Enter your email Address

TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    Facebook Twitter LinkedIn
    Facebook Twitter LinkedIn
    TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    TBM
    Home»Blog»Casual, combinatie of maatpak?
    Blog

    Casual, combinatie of maatpak?

    6 oktober 20213 Min leestijd
    Delen
    Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

    Even voor de goede orde: overal waar ik man schrijf mag ook vrouw en iedereen zich thuis voelt binnen de LHBITQ+ community.

    Ergens rond 2000 sprak iemand op een bijeenkomst over ‘spreken in het openbaar’. Hij begon met de woorden: “Uit respect voor u als bezoeker heb ik mijn beste pak aangedaan en mijn stropdas omgedaan”. Vervolgens kwam er een pleidooi om je altijd correct te kleden uit respect. In die periode werkte ik voor een adviesbureau waar men zei: “De klant betaalt zoveel voor jouw expertise, dan heeft die klant er recht op dat je met de juiste kleding en uitstraling verschijnt”.

    Het was ook de periode waarbij Steve Jobs iedere nieuwe iPhone aankondigde in een zwarte coltrui. En vervolgens waren steeds meer ICT-ers die ook in een T-shirt, een enkel overhemd of in spijkerbroek op het toneel verschenen. Je kon niet achterblijven, toch?

    Tijdens een verkooptraining werd mij geleerd dat de klant aan de telefoon hoort hoe jij je voelt. Dat geldt niet alleen voor je geestelijke gesteldheid, maar ook hoe je gekleed bent.

    De vraag is nu, hoe ú zich kleedt. Neemt u de klant serieus met uw kleding of niet? Adviseurs in kostuum zie ik nauwelijks meer. Regelmatig wordt ‘volstaan’ met een combinatie. En als er regelmatig bij dezelfde klant wordt gewerkt, dan vaak in broek met een overhemd. Welk signaal wil je afgeven?

    Natuurlijk, de ‘vercasualisering’ is al een langer proces. Ook het thuiswerken tijdens Corona heeft ervoor gezorgd dat we in een T-shirt videovergaderen. Ook ik doe dat. Maar als het een eerste keer is, dan doe ik toch een net overhemd aan (you only have one chance…). Andersom zijn er ook ‘believers’ die zeggen dat je moet levelen met je gesprekspartner. Als hij in een t-shirt loopt, dan creëer je afstand als je in een kostuum verschijnt. Kortom, kledingkeuze is best lastig.

    Wat wil je uitstralen? Welke kwaliteit en service wil je bieden: casual, combinatie of maatpak? Wil je als bedrijf zoveel mogelijk standaard (casual) dienstverlening bieden (niks mis mee) of wordt alle dienstverlening op maat gemaakt voor iedere klant (maatpak). Deze speciale dienstverlening zal ook een speciale vergoeding kennen. Ga je als bedrijf of als adviseur voor een formele uitstraling of voor ‘ouwe jongens krentenbrood’? Of misschien wel iets er tussen in.

    Ik kijk nog wel eens meewarig naar de kostuums en stropdassen die ongebruikt in mijn kast hangen. Het is tegenwoordig toch vaak een combinatie of casual. Hoewel,recentelijk mocht het kostuum uit de kast. Ik moest iets uitstralen waar een kostuum bij past.

    En, wat mij verbaasde: het schijnt dat de nieuwe mode de stropdas voor de man laat terugkeren.
    Het zou een tegenreactie zijn op de Corona-tijd.

    Zou het dan toch weer? Maar het begint met wat je als bedrijf wilt uitstralen. En hoe moet ik Steve Jobs in zijn zwarte coltrui dan plaatsen? Want Apple wil toch hoogste kwaliteit leveren tegen bijbehorende vergoeding. Of wilde men vooral zich richten op de jongere generatie en niet op het ‘formele zakenleven’? Het idee van rond 2000 dat bedrijf, dienstverlening, medewerker, uitstraling met elkaar moet corresponderen is bij mij wel blijven hangen. En bij u?

    Ik wens u een goed tweede half jaar toe, kleed u passend bij de dienstverlening die u biedt.

    Gerelateerd

    Vorige artikelMicros Internetdiensten neemt Pharox IT over
    Volgende artikel ‘Zoom heeft de meeting room gedemocratiseerd’

    Gerelateerde berichten

    ’T is altijd lente...

    ’T is altijd lente…

    Vrouwen aan de top! Joost Heessels

    188 keer AI

    TBM Magazine
    TBM 2025-03
    citymesh

    Blijf up to date

    Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

    Evenementen

    Aankomende evenementen

    sep 5
    5 september - 9 september

    IFA Berlijn

    sep 10
    16:00 - 19:00 CEST

    TechDrinks Utrecht

    sep 12
    12 september - 15 september

    IBC 2025

    sep 15
    15 september - 18 september

    NL Tech Week

    okt 7
    12:00 - 18:00 CEST

    National 6G Conference Future Network Services

    okt 14
    14 oktober - 16 oktober

    Network X 2025

    Bekijk kalender
    Vacatures
    • KPN

      Account Director Integratie Accounts

      • Overal
      • KPN
    • Enreach

      Partnermanager  

      • Overal
      • Enreach
      • Full Time
    • Commercieel medewerker binnendienst Selcom

      • Nijkerk
      • Full Time
    • X2com

      Inside Partner Manager bij X2com

      • Heikampweg 5a, 5249 JX Rosmalen
      • X2com

    TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

    Over TBM
    • Home
    • TBM Magazine
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Contact
    • Algemene voorwaarden
    Contact

    Schoolstraat 61
    6512 JC Nijmegen

    024-3454150
    tbm@magentacommunicatie.nl

    © 2025 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

    Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

    We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

    Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

    X
    TBM
    Privacyoverzicht

    Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

    Strikt noodzakelijke cookies

    Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

    Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

    Cookies van derden

    Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

    Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

    Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!