CM.com verwacht in de tweede helft van het jaar minder omzetgroei. Het positieve effect van de coronacrisis op de resultaten ebt weg. Bedrijven namen tijdens de coronapandemie meer diensten af via het bedrijf om hun klantcontact te onderhouden. Daar was meer vraag naar de afgelopen twee jaar. Ook handelde CM.com een deel van de communicatie van de GGD af. Door het nieuws daalde het aandeel op de smallcap beurs in Amsterdam ruim 7%.
Voor het hele jaar verwacht CM.com een omzet van tussen de 300 en 315 miljoen euro. De groei op jaarbasis is volgens de nieuwe prognoes tussen de 27% en 33%, tegen eerder 31% tot 39%.
‘Klanten terughoudender’
Naast de afname van coronagerelateerde diensten kampt CM.com met klanten die ‘voorzichtiger worden met investeringen en meer op kosten letten’, zegt ceo Jeroen van Glabbeek in een verklaring. De terughoudendheid is volgens hem ingegeven door de hogere inflatie en toenemende vrees voor een recessie.
In het tweede kwartaal boekte CM.com een 5% hogere omzet van €65,4 mln. De brutowinst lag ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar 12% hoger, op €17,4 mln. De brutomarge steeg met 1,5 procentpunt naar 26,6%.
Het smallcapbedrijf zag de operationele kosten oplopen met 54%, naar €42,6 mln. In de rest van het jaar zal de rem er wat op gaan, zegt Van Glabbeek. Met duizend werknemers ‘nadert het bedrijf de juiste omvang’ en de focus verschuift naar groei in bestaande markten en met de huidige capaciteit.
Positief was dat CM.com door het wegvallen van de coronabeperkingen een sterke groei kon optekenen bij het onderdeel dat kaartjesverkoop voor evenementen en musea afhandelt. De omzet daarvan steeg naar €3,5 mln in de eerste jaarhelft, tegen €800.000 een jaar terug. Het onderdeel is sterk winstgevend met een brutomarge van ruim 94%. In heel 2019 lag de omzet van dit onderdeel op €1,5 mln.