De interesse voor Black Friday in Nederland is de afgelopen jaren hand over hand toegenomen, blijkt uit de cijfers van zoekmachines. In 2015 zochten zo’n 250.000 mensen op internet naar ‘Black Friday’, vorig jaar was dat aantal verdrievoudigd: 675.000 Nederlanders waren online op zoek naar de beste deals. “Dit jaar is de verwachting dat de grens van 1.000.000 zoekopdrachten voor het eerst wordt doorbroken.” Zegt Frans van Riemsdijk, initiatiefnemer van Blackfridaydeals.nu.
Niet alleen de zoekopdrachten laten zien dat Black Friday zich kan verheugen in groeiende populariteit. Black Friday zou Black Friday niet zijn zonder enthousiaste en massale deelname van het bedrijfsleven. Volgens Van Riemsdijk geniet Black Friday van een toenemend aantal bedrijven die zich aansluiten bij de groeiende trend.
Merken
De meest gewilde producten op Black Friday zijn elektronica, kleding, games en woonaccessoires. Apple, Converse, Nike, Nintendo en Samsung zijn de populairste merken. Uit onderzoek vanuit internationaal marketingplatform SEMrush, kwam naar voren dat Playstation 4 het meest gezochte product is en Mediamarkt de meest gezochte webwinkel in combinatie met Black Friday. Het bedrijf bekeek de zoektrends via Google in Nederland over de afgelopen drie jaar.
Retailers
“Consumenten profiteren van hoge kortingen. Maar ook voor retailers biedt Black Friday kansen”, zegt Van Riemsdijk. “We kunnen klagen over ‘de volgende uit Amerika overgewaaide hype’. Maar iedereen kan er zijn voordeel mee doen. Wat is er mooier dan als retailers op één dag gezamenlijk het sinterklaas- en kerstseizoen in te luiden? Wil je als retailer resultaat, dan kun je niet meer om Black Friday heen.”
Vorige artikelNFON kondigt nieuwe generatie NFON-client aan
Volgende artikel BlackBerry en Baidu werken aan zelfrijdende auto