ProRail heeft een contract afgesloten met telecommunicatie infrastructuur provider Cellnex. Het contract zorgt er onder meer voor dat het mobiele bereik op het Nederlandse spoornetwerk over enkele jaren volledig dekkend is, ook op afgelegen plekken. Het betekent meer comfort voor treinreizigers; een vereiste voor bijvoorbeeld meer internationaal treinreizen over middellange afstanden.
ERTMS
Voor ProRail is het daarnaast een belangrijke voorwaarde om het nieuwe Europese spoorsysteem ERTMS uit te kunnen rollen. Daarmee passen er veel meer treinen op het spoor, die ook sneller kunnen gaan rijden. Op die manier verkorten we reistijden en maken we plaats voor meer reizigers in de trein. Iets wat met een snelgroeiende bevolking leidt tot minder files en minder milieuschade.
Meer comfort voor reizigers; betere bereikbaarheid
Arjen Boersma, Chief Information Officer bij ProRail: “Het aantal treinreizigers in Nederland neemt de komende twintig jaar met zeker 30 procent toe. Dat betekent ook dat meer mensen in de trein mobiel bereik en internet nodig hebben. Met deze stap slaan we dus twee vliegen in een klap: enerzijds creëren we een belangrijke voorwaarde voor het laten rijden van meer treinen, en anderzijds helpt het telecomproviders en vervoerders om te zorgen dat die mensen in de trein straks allemaal nog beter mobiel bereik hebben.”
ProRail als telecomprovider
ProRail is een van de vier telecomproviders van Nederland, naast T-Mobile, Vodafone en KPN. Ons zogenoemde GSMR-netwerk is bedoeld voor data- en telefonieverkeer om treinen te kunnen laten rijden. Dit netwerk gebruikt momenteel vierhonderd antennemasten die veelal op gebouwen hangen. ProRail kan die antennemasten gebruiken voor GSM-R.
Tachtig masten
Het contract met Cellnex houdt in dat deze partij de komende twee jaar tachtig masten neerzet op spoorgrond die zij van ProRail pacht. Daarnaast mag Cellnex de masten ook aan andere partijen verhuren en mag het nog eens honderd masten aanleggen op ProRail-grond. Het contract creëert een win-winsituatie. ProRail bespaart 30 procent aan investerings- en beheerkosten. Dat komt neer op vele tientallen miljoenen euro’s aan gemeenschapsgeld.
Versnellen
Het werken op ProRail-terrein is gebonden aan strikte regels. Zo mogen mensen er alleen aan het werk als er geen treinen rijden. Het gaat dan ook jaren duren voor het einddoel van de telecomproviders – volledige dekking – is bereikt. ProRail werkt daarom aan een vereenvoudigde procedure voor telecomproviders om het daadwerkelijk plaatsen van antennes voor beter bereik en snellere verbindingen te versnellen.