Uit het laatste onderzoek van Canalys blijkt dat de Europese smartphoneverzendingen (exclusief Rusland) met 6% op jaarbasis zijn gedaald tot 32 miljoen in Q3 2023. Hoewel Q3 het tiende achtereenvolgende kwartaal van jaarlijkse daling markeerde, zijn er tekenen van een toenemende vraag naarmate we 2024 naderen.
In de ranglijst van leveranciers behield Samsung de eerste plaats met een marktaandeel van 35%, ondanks dat de verzendingen jaar op jaar met 6% daalden. Apple behaalde de tweede plaats met een aandeel van 22% en een daling van 13%, gedeeltelijk gecompenseerd door de sterke prestaties van de iPhone 15.
Meer focus op nieuwe en premium modellen
“De uitdagende vraagomgeving trof vooral Apple en Samsung in Q3, ondanks hun productlanceringen”, aldus Runar Bjørhovde, analist bij Canalys.
“In het geval van Apple was de daling voornamelijk te wijten aan een snelle daling van de verzendingen van oudere modellen in vergelijking met Q3 2022. Deze daling was deels bedoeld om overbevoorrading van de iPhone 14 en eerdere modellen te voorkomen, die eind 2024 moeten worden uitgefaseerd om in overeenstemming te zijn met de USB-C-richtlijn van de Europese Commissie. De iPhone 15 daarentegen had een robuuste start en groeide het aantal zendingen in het lanceringskwartaal met 59% in vergelijking met de iPhone 14.
Verlaagde lanceringsprijzen in de hele regio ondersteunden de prestaties. De daling van Samsung was te wijten aan de low-end A-serie, die het bedrijf heeft gedeprioriteerd vanwege omzet- en winstgevendheidsdoelstellingen. Deze stap dreef Samsung naar zijn hoogste driemaandelijkse ASP ooit in Europa, sterk ondersteund door een jaarlijkse groei van 38% in zijn opvouwbare zendingen naast robuuste prestaties uit de middenklasse A-serie en S-serie. Over het algemeen laten de prestaties van Samsung en Apple een veerkrachtige vraag zien naar de nieuwste premium-apparaten, zelfs nu het high-end segment begint te krimpen.”
Xiaomi, Motorola en TCL hebben een goed kwartaal
“Achter de top twee begint de marktsituatie te verbeteren, aangezien de meeste leveranciers in Q3 achtereenvolgens groeiden”, zegt Brandon Gurney, Research Analyst bij Canalys.
“De vraag is nog steeds beperkt in het lage tot middensegment, maar de verschuiving van Samsung van het lage segment heeft kansen gecreëerd voor leveranciers. Xiaomi eindigde als derde op de ranglijst met een vlakke jaarlijkse groei, een verbetering na zes opeenvolgende kwartalen van daling. Dit was te danken aan een sterke groei in Centraal- en Oost-Europa met de modellen Redmi en Redmi Note 12. Motorola zette zijn vooruitgang in Europa voort en breidde zijn verzendingen jaar op jaar met 30% uit om zijn beste kwartaalprestatie als onderdeel van Lenovo te bereiken.” TCL rondde de top vijf af en groeide jaar op jaar met 5% tot 0,8 miljoen eenheden.
Smartphonemarkt zal groeien in 2024
“Hoewel het volledige jaar 2023 het laagste aantal smartphoneverzendingen in meer dan tien jaar zal opleveren, zijn er tekenen dat de markt verbetert naarmate we 2024 naderen”, aldus Bjørhovde.
“Canalys voorspelt dat de markt in 2024 met 4% zal groeien. Een vernieuwingscyclus van mid-range apparaten die in 2020 en 2021 zijn gekocht, zou leveranciers in de eerste helft van het jaar een kans moeten bieden. De rest van dit jaar blijft belangrijk voor leveranciers die hun prestaties in 2023 willen verzilveren, 2024 met een positief momentum willen beginnen en de kanaalvoorraad willen opruimen in de aanloop naar nieuwe productlanceringen in de eerste helft van 2024.
Gezien de voorzichtigheid van consumenten bij het uitgeven van dit jaar, hopen verkopers op een opkomst van kopers die aankopen hebben uitgesteld voor verleidelijke deals en promoties tijdens de feestdagen. Toch is winstgevendheid de sleutel tot alle spelers, en consumenten moeten zich daarom bewust zijn van incidentele nepkortingen te midden van intense prijs- en kortingsconcurrentie.”