Die vraag stelde mijn vrouw mij recentelijk tijdens het ‘avond-tandenpoetsen’. Ik verslikte mij bijna in mijn tandpasta. Ze overviel me met die vraag, maar het zette mij wel aan het denken. Ik heb de vraag inmiddels voor mijzelf beantwoord, maar heeft u een antwoord op deze vraag?Â
De feestdagen kenmerken zich door gezelligheid, lichtjes, lijstjes, jaaroverzichten en reflectie (al dan niet met een cabereske saus). Â
Voor mij heeft het afgelopen jaar duidelijk gemaakt dat het in de corporate telecommunicatie gaat om de vraag; ‘Teams of Cloudtelefonie’. In het meest gedigitaliseerde land van Europa kennen we een grote dominantie van Microsoft in de workspace. Grote projecten waarbij de digitale werkplek wordt geoptimaliseerd, geven de projectmanager een mooie ingang om Teams Phone onder de aandacht te brengen. Als dat al niet het geval was. Â
Een discussie die gemakshalve wordt overgeslagen is de vraag of een cruciaal middel voor de bereikbaarheid van een organisatie on-premise of in de cloud moet worden gesitueerd. Met het grootste gemak wordt (ook) de telefonie over de schutting gegooid. Zonder te beseffen wat dit voor de organisatie betekent. ‘Weg is weg, geen last meer van’ is vaak het adagio. Of: ‘we hebben een bezuinigingstaak en we hebben al geschikte licenties’. Over de vraag, waar te hosten, mag best meer worden nagedacht.Â
Maar goed, de trend is ‘alles naar de cloud’ en dan moet worden geconstateerd dat cloudtelefonie vendors en partners een uitdaging hebben. Zonder een goede integratie met Teams lijkt cloudtelefonie een moeilijke toekomst tegemoet te gaan. Want iedereen wil Teams opgenomen zien in de digitale werkplek, zonder zich te realiseren dat dit een andere manier van werken vraagt. Â
Werk aan de winkel voor de cloudtelefonie vendors. Ten eerste ervoor zorgen dat er niet automatisch naar de cloud wordt gekeken. Ten tweede kijken wat de rol is van Teams bij de individuele klant en ten derde zorgen voor een naadloze integratie met Teams (en wat er exact mee wordt bedoeld). De ontwikkeling daarvan is geen eenvoudige opdracht, want in andere Europese landen is de dominantie op de werkplek van Microsoft niet zo groot. Nederland vormt hierin een uitzondering en is Nederland voor de vendor belangrijk genoeg om energie te steken in deze integratie? Het lijkt erop van (nog) niet. En dan ligt natuurlijk de vraag voor of Mircosoft zo bereidwillig is om mee te werken aan deze integratie. Het protectionisme aan de kant van Micrososoft is begrijpelijk en zal een aantal vendors wel bekend voorkomen uit het verleden.Â
Wat moet er anders in 2025? Het begint met de vraag in iedere organisatie of de strategie voor de digitale werkplek ook geldt voor de telefonische bereikbaarheid. Bandbreedte en Erlang* liggen ver uit elkaar. De communicatie-kanalen komen wel samen, maar in veel organisatie is nog geen sprake van multi-channel. Cloud niet als automatisme maar als een afgewogen uitkomst van gedegen onderzoek. Â
Aan de vendors, provider en leveranciers de taak om hun propositie goed voor het voetlicht te brengen. Webinars zijn daarbij niet de vervanger van de oude seminars en partnermeetings. Sinds de corona-pandemie is het aantal seminars en productpresentaties drastisch afgenomen. Dat ontneemt de markt de kans om zich te presenteren en te profileren. Maar dan moet u als vendor/provider wel iets te vertellen hebben! Webinars zijn ook wel een goed alternatief maar slechts als aanvulling. Want wie volgt deze webinars nu écht vol aandacht van begin tot eind?Â
Wat gaat u anders doen in 2025? Het begint eerst met reflectie en terugkijken op het afgelopen jaar. Successen vieren en leren van de fouten en teleurstellingen. Ik heb dat alvast gedaan!Â
Wat gaat u anders doen in 2025?Â
Ik wens u fijne feestdagen en een mooi 2025 met nieuwe ideeën.Â