Gebruikers van Smart Home/Care-producten en de daaraan gerelateerde netwerksensoren en –apparaten kunnen vanaf deze vrijdag geen gebruik meer maken van hun apps. De clouddiensten van deze apparatuur stopt dan, omdat er voor de Smart Home/Care-activiteiten van het eerder gefailleerde Gigaset concern geen koper gevonden kon worden.
Het betreft bijvoorbeeld rookmelders, deursensoren of seniorenhulp: Wegens faillissement worden de clouddiensten van de smart home/zorgproducten van de fabrikant Gigaset per 29 maart 2024 stopgezet. Dat maakte het bedrijf bekend op zijn website en via de klantenservicehotline.
Teleurstelling
Hoewel er voor delen van het bedrijf een koper werd gevonden, waaronder de grote Dect-afdeling binnen Gigaset Communications (lees hier), werd er voor het smart home-bedrijf geen koper gevonden. “Als gevolg hiervan zullen de apps voor de smart home- en smart care-producten en de op het netwerk aangesloten sensoren en apparaten niet langer bruikbaar zijn ”, aldus het bedrijf. Geboekte cameraservicepakketten eindigen ook.
Iedereen die getroffen apparaten bezit, kan deze in principe alleen weggooien. Volgens Gigaset is alleen de rookmelder zo ontworpen dat hij rook detecteert en lokaal alarm slaat, zonder dat hij in een netwerk is opgenomen. Deze functie moet daarom behouden blijven, zelfs nadat de cloudservers zijn uitgeschakeld.
Retourneren niet mogelijk
Volgens Gigaset is het niet mogelijk om apparaten te retourneren. Eventuele claims van klanten zijn insolventieclaims die kunnen worden ingediend met bewijs van de door de rechtbank aangestelde bewindvoerder, aldus het bedrijf. Het bedrijf stelt hiervoor formulieren beschikbaar op de website.