Elk jaar publiceren we in de laatste editie van TBM een uitgebreide terugblik op het jaar dat achter ons ligt. En kijken we vast voorzichtig vooruit naar wat ons in het komend jaar te wachten staat. Ook dit jaar laten we branchegenoten aan het woord die er het afgelopen jaar uitsprongen. Hoe zagen zij 2023 en wat verwachten ze van 2024? Dit keer Coert Coomans (CEO Techone).
Hoe kijk je terug naar 2023 en waarom?
Voor Techone was 2023 weer een heel mooi jaar. We hebben er veel fijne collega’s bijgekregen, grotendeels door overnames. Daarnaast kende het jaar een goede autonome groei. Maar belangrijker nog is misschien wel dat we flinke stappen hebben gemaakt op het gebied van cybersecurity. Iets wat bij ons de volledige aandacht heeft ook voor 2024.
Wat waren zakelijk gezien voor jou en je organisatie de meest opvallende momenten/gebeurtenissen afgelopen jaar?
Voor ons was dit jaar de acquisitie van Threadstone heel speciaal. Met Threadstone hebben we onze Cybersecurity diensten sneller op een hoger niveau kunnen tillen. Hier gaan onze klanten veel aan hebben.
En privé?
Privé een paar hele mooie reizen gemaakt met mijn gezin en einde dit jaar ook nog een mooie reis in verschiet. Ik ga met mijn vrouw en kinderen naar Florida. We proberen samen zoveel mogelijk te ‘investeren’ in mooie momenten, mooie herinneringen.
En welke opvallende trends zag je in de markt?
Wat iedereen ziet. AI, Artificial Intelligence. Bizar hoe snel dat gaat. Gaat ook veel impact hebben op MSP’s, zoals wij. Ik kijk ook echt uit naar het moment dat Microsoft Co-pilo (de AI tool binnen office) gaat uitrollen in Europa. Dit gaat het werk voor veel van onze gebruikers en vergemakkelijken.
Welk bedrijf was top en welke ’n flop?
Elk bedrijf is top en flop, elk bedrijf heeft goede punten en zwakkere punten. Een bedrijf is een organisatie waar mensen werken en waar klanten diensten afnemen. Het is zaak om de juiste balans te vinden. Eigenlijk binnen elk bedrijf zie je dat er gedreven IT ‘ers werken die hun stinkende best doen klanten zo goed mogelijk te helpen. Natuurlijk lukt dat soms door omstandigheden wat minder. Het is en blijft mensenwerk. Het gaat mij om de ‘hartsgesteldheid’ van onze mensen, die moet goed zijn. Dat betekent: gericht op het belang van de klant.
Welke product/dienst is je opgevallen, heeft het meest impact gehad in de sector en waarom/hoe?
Ik lijk wel een grammofoonplaat die blijft hangen, maar het onderwerp rechtvaardigt dat. Cybersecurity. En dan denk ik niet alleen de technische oplossingen, Ook beleid, awareness en een goed plan wanneer er iets gebeurt. Artificial Intelligence gaat op dit vlak waarschijnlijk ook impact hebben, zowel negatief als positief.
Wat is je verwachting en visie voor 2024, dan zowel voor de hele markt als voor jullie organisatie?
De verglazing van Nederland zal hard doorgaan waardoor werken in de cloud nog makkelijker gaat worden en betrouwbaarder. De eerste praktische oplossing met AI zullen aan de MKB bedrijven worden aangeboden. 2024 Wordt het jaar dat AI echt gaat leven.
Heb je goede voornemens voor volgend jaar?
Een beetje afvallen zou wel goed voor me zijn. Maar gelukkig vallen de komende feestdagen nog in het oude jaar 😊
Welk tip/advies wil je de lezers van TBM meegeven?
Neem cybersecurity serieus. De hoeveelheden aanvallen en de geraffineerdheid daarvan nemen echt toe. Niemand beseft het, maar de kans op een cyberattack is 8.000 keer groter dan de kans op brand, terwijl vrijwel iedereen een brandverzekering heeft. Daarom wens ik iedereen vanzelfsprekend alvast een goed jaar. Maar op dit gebied kan men veel meer doen dan alleen wensen: in actie komen en het goed en gedegen regelen.