Veel lezers, adverteerders en geïnterviewden in TBM vinden hun oorsprong (hun bedrijven althans) in de telecommunicatie en doen daar nog steeds (deels) hun business in. TBM zelf is een platform waarin marketingcommunicatie de basis vormt. Communicatie, daar gaat het om! Als je niet met elkaar blijft communiceren, kun je je niet meer door de ander laten verrassen en ga je in hokjes en frames denken. De wereld wordt daar niet beter van, zoals we iedere dag weer in de media kunnen zien. Je laten verrassen door de ander is je door elkaar laten verrijken, in gedachten en gedrag. Je echt in elkaar verdiepen. Dat is échte liefde, zo hoorde ik laatst.
Toch vinden we communiceren moeilijk. Een goed gesprek, een functioneringsgesprek, belangstelling voor elkaar: het is soms best lastig. We mailen naar de collega twee deuren verder op kantoor. Liever komen we helemaal niet naar kantoor. We appen, mailen, maar bellen?
Twee maanden geleden hoorden we de toenmalig minister van VWS zeggen dat zij al twee maanden bezig was een afspraak te krijgen met haar collega en minister van Financiën, terwijl zij in de ministerraad naast elkaar zaten. Met elkaar het gesprek aangaan, met elkaar bellen, het blijkt steeds verder van ons af te komen staan.
Tijdens Telecom Insights volgde uit een presentatie van de marktontwikkelingen dat er steeds minder live-televisie wordt gekeken (een derde van huishoudens onder 35 jaar heeft geen aansluiting meer en dat aantal is stijgende) en dat het aantal vaste telefoonaansluitingen verder afneemt (minder dan 30% huishoudens onder de 55 jaar heeft nog een vaste aansluiting). De telecom-operators en -serviceproviders moeten op zoek naar een nieuwe businesscase om overeind te blijven. Het mobiele 5G netwerk mist een killer app en de toegevoegde waarde van 6G wordt op dit moment betwijfeld. De vraag is of telecom-operators bereid zijn te investeren in 6G als 5G nog niet ten volle wordt benut, nadat hiervoor diep in de buidel is getast.
In de business-to-business markt is het niet veel anders. Waar vind je tegenwoordig nog vaste toestellen in een bedrijf of instelling. Vaste toestellen verdwijnen als sneeuw voor de (zomer)zon en we verwachten dat smartphones altijd en overal bereik hebben. Dat laatste valt steeds vaker tegen als gevolg van het steeds meer isoleren en klimaatneutraal maken van gebouwen.
Nederland heeft de beste mobiele netwerken van Europa, maar wat gebeurt er bij een langdurige stroomuitval (volgens de overheid moeten we daar rekening mee houden) of wanneer de radiofrequenties van dat mobiele netwerk worden gestoord? Zoals we vrijwel alle BB-bunkers hebben opgeruimd hebben we ook de vaste aansluitingen opgeruimd.
Dat is allemaal techniek, maar we kunnen zelf ook het nodige doen. Ga gewoon eens langs bij de collega in plaats van mailen of appen. Het is niet eng. Hij/zij bijt niet. Mocht het in een uitzonderlijk geval toch gebeuren dan is er altijd nog de vertrouwenspersoon. En is de fysieke afstand toch iets groter, gewoon bellen. ‘Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen’. PTT Telecommunicatie wist het al in de 80-er jaren van de vorige eeuw. Nu zeggen we ‘een beller is sneller’ (dan mailen of appen). Voor de voormalig minister van VWS komt dit inzicht te laat. Wij vakbroeders wisten dit allang. Het is niet voor niets dat de presidenten van Rusland en Verenigde Staten een (rode) telefoon hebben voor direct contact.
Misschien is niet of slecht communiceren wel de grootste valkuil voor ons mensen. Voordat je het weet begrijp of vertrouw je elkaar niet, bestook je elkaar met argumenten zonder naar elkaar te luisteren en belanden we in ons schuttersputje, elkaar scherp in het vizier houdend. Laten we dat proberen te voorkomen. Laten we ons (weer) aanleren om sneller met elkaar te spreken, rechtstreeks of via de digitale spraakwegen. De techniek kan het. En wij eigenlijk ook wel.
Ik wens u een communicatieve en zonnige zomer toe. En een kuil graven op het strand is leuk. Maar blijf er niet in hangen.
Marcel Ederveen is Senior Consultant bij MEcom Consulting (verbonden aan Nivo)


