Mark Vletter is oprichter van Voys
Wat was jouw meest verrassende inzicht of les in 2024, zowel zakelijk als privé?Â
Hoe belangrijk duidelijkheid en helderheid zijn, niet alleen voor jezelf, maar vooral voor een organisatie. Een duidelijke visie, een heldere strategie, duidelijke afspraken en helderheid over verantwoordelijkheden. Als de randvoorwaarden van het spel duidelijk zijn, wordt het zoveel eenvoudiger om het spel te spelen.Â
Voys biedt een zakelijke communicatieoplossing aan ruim 33.000 bedrijven in de EMEA-regio. Binnen het bedrijf verken jij technologische, organisatorische en maatschappelijke ontwikkelingen om een beter product en een betere organisatie te bouwen. Welk besluit of strategie in je organisatie heeft dit jaar de grootste impact gehad en waarom?Â
Voys is dit jaar een steward owned bedrijf geworden. Dat betekent dat ik niet langer de eigenaar ben van Voys, maar dat het bedrijf ‘van zichzelf’ is. Hierbij zijn bestuur en economische belangen gescheiden, waardoor de missie van Voys – mensen gelijkwaardig met elkaar verbinden – blijvend leidend is voor de organisatie.Â
De waarde voor het totale systeem – de klant, de mensen die bij Voys werken en de maatschappij waarvan we onderdeel zijn – heeft zo een permanente plek gekregen boven aandeelhouderswaarde.Â
Â
Welke technologische innovatie of trend binnen de IT/Telecomsector vind je op dit moment onderbelicht, maar zal in de toekomst groot worden?Â
Iedereen praat over generatieve AI, en terecht. Generatieve AI kan ontzettend veel waarde halen uit communicatiestromen: de inhoud van gesprekken, het sentiment, samenvattingen, acties of gegevens zoals een postcode of naam. Dat is enorm waardevol.Â
De echte kracht ligt volgens mij echter in het automatisch vastleggen van de kennis die in deze communicatie verborgen zit. In 2025 brengen we een boek uit over de informatieorganisatie. Ik geloof dat elk bedrijf uiteindelijk een informatieorganisatie wordt. Daar zit volgens mij de werkelijke waarde van AI: niet in productiviteitswinst, maar in de kennis die we samen creëren, koppelen en gebruiken om een collectief brein te bouwen.Â
Â
Als je één bedrijf binnen de sector mocht kiezen dat écht het verschil maakte in 2024, welke zou dat zijn?Â
Ik denk dat we onze inspiratie niet uit onze eigen sector moeten halen, maar juist daarbuiten moeten zoeken. Hoe gaan wij als sector van het leggen van verbindingen naar het creëren van een diepere laag? In essentie doen we binnen de zakelijke communicatiemarkt iets eenvoudigs: we brengen mensen met een vraag in contact met iemand die een antwoord heeft.Â
In de toekomst zal AI deze processen steeds meer ondersteunen. Hoe zorgen we ervoor dat we als sector echt waarde toevoegen in die transitie? En hoe zorgen we ervoor dat persoonlijk contact de plek krijgt die het hoort te hebben? Persoonlijk contact wordt steeds schaarser en daarmee ook waardevoller.Â
Ik vind Anthropic een van de meest inspirerende bedrijven die onze sector raakt, omdat het ethiek en AI op zo’n goede manier combineert.Â
Â
Wat is de grootste uitdaging of kans die je ziet voor de sector in 2025Â
Traditioneel bellen neemt steeds verder af. Er komt een generatie aan die het spannend vindt om de telefoon te gebruiken waarvoor deze ooit ontwikkeld is: een gesprek. Tegelijkertijd weten we dat een telefoongesprek, op persoonlijk face-to-face contact na, de beste manier is om met elkaar te verbinden.Â
De grote vraag is hoe wij in 2025 en daarna relevant blijven. Hoe voorkomen we dat bedrijven met veel marketingkracht maar matige producten – zoals Microsoft – bepalen welke tools we gebruiken? Het enige alternatief is het ontwikkelen van betere producten. Dat is dan ook wat Voys in 2025 gaat doen.Â
Â
Wat is je persoonlijke mantra of leidraad voor het komende jaar, zakelijk en privé?Â
Minder doen, meer luisteren. Ik denk dat we voor complexe vragen staan. Die los je niet op door harder te werken, maar door beter na te denken. Om dat goed te kunnen doen, moet je eerst het probleem écht begrijpen.Â
Dat begrip krijg je alleen door goed te luisteren en de juiste vragen te stellen. Het verwerken daarvan kost tijd. Die tijd krijg je door minder te doen.Â
Â
Welk onverwacht advies zou je de lezers willen meegeven om zichzelf of hun bedrijf in 2025 verder te laten groeien?Â
Ga naar het buitenland. Nee, niet voor vakantie, maar met je producten en diensten. Het techlandschap wordt een Europees en eigenlijk mondiaal speelveld. Dat betekent dat alleen spelers met een grote footprint relevant blijven.Â
Daar komt bij dat we in Nederland echt hele goede producten ontwikkelen die heel waardevol zijn in deze markten. Het is ontzettend jammer dat we daar met elkaar niet meer uit halen. Ik ben altijd trots als ik Nederlandse bedrijven op het wereldwijde speelveld zie spelen. Dat mogen er wat mij betreft nog veel meer worden.Â