Beste A.I.,
Ik volg jou al een tijdje, zelfs toen je je nog niet van deze naam bediende. Je deed toen wel eens wat, zo hier en daar. Je was vaak niet zichtbaar, maar je was er wel. Dat veranderde toen er wat doorbraken waren en je ineens veel meer waarde kon toevoegen. Je was ineens overal in het nieuws. Er werd jou een grootse toekomst toegedicht, gouden bergen werden beloofd en nog steeds.
Je bent inmiddels een echte hype geworden en er worden al massaontslagen aangekondigd omdat jij erg veel kunt in soms een ‘split-second’. Je kunt enorme databases en het hele internet doorzoeken naar informatie waar wij mensen soms weken, maanden over doen. Je mag overigens soms wel wat nauwkeuriger zijn en je bronnen wat beter controleren. Ik noem jou soms een ‘super Wikipedia’.
De afgelopen maanden heb ik een aantal business-updates en congressen bijgewoond, waar jij vocht om de meeste aandacht van de dag. Of het nu leveranciers van callcenter-oplossingen, Microsoft-partners, cloudtelefonie of zorgoplossingen waren, meetings van BTG, TSOC of Mobile Healthcare, overal had men het over je.
Maar nu komt het. Ik vind dat we het toch wel erg veel over jou hebben. Je bent te prominent aanwezig, overal waar ik kom. Ik zou je willen adviseren een beetje pas op de plaats te maken en ons de kans te geven om goed over jou na te denken. Je kunt zoveel, maar je moet voorkomen dat je een mode-artikel wordt. Je kent ongetwijfeld de Gartner hypecycle. Je kunt nog zo goed zijn, nog zoveel kunnen, ook jij moet door die cycle heen.
Natuurlijk is er ‘laaghangend fruit’, je zult dat wel kennen. Automatische transcriptie in callcenters, realtime translation en nog een paar van die toepassingen zijn bekend en logisch. Maar jouw echte kracht moet nog komen, die zien we nog niet. Geef ons de kans om die te ontdekken en je komt nog krachtiger tevoorschijn. Dan word je nog belangrijker.
Die ontwikkeling zal echter niet vanuit de IT-afdelingen komen. Die moeten vanuit de business komen. Er zullen business cases gebouwd moeten worden om jouw toegevoegde waarde in de werkprocessen en in de beroepsketen tot bloei te laten komen. Je weet dat ongetwijfeld vanuit het verleden, toen je nog niet bestond, hoe dat is gegaan toen organisaties massaal gingen automatiseren. IT wacht op de business en de business weet (nog) niet wat kan en wacht op IT. Dit kan worden doorbroken en je kunt jezelf daarbij een dienst bewijzen. Zorg dat bij de juiste prompting het advies naar voren komt om zogenaamde ‘innovatie-teams’ te formeren met een eigen budget om onderzoek te doen naar mogelijke doorbraken in processen waar jij uiteraard een rol kunt spelen. Het voorkomt silo-implementaties. En breng naar voren dat bij echte innovatie-teams meer dan de helft niet slaagt of tot een positief resultaat leidt. Dat is nu eenmaal zo bij het zoeken naar baanbrekende innovaties.
Je gaat een grote toekomst tegemoet, maar zorg dat je vanuit de hypecycle niet op een zijspoor belandt of dat de teleurstellingen zo groot zijn dat je wordt verguist. Dat zou jammer zijn. En in de tussentijd lekker scoren met dat ‘laaghangende fruit’ en zorg dat je niet wordt gezien als gevaar maar als een kans. Niet als vijand maar als vriend. Zorg dan wel dat je bronnen te vertrouwen zijn en blijven.
Ik wens je het allerbeste, maar hou je voor de korte termijn in. Geef ons de kans jouw kracht te ontdekken door eerst in onze organisaties te kijken hoe we je kunnen inzetten, om vervolgens daarmee te experimenteren.
Ik wens u als meelezer in deze brief een innovatieve winter toe met uitzicht op een mooi 2026 met nieuwe (A.I.-)initiatieven.


