Het Reuters Institute for the Study of Journalism deed onderzoek naar het gebruik van slimme speakers in Amerika, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Van alle Amerikanen gebruikt 14 procent regelmatig een smart speaker. In het Verenigd Koninkrijk ligt dit aantal op tien procent, terwijl slechts vijf procent van de Duitse bevolking regelmatig gebruik maakt van een slimme speaker.
Het beluisteren van muziek is de meest gebruikte functie van een smart speaker onder de consumenten. Ook het opvragen van nieuws- en weerberichten en het instellen van een timer worden vaak gebruikt. Een vijfde van de gebruikers luistert dagelijks naar nieuwsprogramma’s via de smart speaker. Toch zegt maar één procent van de Britse gebruikers dat nieuws de belangrijkste functie is van het apparaat.
Het onderzoek toont aan dat veel consumenten niet weten hoe een smart speaker optimaal kan worden gebruikt. Zo blijkt het een drempel om de standaard ingestelde nieuwsleverancier te wijzigen.
Veel gebruikers waarderen de spraakbediening van slimme speakers. Er hoeven geen knoppen meer ingedrukt te worden of mobiele apparaten te worden gekoppeld. Een spraakopdracht volstaat om muziek te spelen, radio in te schakelen of een timer of verlichting aan te zetten. “Opvallend is dat slimme speakers op enthousiasme kunnen rekenen van oudere gebruikers en gehandicapten. Het gebruik aan fijne motoriek belet hen vaak om smartphones of computers te bedienen. Spraakbediening is een uitkomst voor deze groep.” Aldus het Reuters Institute.
De ondervraagden noemden ook bezwaren tegen de slimme speakers. Er zijn zorgen over privacy, het ongemak van praten met een machine, slechte spraakherkenning bij ingewikkelde vragen en beperkte functionaliteit.