Ik zit te veel op mijn smartphone. Zou best wat minder mogen, denk ik regelmatig. Die gedachte is niet zo uniek, die geldt voor velen, dwars door leeftijdsgroepen heen. Zo blijkt zelfs dat 75% van de Gen-Z’s liever minder online zouden willen zijn. Maar ja, FOMO hè, en dus wordt de smartphone stevig vastgehouden.
Hoe slecht is het eigenlijk, denk ik vaak. Zijn we als mensheid wezenlijk aan het veranderen, maar zijn we asociaal geworden sinds de jaren ‘90? Ik probeer te denken dat het meevalt. Is de smartphone niet gewoon een digitale drager geworden van veel zaken die vroeger als sociaal geaccepteerd gezien werden? Denk aan het lezen van kranten en tijdschriften, het spelen van een spelletje, het schrijven van een brief, een betaling doen of het lezen van een reisgids. Allemaal activiteiten die nu online meetellen in ‘schermtijd’. Nog een dingetje: de grootste shift is natuurlijk het aantal uren dat van TV-kijken is afgesnoept en nu wordt besteed aan scrollen en gluren op de socials. Feitelijk hetzelfde toch? Misschien zijn ‘socials’ wel socialer dan TV-kijken, dus er is winst. Gelukkig, het is weer recht gepraat, we mogen door!
Ik denk dan wel dat de kunst zal zijn om ons onlinegedrag te combineren met het er écht zijn, IRL (In Real Life). Ben je écht in gesprek met iemand of zit je tegelijkertijd met je hoofd bij drie anderen die je een vraag gesteld hebben, een bericht dat aandacht vraagt of een grap in een appgroep die overboden móet worden.
Het is bijna vakantie. Loop je dan écht door die schitterende kathedraal of zit je met je neus in je smartphone te kijken wat anderen doen? Wat ga je daarvan onthouden eigenlijk?
Ik probeer mijn smartphone als toevoeging te gebruiken. Wetenswaardigheden van die kathedraal maken een bezichtiging intenser. Even een factcheck verrijkt een discussie. En even kijken of iets open is behoedt je voor een vergeefse wandeling van 30 minuten.
Als de les kan zijn dat online je offline leven versterkt en het moment van nú verrijkt dan is het leven IRL er op vooruit gegaan, leuker en aangenamer geworden. Dit hadden we voor ogen toen we met Golden eSIM startten; het ondersteunen van al die gelukkige mensen, IRL, waar ook ter wereld, die hun smartphone vast (goed) zullen gebruiken.
Be online, and be here!
Happy travels!
Marcel Timmerhuis, voormalig manager bij KPN Mobile, T-Mobile en voormalig CEO van Lebara Spanje en Nederland en Allservices, heeft onlangs een nieuw bedrijf gelanceerd: Golden eSIM. Met deze innovatieve oplossing biedt hij reizigers een voordelig en flexibel alternatief voor mobiel internet in het buitenland.


