Als journalist word je dagelijks om de oren geslagen met nieuwsberichten. Soms heel relevant en belangrijk om door te geven aan onze doelgroep. Dergelijke berichten zetten we heel snel op onze website en onze social media kanalen, zodat iedereen ze kan zien waar en wanneer dat het beste uitkomt.Â
Aan de stroom aan persberichten kun je vaak ook de staat van de sector aflezen. Zo kregen we de afgelopen anderhalf jaar veel persberichten over overnames. Vaak eufemistisch gebracht onder de kop; ‘we gaan samenwerken’. Terwijl toch wel heel duidelijk te zien is wie de bovenliggende partij is. Dat soort berichten droogt de laatste tijd een beetje op. Deze consolidatieronde lijkt daarmee wel op zijn eind. Â
Dan hebben we nog de benoemingen van nieuwe medewerkers. Meestal een beetje te juichend als een voetbalclub die een nieuw toptalent heeft aangetrokken. Soms moet je ook tussen de regels doorlezen dat de manager die wordt vervangen er gewoon uit is gebonjourd en dat HR op hoop van zegen een nieuwe veelbelovende belofte voor te veel geld heeft binnengehaald. Dat zegt vooral iets over het huidige personeelstekort, waarbij je je soms verbaast hoe mensen met misschien goede, maar beperkte capaciteiten, ineens met een topfunctie pronkenÂ
Van de derde categorie berichten worden wij journalisten altijd een beetje moe. En ik moet zeggen dat ze de laatste tijd in aantal toenemen. Dat betreft de zogenaamde (pseudo-)onderzoekjes. Vaak is dat een teken dat een bedrijf echt niks nieuws te melden heeft. Ik zie zo’n brainstorm met directie, marketing en wat snelle pr-meisjes en jongens al voor me; zullen we een leuk onderzoekje doen. Het resultaat is dan dat we persberichten krijgen als: Â
- Meerderheid managers vindt dat het wel meevalt met de werkdruk van zijn personeelÂ
- 7 op de 10 bedrijven deden afgelopen jaar aan digitaliseringÂ
- Helft financieel verantwoordelijken: uitstel van wijziging in box 3 is kwalijke situatieÂ
- Bij het ontbreken van klik met collega’s wil helft werkend Nederland een nieuwe baanÂ
- Twee op de vijf Nederlanders is discussie rondom duurzaamheid zatÂ
Meestal zó voorspelbaar en onbelangrijk. De enige die er blij van wordt, is het onderzoeksbureau dat is ingeschakeld. Wij in elk geval niet en we zullen je er ook niet mee lastig vallen. Maar écht nieuws, graag. Ik zou zeggen, kom maar op. Â
Joost HeesselsÂ