Met de energiecrisis, inflatie en daarmee een laag consumentenvertrouwen, was 2022 een uitdagend jaar voor Coolblue. Toch is het Coolblue gelukt om het jaar af te sluiten met een recordomzet van 2,35 miljard euro, een iets hoger resultaat dan een jaar eerder (+0,6%). De groei kwam onder andere door de harde groei in Duitsland naar een omzet van 174 miljoen euro, de groei in marktaandeel op productgroepen zoals wasmachines en laptops in Nederland en België en de grote vraag naar energiebesparende producten. Met een positieve EBITDA van 43 miljoen euro, was de groei echter onvoldoende om de stijgende kosten en margedruk op te vangen.
Groei in Duitsland zet door
Met de opening van zijn tweede Duitse winkel, in Essen, en de uitbreiding van CoolblueFietst, zette Coolblue vorig jaar zijn opmars in Duitsland verder. Mede door deze investeringen nam de omzet er vorig jaar toe in Duitsland met 85 procent toe tot 174 miljoen euro. Hier komt dan ook de lichte omzetgroei van het bedrijf vandaan. Nederland en Belgie zijn goed voor 92 procent van de omzet en daar daalde de inkosten 3 procent. Het totale resultaat daalde nog veel meer in vergelijking met coronajaar 2020, toen de nettowinst nog 61,1 miljoen euro was. Naar eigen zeggen deed Coolblue het bij consumentenelektronica in Nederland en België wel beter dan de markt als geheel, die respectievelijk 2,6 procent en 7,8 procent daalde.
Energie besparen was in 2022 relevanter dan ooit. Coolblue merkte een sterke vraag naar energiebesparende producten. 2022 was ook het jaar waarin Coolblue een recordaantal developers verwelkomde én waarin veel Coolblue’ers doorgroeiden. Mede daardoor lukte het de online retailer om veel grote verbeteringen door te voeren in zijn magazijn, bezorg- en klantenservice.
Vooruitblik op 2023
Pieter Zwart, ‘Beginbaas’ bij Coolblue: “2023 wordt het jaar waarin we onze winkels weer een beetje beter gaan maken en we minstens 5 nieuwe winkels gaan openen. Daarnaast gaan we grote verbeteringen doorvoeren op onze websites en in onze app, om zo onze klanten nóg beter te helpen met hun keuze. Ook hebben we grote verwachtingen van de verdere groei in Duitsland waar we inmiddels een NPS van 80 hebben. En we gaan met Coolblue Energie nog meer klanten helpen met energie besparen vanuit ons spiksplinternieuwe kantoor in Utrecht. !”
Resultaten 2022
Omzet: 2,35 miljard euro (+0,6%)
Bedrijfsresultaat (EBITDA): 43 miljoen euro
Klanttevredenheid (NPS): 67