In het derde kwartaal van 2022 noteerde de wereldwijde smartphonemarkt zijn derde opeenvolgende daling dit jaar: 9% ten opzichte van Q3 2021. Dit is het slechtste derde kwartaal sinds 2014. De sombere economische vooruitzichten hebben ertoe geleid dat consumenten de aankoop van elektronische hardware uitstellen en voorrang geven aan andere essentiële uitgaven. Dit zal de smartphonemarkt de komende zes tot negen maanden waarschijnlijk blijven temperen, stelt onderzoeksbureau Canalys.
Samsung behield zijn leidende positie met een marktaandeel van 22% dankzij zware promoties om de voorraad in het kanaal te verminderen. Apple was de enige leverancier in de top vijf die een positieve groei liet optekenen en zijn marktpositie verder verbeterde met een aandeel van 18% tijdens de marktdaling dankzij een relatief veerkrachtige vraag naar iPhones. Xiaomi, OPPO en vivo bleven gezien de onzekerheid op de binnenlandse markt voorzichtig met hun overzeese expansie en behielden respectievelijk 14%, 10% en 9% van hun wereldwijde marktaandeel.
Wereldwijde smartphone-markt Q3-2022
“De smartphonemarkt reageert sterk op de vraag van de consument en leveranciers passen zich snel aan de moeilijke bedrijfsomstandigheden aan”, aldus Canalys-analist Amber Liu. “Voor de meeste aanbieders iis de prioriteit om het risico van voorraadvorming te beperken gezien de verslechterende vraag. Verkopers hadden in juli aanzienlijke voorraden, maar vanaf september is de verkoop geleidelijk verbeterd dankzij agressieve kortingen en promoties. De prijsstrategie voor nieuwe producten is voorzichtig, zelfs voor Apple, om te voorkomen dat de consumenten, die nu erg gevoelig zijn voor prijsverhogingen, te veel barrieres ervaren”, voegde Liu eraan toe.
Apple-Q3-2022-market-share
“Aangezien de vraag geen tekenen van verbetering vertoont voor het vierde kwartaal en het eerste kwartaal van 2023, moeten verkopers werken aan een voorzichtige productieprognose met de toeleveringsketen en tegelijkertijd nauw samenwerken met het kanaal om hun marktaandeel te stabiliseren”, aldus Canalys-analist Sanyam Chaurasia. “Op weg naar het verkoopseizoen zullen consumenten die hun aankopen hebben uitgesteld, stevige kortingen en bundelingspromoties verwachten, evenals aanzienlijke prijsverlagingen voor toestellen van een oudere generatie. In vergelijking met de sterke vraag van vorig jaar wordt voor het vierde kwartaal van 2022 een langzame maar gestage verkoop rond de feestdagen verwacht. Het zal echter te vroeg zijn om het komende Q4 te zien als het echte keerpunt van het marktherstel.”
Worldwide smartphone shipment share by top vendors Canalys Preliminary Smartphone Market Pulse: Q3 2022 |
||
Vendor | Q3 2021 market share | Q3 2022 market share |
Samsung | 21% | 22% |
Apple | 15% | 18% |
Xiaomi | 14% | 14% |
OPPO | 11% | 10% |
vivo | 11% | 9% |
Others | 28% | 27% |