Goed mobiel bereik binnen gebouwen is tegenwoordig net als gas, water en elektriciteit een must. Soms laat deze inpandige mobiele dekking nog veel te wensen over. Mobiele indoordekkingspecialist BinnenBereik zorgt ervoor dat klanten toch een optimale mobiele dekking voor alle mobiele operators in hun gebouwen beschikbaar hebben. We spraken over deze indoordekking en bijkomende uitdagingen als 5G en security met Ries Modderkolk van BinnenBereik en Marc Kuiken van Cloud Seven.
Binnen kantoren, winkelcentra, fabriekshallen, hotels, distributiecentra, ziekenhuizen en zorginstellingen of theaters is een goed mobiel bereik nog niet altijd vanzelfsprekend. Vaak dringt het mobiele signaal vanaf de zendmasten van de mobiele operators nog te zwak binnen in gebouwen. Dit levert bij het gebruik van smartphones of andere mobiele devices binnenshuis veel problemen op.
Het gaat hierbij niet alleen om niet kunnen bellen of mobiel internetten, maar ook, zoals in winkelcentra, het niet contactloos kunnen betalen bij kassa’s in winkels of het afscannen van pakketten door pakketbezorgers. Ook het bellen van 112 kan door het ontbreken van mobiele indoordekking problemen opleveren.
Bouwmaatregelen lastig voor indoor- dekking
“De slechte mobiele dekking binnen gebouwen is tegenwoordig vooral een bouwkundig probleem”, zegt Senior Product Manager Ries Modderkolk van mobiele indoordekkingspeci- alist BinnenBereik uit Vianen, een dochter van antenne-opstelpuntenspecialist NOVEC.
Ries is verantwoordelijk voor het product- en dienstenportfolio en het ontwikkelen van diensten op basis van de klantvraag en heeft de dagelijkse leiding over het team. Hij is al 25 jaar gepokt en gemazeld in de telecomwereld.
“Nieuwe en bestaande gebouwen moeten verplicht duurzamer worden gebouwd of gerenoveerd en dat geeft in veel gevallen
problemen met mobiele dekking. Om te voldoen aan bijvoorbeeld de BREEAM certificering, wordt veel gebruik gemaakt van duurzame materialen, zoals HR++ glas. Echter veroorzaakt HR++ glas dat mobiele signalen niet het gebouw kunnen ‘binnendringen.”
Vaak komen eigenaren en huurders er pas in een laat stadium achter dat binnen het gebouw de mobiele dekking te wensen overlaat. Volgens Ries is het daarom belangrijk dit probleem al in een zo vroeg mogelijk stadium aan te pakken. Het liefst nog tijdens de bouw, waardoor de voorzieningen voor indoordekking eenvoudiger kunnen worden gerealiseerd.
Drie varianten DAS-netwerken
Een oplossing voor mobiele indoordekking wordt vaak gerealiseerd door een gedis- tribueerd netwerk dat het signaal van de mobiele operators binnenshuis ‘versterkt’ via een zogenoemd Distributed Antenna System (DAS)-systeem. Ries: “Als het ware worden de antennes van de mobiele operators het gebouw binnengetrokken.”
Hierbij wordt de radioapparatuur van de mobiele netwerk operatoren, gebaseerd op een multi-operator oplossing, binnen het pand geplaatst en vandaar gaan de radiosig- nalen naar gedistribueerde access points of antennes.
Er zijn drie varianten: passief, actief en hybride. “Welke oplossing voor klanten de beste is, hangt vooral af van het type en de omvang
van het gebouw. Ook spelen de eisen van de gebruikers een belangrijke factor. Is het netwerk bedoeld voor business of mission critical toepassingen? Is er een beleid van bijvoorbeeld mobile first of bring-your-own-device (BYOD)?”
“Andere belangrijke factoren zijn onder meer het aantal te verbinden devices en de te garanderen verbindingen”, zegt Ries. “Actieve en hybride DAS-netwerken hebben het voordeel dat deze beter zijn in te regelen in grote omgevingen, actief zijn te monitoren, snel kunnen opschalen en beheer op afstand en het snel oplossen van problemen bieden. Een hoge beschikbaarheid is veelal de belangrijkste eis.”
5G is uitdaging maar ook kans
“5G doet de behoefte aan goede mobiele indoornetwerken toenemen, geeft Ries verder aan. Denk alleen al aan de grote hoeveelheid verschillende devices die nu 5G ondersteunen. “Daarnaast hebben de 5G-radiosignalen meer moeite om gebouwen binnen te dringen dan bijvoorbeeld 4G/LTE. We moeten daarom het 5G-signaal echt naar binnen halen.
“We zien nu door 5G ook de behoefte aan mobiele indoordekking in andere segmenten toenemen. Bijvoorbeeld in de logistiek, maar ook op plekken waar veel mensen samen- komen zoals theaters of andere publieke ruimtes”, zegt Ries.
Security heeft ook grote impact
Naast het overal beschikbaar hebben van 4G/5G is ook beveiliging een belangrijk aspect om rekening mee te houden bij het gebruik van mobiele devices. Hiervoor schuift verkoopdi- recteur Marc Kuiken van endpoint beheerspeci- alist Cloud Seven uit Zoetermeer bij het gesprek aan. Marc: “Organisaties, die gebruik maken van zakelijke mobiele apps en data, hebben te maken met nieuwe of aangescherpte beveili- gingsregels zoals de vernieuwde ISO 27001 norm, NIS2 en natuurlijk de AVG. Vrijblijvend hiermee omgaan gaat niet meer, je zult moeten aantonen dat je devices, apps en werkwijze compliant zijn met wetgeving en normeringen.
De zakelijke data moet veilig zijn en privacy van privé gegevens moet zijn geborgd op een niveau dat kan worden gecertificeerd door een onafhankelijke auditor.”
“Een zelfde ontwikkeling is er op het gebied van duurzaam en circulair gebruik van IT middelen”, vervolgt Marc. “Bijvoorbeeld door de komst
van de verplichte EU Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Nu nog alleen voor beursgenoteerde bedrijven, maar over twee jaar voor ieder bedrijf. Bedrijven moeten dan de hele levenscyclus van hun apparatuur rapporteren. Niet alleen de CO2-footprint, maar ook de circulariteit of hoe zij omgaan met hergebruik van materialen en meer.”
Ries vult aan: “Het idee dat private netwerken veiliger zijn dan publieke netwerken wordt hiermee ontkracht. De veiligheid van de verbinding en van de mobiele data worden op een andere manier ingeregeld.”
Propositie BinnenBereik
BinnenBereik levert een multi-operator mobiele indoordekking oplossing waarbij alles is inbegrepen. Ries: “De oplossing voor mobiele indoordekking bestaat uit apparatuur van de operators, hardware en bekabeling voor de antenne installatie, installatiewerkzaamheden, een serviceovereenkomst en het beheer en onderhoud. BinnenBereik zorgt naast alle levering en installatie ook dat de mobiele providers ingekoppeld worden. Daar heeft de opdrachtgever geen omkijken naar.”
“Wij bieden alles ‘as-a-service’ aan. We spreiden daarmee de investering uit over een periode van tien tot vijftien jaar. Dit
alles voor een vast bedrag per periode en met 24/7-support. Klanten worden volledig ontzorgd en krijgen voor een langere periode een gegarandeerde oplossing.”