Rex Vermeulen is al 18 jaar vaste columnist van TBM. Vanaf 2024 besteedt hij zijn column aan de ‘Icons in ICT’. Personen die met hun visie en gedrag een echt stempel drukken op de markt en daardoor invloed hebben op de verdere groei en professionaliteit van de gehele branche. Dit keer Coert Coomans, CEO van Techone.
Als ik Coert probeer te benaderen om af te spreken voor een interview bellen we een tijdje langs elkaar heen. Zo werkt dat vaak. Positief opvallend voor mij is dat hij net zo vaak (terug) belt als ik en en zijn toezeggingen steeds keurig nakomt. Dat maak ik ook wel eens anders mee. Coert stelt voor om bij de Bazar af te spreken, in de Witte de Withstraat Rotterdam. In die straat heb ik nogal wat voetsporen liggen. Thuiskomen dus. Ik ben wat eerder en bestel vast een tonic. Coert komt er gelijk aan en bestelt een Cola Zero.
Fijn dat het eindelijk gelukt is, Coert. Je keus was de Bazar. Waarom?
“Sowieso is het dichtbij. Het is maximaal vijf minuten lopen van ons kantoor. Maar op die afstand is hier keus genoeg. En hier is het eten gewoon erg lekker en de kwaliteit is top. En dan serveren ze ook nog eens mijn lievelingsgerecht“ (zie profiel).
Coert kiest zonder in de menukaart te kijken. Hij geeft nog wat extra wensen op en ik vraag hem ook voor mij te bestellen. De keuken gaat aan de slag. Na wat bijpraten is de tafel vol gezet met heerlijke gerechten en starten we het interview.
We zitten in hartje Rotterdam, Feijenoord, ‘Geen woorden maar daden’ Ben je een echte Rotterdammert?
“Bijna! Ik ben geboren in Zuidland. Vlakbij. En woon nu in Ouddorp. Maar…ik voel me wel echt een Rotterdammer. Ik hou van de stad en de mentaliteit. Hier ben ik ‘thuis’. “
En dus zit Techone ook in Rotterdam? Hoe is dat begonnen?
“In samenwerking met NedVest zijn we in 2019 gestart. Ons doel was (en is) om de versplintering van MSP’s tegen te gaan en ze schaalgrootte te bieden en de daarbij horende professionalisering. Voor de MSP’s in het bijzonder maar zeker ook voor de branche in zijn algemeenheid.“
Dat klinkt wellicht makkelijker dan het in werkelijkheid was? Je moet dan wel voldoende MSP’s vinden die overgenomen willen worden?
“Ik denk dat we gewoon een goede propositie hebben. De ondernemer beslist hoe hij met ons verder wil; toch nog soort van zelfstandig? Als de zin, energie en motivatie er is? Graag! Of ze vinden het gewoon genoeg geweest. Rustiger aan doen en meer aandacht aan het privéleven dan aan het zakelijk leven geven. Het kan bij TechOne. Met als overeenkomst dat als de MSP voor ons kiest we de garantie geven dat de klant en medewerkers voor ons absolute prioriteit zijn. Tevreden medewerkers geven tevreden klanten…en vice versa. Dat zijn dan ook vaak de kernwaarden van de MSP die zich bij ons aansluit. En dat geeft vertrouwen.“
Volgens mij hebben jullie nu 13 MSP’s onder paraplu? Gaan die allemaal TechOne heten?
“Nee, zeker niet. Wij spreken intern over 13 locaties. Met allemaal hun eigen kracht en stevige ‘footprint’ in de regio. Tel daarbij dan de kracht van een samenwerkende organisatie op. Afhankelijk van wat nodig is kunnen de MSP’s zich profileren zoals nodig is. En kunnen verwijzen naar de krachtige organisatie waar de deel van uitmaken. “
Wat is jouw definitie van een MSP?
“Een organisatie die bezig is, op dagelijkse basis bezig, om de managed services op de werkplek (van de klant) te begeleiden en optimaal te laten functioneren.“
Techone wil zich dus breed positioneren in de markt. Jijzelf lijkt daar wat minder behoefte aan de schijnwerpers te hebben? Waarom?
“Dat klopt op zich wel. Ik hoef niet zo nodig in het middelpunt te staan. Mijn aandacht gaat volledig naar de medewerkers en de klanten. En daar stop ik dan ook mijn tijd in. Voor jou maak ik een uitzondering. En uiteraard snap ik ook wel dat ik het op zijn tijd wel moet doen. Vooral om dan, hierbij, ook aan te geven dat er geen enkele drempel zou moeten zijn om mij een keer voor een gesprek uit te nodigen, als je aan het nadenken bent over de toekomst van je organisatie. Bel ons op en ik kom bij je op de koffie. Zien we daarvandaan wel verder. Ik kan altijd blij worden van zo’n gesprek.“
Waar word je nog meer blij van?
“Als ik zie dat nieuwe proposities die we lanceren werken! En onze digitale omgeving volledig veilig maken. Het hele IT-landschap op het hoogst haalbare certificeringsniveau brengen. Dus ook bedrijven die niet NIS2 plichtig zijn wel volledig aan die criteria te laten voldoen. “
In je profiel geef je aan dat je een hekel hebt aan gedetailleerde regelgeving. Staat dit dan niet haaks op elkaar?
“Zeker wel een beetje. Maar die leg ik dan nog wel wat beter uit. Als ik zeg dat ik als minister-president (zie profiel) voor wat meer deregulering en minder gedetailleerde regelgeving zou beslissen, bedoel ik dat met name op het gebied van ondernemen. Op het gebied van cybersecurity kan het mij niet gedetailleerd genoeg zijn. “
Jullie voegen regelmatig bedrijven toe aan de Techone groep. Hoe gedetailleerd ga je dat proces in? Wel eens een ‘miskoop’ gedaan?
“Nee, eigenlijk niet.“
Dat antwoord verwachtte ik natuurlijk al J Maar je gaat daar dan toch ook wel redelijk diep qua details voordat de handtekening wordt gezet?
“Natuurlijk doen we gedegen onderzoek als het bedrijf besluit om met ons het proces in te gaan. Maar dan kom ik toch weer terug op mijn/onze kernwaarde: mensen! We moeten vanaf het begin wel een ‘klik’ hebben met elkaar. Vanuit die klik gaan we met elkaar aan de slag. Zolang dat goed voelt, blijft het ‘groen licht’ En uiteraard moeten alle zakelijke details goed geregeld worden. Maar de goede verstandhouding is leading.“
Ben jij, of je team, de hele dag door Nederland aan het rijden om potentiële kandidaten te zoeken en benaderen?
“Hahaha, ik moet er niet aan denken. In de meeste gevallen worden wij benaderd. Dan hebben we ook nog eens 800 mensen binnen onze onderneming en die komen ook vaak met tips. Sinds kort is ook Frank Ruijgrok bij ons komen werken. Die heeft ook een enorm netwerk. Dat zal vast ook wel weer tot kandidaten leiden.“
Maar er zullen toch ook wel ‘pareltjes’ in de markt zijn waar jij je oog op hebt laten vallen? Noem er eens een paar?
(Coert schiet weer in de lach) “Volgende vraag!“
En dan straks overal ‘Techone’ op de gevel?
“Nee, zeker niet. We zien het als ‘locaties’. Met de nadruk op ‘locatie’. Bedrijven (onze klanten) doen vaak het liefst zaken met een IT-bedrijf uit de regio. Of ze doen dat inmiddels al. En achter de schermen is het dan een Techone locatie geworden. Voor iedere klant is het een fijn gevoel dat ze een IT-relatie met een lokale speler hebben, die hun situatie goed kent. Waarbij, als het nodig is, onze locatie op kan schakelen naar een enterprise omgeving, omdat er 800 mensen achter staan.“
Nou Coert, ik voelde me vereerd dat je voor mij een uitzondering maakte om een interview af te geven. Krijg jij van mij, afsluitend, nog even wat reclame zendtijd.
“Ik wil het dan niet echt reclame noemen…Maar geef wel graag een reden om eens met ons te praten. Als je als ondernemer graag onderdeel wil gaan uitmaken van een groter geheel, maar toch graag je eigen ding blijft doen; van harte welkom. Of je bent na al die jaren van ondernemen, innoveren en leren toe aan een wereldreis en je wil je bedrijf in goede handen achterlaten; van harte welkom.
Ga het gesprek sowieso een keer met ons aan.“
Coen neemt hartelijk afscheid en ik blijf nog even zitten. Coert had bij mij altijd meer de indruk gewekt dat hij meer bezig was met zaken dan met mensen. Ik denk na over wat hij vertelde. Dat ging eigenlijk alleen maar over mensen en niet zozeer over zaken. Ik probeer me kritisch op te stellen in mijn overdenkingen. Maar….ik kom toch tot de conclusie dat ik hem geloof. Het gaat om mensen in alles wat ze doen.
Profiel
48 jaar
Gerecht: Pita Mergues met knoflooksaus (van de Bazar)
Drank: Cola Zero
Muziek: AC/DC en Taylor Swift (maar dat is meer voor de kinderen)
Vakantie: Verenigde Staten en dan met name Florida
Vrije tijd: Tuinieren en Feijenoord.
Een uur Minister-President: Deregulering! Minder gedetailleerde regelgeving.
Lijfspreuk: Geen woorden maar daden.
Rex Vermeulen is directeur van Mantor Business Partners. Hij, en zijn bedrijf, zijn al meer dan 20 jaar actief in de telecommunicatie en ICT-branche. Zij geven advies over bedrijfsvoering, marketingcommunicatie en organiseren bijeenkomsten en platformen ten behoeve van kennisoverdracht. Hierdoor dragen zij bij aan de professionalisering van de branche en spelen een belangrijke rol bij het verbinden van de verschillende partijen in de keten.