bedrijf met een jaarlijkse groei van meer dan 30 procent. Dat is voor een distributeur heel bijzonder. Inmiddels werken er 45 mensen en ben ik 66 jaar. We moeten zorgen voor een goede toekomst voor Lydis en de tijd na mij.”
Onder de paraplu van Econocom Group/AplusK is volgens Heide die toekomst in veilige handen. “Zij waren op zoek naar een bedrijf met onze formule, om die internationaal uit te rollen. Het gaat hierbij niet alleen om de combinatie van telefonie en UC, maar ook om de uitgebreide dienstverlening en expertise van Lydis. We zijn zeer gericht op de support naar de klant, zowel carrier als partner. Daarom hebben we onder andere tien mensen in de servicedienst, acht binnendienstmedewerkers en verschillende consultants. We stoppen veel tijd in trainingen, cursussen, webinars en seminars. Bij de meeste providers ligt de focus op Microsoft Teams en Cisco Broadsoft, en daar is Lydis met zijn oplossingen helemaal op ingespeeld. Ons doel is de partner ontzorgen.”
Overgang begeleiden
Heide heeft bij de overname afgesproken dat hij nog drie jaar directeur van Lydis blijft. “Ik ga de overgang begeleiden. Op dit moment zitten we in de fase waarin de samenwerking met Econocom en AplusK wordt geïntensiveerd. We wisselen meer producten uit met AplusK en waar mogelijk versterken we elkaar, met bijvoorbeeld kennisdeling. De verhouding telefonie en AV is fifty-fifty bij Lydis. Klanten stappen meer en meer over op Teams. Als we meeting rooms verkopen kunnen we tevens telefoons, headsets en randapparatuur (deurstations, versterkers) leveren die voor Teams gecertificeerd zijn. We hebben te maken met concurrentie van de grote broadliners, maar we onderscheiden ons door luisteren, trainingen, support en kennisdeling. Bij Lydis ben je geen nummer, maar een belangrijke klant.”
Lydis is begonnen als een telefoondistributeur en dat is het in feite nog steeds. “Wij mogen 70% van de Benelux markt beleveren. Alle grote carriers in de Benelux werken met Yealink-apparatuur. Dat is heel belangrijk voor je marktpositie, want zo dring je ook door bij de partners van de carriers en op alle platforms die ze bedienen. Daar hebben we gezamenlijk keihard aan gewerkt. In de Benelux zijn we met behulp van Yealink drie jaar geleden naast telecom ook begonnen met een grote serie AV-producten.”
Rol av-markt
De AV-bedrijven hebben een sterke positie in videoconferencing, die hen een voorsprong opleverde toen corona uitbrak, stelt Cor. “Zij hebben verstand van videoconferencing, waar de andere bedrijven het zagen als een aparte business. De AV-bedrijven konden gemakkelijk een plek veroveren, maar nu zie je dat ook de telecom- en ICT-bedrijven de videoconferentiemarkt bestormen. Video wordt steeds toegankelijker voor niet-AV-bedrijven en kantoorvakhandels. Voorheen was de investering veel hoger en een boardroom inrichten met videoconferencing systemen kostte bijvoorbeeld minimaal een ton. De systemen zijn steeds intelligenter en gebruikersvriendelijker geworden. Daarnaast zijn de oplossingen schaalbaar, zodat videoconferencing voor iedereen toegankelijk is.”
Hoe verder
De visie van Cor is dat we, na een paar jaar corona, tegen de verwachting van velen in, praktisch weer op het oude niveau zullen zijn qua werkgewoonte. “Ik zei een tijd geleden tijdens een webinar al dat we weer “normaal” gaan werken en met zijn allen in de file gaan staan. Ja, er zijn wat meer mensen thuis gaan werken en dat is ook wat normaler geworden. Maar de grote gemene deler gaat gewoon weer naar kantoor, vooral in het MKB. Zij moeten en willen elkaar zien en spreken om goede business te doen.”
Een ding staat volgens Heide als een paal boven water: videoconferencing gaat niet meer weg. “Het was voorheen een wereld van de CEO’s in mooie, kostbare boardrooms. Dat heeft zich ontwikkeld tot een stadium waarin ieder bedrijf wel één of meerdere ruimtes heeft om een videocall te doen. Tegenwoordig zijn mensen thuis ook goed uitgerust om te videovergaderen. Door deze trend is Lydis vanuit nul doorgegroeid naar een tweede positie in de markt. De andere spelers zijn allemaal leveranciers, in tegenstelling tot ons; wij zijn ‘gewoon’ een distributeur die het merk Yealink in de Benelux verdeelt. We hebben nog zes à zeven andere merken, maar Yealink is veruit de grootste. Vanuit die rol heb ik een weg moeten zien te vinden om van een ‘gewone’ distributeur een kracht te maken door bijzondere activiteiten er omheen. Zo hebben we sterk ingezet op kennisdeling en hebben we onder meer drie Microsoft-specialisten in huis die ook veel van video weten. Drie jaar geleden had ik al in de gaten dat Microsoft de grote winnaar zou worden, eerst met Skype for Business en daarna Teams. Microsoft heeft al 95 procent van de videomarkt en in telefonie groeit het concern sterk. Lydis weet veel van telefonie, wat een voordeel is ten opzichte van onze concullega”s. We hebben carriers als klant met wie we kunnen praten over de toekomstige ontwikkelingen. Met deze wetenschap zijn we verdubbeld in omzet en in het personeelsbestand. Lydis is een value added distributor en dat willen we in de toekomst verder uitbouwen.”
Sterk portfolio
Hoewel het zwaartepunt bij Yealink ligt, koestert Heide de andere merken van Lydis ook. “Veel van die merken voeren we al vanuit het verleden. Zo hebben we 2N IP-deurstations waarmee we nog een substantiële omzet halen. We leveren bijvoorbeeld ook Spectralink draadloze wifi- en DECT-systemen, waarmee we al dertig jaar ervaring hebben. We hebben recentelijk eveneens Dahua schermen opgenomen. Ik ben altijd al op zoek geweest naar bijzondere, minder bekende merken en daar is Dahua een goed voorbeeld van. Hieraan kun je bouwen, een positie veroveren en je onderscheiden. Op lange termijn is dat veel krachtiger dan een groot, bekend merk.
Heide kent onderhand het klappen van de zweep in deze business. Hij heeft Tiptel in twintig jaar uitgebouwd tot een respectabele speler in de telecommarkt. Momenteel herhaalt hij hetzelfde kunststukje met Lydis. Nu de zaak is overgenomen, verandert er niet veel in zijn werkwijze. “Bij Tiptel maakte ik 50 tot 60 uur per week en dat doe ik bij Lydis nog steeds. Het enige verschil is dat ik wat meer boardmeetings heb en meer moet plannen. Ik ben niet iemand die van lange vergaderingen houdt en zaken vooruit plant, maar werk op mijn gevoel en beslis vaak in een seconde. Nu moet ik wel planningen en budgetten maken voor volgend jaar. Het is niet lastig hoor, maar anders. Ik moet er vooral voor zorgen dat de samenwerking met Yealink, andere leveranciers en partners goed verloopt. Bovendien delegeer ik meer werkzaamheden met dealerdagen of events.”
Visie naar 2023
Hoe ziet de markt er volgend jaar uit? “Je ziet momenteel een belangrijke kentering. Een paar maanden geleden riepen veel mensen nog dat de VC-markt in 2023 gaat verdubbelen. Dat zie ik niet gebeuren. Dat kan ook niet meer. Corona heeft een beweging op gang gebracht, waarbij mensen noodgedwongen anders moesten werken. Nu stabiliseert dat en gaan we hoogstwaarschijnlijk op een kleine recessie af. Er is zo veel aan de hand in de wereld. Videoconferencing blijft een heel sterke markt, maar zal minder snel groeien. Wel komen er steeds intelligentere oplossingen die steeds beter met elkaar samen werken. Als je bruggen kunt slaan tussen de mobiele telefonie, de lokale telefonie en videoconferencing voor bedrijven, ben je de toekomstige winnaar. Dus een partij die er echt één systeem van maakt in plaats van de gekunstelde samenwerking van tegenwoordig.
Hoewel Lydis nog steeds meer dan 20.000 bureautoestellen per maand afzet, zal deze markt langzaam dalen, is de prognose van Heide. Op het gebied van headsets is nog volop groei op een natuurlijke manier, zoals steeds meer bluetooth en betere DECT headsets. Hij verwacht ook grote groei in de Push-to-Talk systemen, een methode geschikt voor o.a. retail en hospitality. Deze zijn ook DECT-ondersteund met Yealink. De carriers kunnen dit systeem ook inzetten. Het is een grote nieuwe markt voor ons, die wij willen veroveren. Zo kunnen we steeds meer naar een totaaloplossing werken. Die synergie is onze kracht.”
Nieuwe lanceringen
Lydis introduceerde onlangs het Yealink MeetingBoard, een alles-in-een oplossing voor videoconferencing en geschikt voor elke ruimte. Het board bestaat uit een 65 inch touchscreen, 4k camera, 16 microfoons, 4+2 stereo speakers en heeft de Microsoft Teams applicatie ingebouwd. Een ideale tool voor een professionele meeting. Dit is het enige meetingboard op de markt dat gecertificeerd is voor Microsoft Teams. Het MeetingBoard is voor extra flexibiliteit ook met een vloerstand met wieltjes verkrijgbaar.
De Yealink MSpeech is een draagbare USB/Bluetooth speakerphone, ideaal voor middelgrote vergaderruimtes en geschikt voor Microsoft Teams. Door de flexibiliteit van de MSpeech kun je hem zowel zakelijk als privé op een vaste plek gebruiken. Je kunt de speakerphone ook gebruiken als je onderweg bent of als je thuis aan het werk bent. De MSpeech luidsprekertelefoon draagt bij aan een hogere efficiëntie door de verschillende ingebouwde AI-functionaliteiten. De flexibiliteit van de speakerphone zorgt ervoor dat deze perfect is voor een hybride werkplek. Je kunt hem met een USB-kabel of via bluetooth gebruiken. De MSpeech beschikt over een heldere audiokwaliteit waardoor iedereen goed te verstaan is, zowel door de microfoons als de luidsprekers.