Even voor de goede orde: overal waar ik man schrijf mag ook vrouw en iedereen zich thuis voelt binnen de LHBITQ+ community.
Ergens rond 2000 sprak iemand op een bijeenkomst over ‘spreken in het openbaar’. Hij begon met de woorden: “Uit respect voor u als bezoeker heb ik mijn beste pak aangedaan en mijn stropdas omgedaan”. Vervolgens kwam er een pleidooi om je altijd correct te kleden uit respect. In die periode werkte ik voor een adviesbureau waar men zei: “De klant betaalt zoveel voor jouw expertise, dan heeft die klant er recht op dat je met de juiste kleding en uitstraling verschijnt”.
Het was ook de periode waarbij Steve Jobs iedere nieuwe iPhone aankondigde in een zwarte coltrui. En vervolgens waren steeds meer ICT-ers die ook in een T-shirt, een enkel overhemd of in spijkerbroek op het toneel verschenen. Je kon niet achterblijven, toch?
Tijdens een verkooptraining werd mij geleerd dat de klant aan de telefoon hoort hoe jij je voelt. Dat geldt niet alleen voor je geestelijke gesteldheid, maar ook hoe je gekleed bent.
De vraag is nu, hoe ú zich kleedt. Neemt u de klant serieus met uw kleding of niet? Adviseurs in kostuum zie ik nauwelijks meer. Regelmatig wordt ‘volstaan’ met een combinatie. En als er regelmatig bij dezelfde klant wordt gewerkt, dan vaak in broek met een overhemd. Welk signaal wil je afgeven?
Natuurlijk, de ‘vercasualisering’ is al een langer proces. Ook het thuiswerken tijdens Corona heeft ervoor gezorgd dat we in een T-shirt videovergaderen. Ook ik doe dat. Maar als het een eerste keer is, dan doe ik toch een net overhemd aan (you only have one chance…). Andersom zijn er ook ‘believers’ die zeggen dat je moet levelen met je gesprekspartner. Als hij in een t-shirt loopt, dan creëer je afstand als je in een kostuum verschijnt. Kortom, kledingkeuze is best lastig.
Wat wil je uitstralen? Welke kwaliteit en service wil je bieden: casual, combinatie of maatpak? Wil je als bedrijf zoveel mogelijk standaard (casual) dienstverlening bieden (niks mis mee) of wordt alle dienstverlening op maat gemaakt voor iedere klant (maatpak). Deze speciale dienstverlening zal ook een speciale vergoeding kennen. Ga je als bedrijf of als adviseur voor een formele uitstraling of voor ‘ouwe jongens krentenbrood’? Of misschien wel iets er tussen in.
Ik kijk nog wel eens meewarig naar de kostuums en stropdassen die ongebruikt in mijn kast hangen. Het is tegenwoordig toch vaak een combinatie of casual. Hoewel,recentelijk mocht het kostuum uit de kast. Ik moest iets uitstralen waar een kostuum bij past.
En, wat mij verbaasde: het schijnt dat de nieuwe mode de stropdas voor de man laat terugkeren.
Het zou een tegenreactie zijn op de Corona-tijd.
Zou het dan toch weer? Maar het begint met wat je als bedrijf wilt uitstralen. En hoe moet ik Steve Jobs in zijn zwarte coltrui dan plaatsen? Want Apple wil toch hoogste kwaliteit leveren tegen bijbehorende vergoeding. Of wilde men vooral zich richten op de jongere generatie en niet op het ‘formele zakenleven’? Het idee van rond 2000 dat bedrijf, dienstverlening, medewerker, uitstraling met elkaar moet corresponderen is bij mij wel blijven hangen. En bij u?
Ik wens u een goed tweede half jaar toe, kleed u passend bij de dienstverlening die u biedt.