Enter your email Address

TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    Facebook Twitter LinkedIn
    Facebook Twitter LinkedIn
    TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    TBM
    Home»ICT»Betrouwbare communicatie: sleutel tot succes voor defensie en hulpdiensten
    ICT

    Betrouwbare communicatie: sleutel tot succes voor defensie en hulpdiensten

    9 april 20256 Min leestijd
    Betrouwbare communicatie: sleutel tot succes voor defensie en hulpdiensten
    Delen
    Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

    Communicatie is van levensbelang voor defensie en hulpdiensten. Of het nu gaat om dagelijkse operaties, rampenbestrijding of grootschalige missies, betrouwbare communicatie is onmisbaar. Integratie en service-support worden daarbij steeds belangrijker. Axians, gespecialiseerd in missiekritische communicatie, speelt hierin een sleutelrol. We spraken met Otto van de Wijngaard, business development manager, en Raymond van Ringelenstein, segmentmanager, over de unieke behoeften van deze sectoren en hoe Axians daarop inspeelt. 

     

    Defensie en hulpdiensten opereren in een wereld waar elke seconde telt. “Wat hun communicatiebehoeften uniek maakt, is de noodzaak van absolute betrouwbaarheid, zelfs onder de meest uitdagende omstandigheden,” legt Otto uit.

    Otto van den Wijngaard

    “Bij een langdurige stroomuitval of cyberaanval moeten hulpdiensten kunnen blijven communiceren. Datzelfde geldt voor defensie, ook als operaties plaatsvinden buiten Nederland. Deze organisaties moeten weerbaar zijn en voorbereid op elke calamiteit.”

     

     

     

     

     

    Raymond vult aan:

    “We zien dat defensie en hulpdiensten niet alleen vragen om stabiele verbindingen, maar ook om integratie met bestaande systemen en extra beveiligingslagen. Daarnaast neemt de

    Raymond van Ringelenstein

    behoefte aan flexibele en schaalbare netwerken toe, waarmee diensten snel kunnen opschalen bij crisissituaties.” 

     

     

     

     

     

    En dat niet alleen, stellen ze. De samenleving is door de digitalisering kwetsbaarder geworden. Ook de dreiging van cyberaanvallen wordt steeds meer onderkend door het grote publiek, terwijl dit al langer een actueel probleem is. Incidenten uit het verleden hebben aangetoond hoe groot de impact kan zijn, wat de vraag naar 100 procent zekere 24/7-communicatie verder aanjaagt. 

     

    Efficiëntere samenwerking met slimme technologie 

    Axians speelt in op deze behoefte met een combinatie van technologieën zoals portofonie, private 4G- en 5G-netwerken en zelfs innovatieve tijdelijke communicatietorens.

    “Onze All in One (AIO) Tower Towers, mobiele masten die binnen vier uur operationeel zijn, kunnen met een combinatie van portofonie, WiFi, private mobiele netwerken en satellietcommunicatie een volledig functionerend lokaal netwerk creëren,” zegt Otto. “Dit is essentieel bij grootschalige incidenten of langdurige uitval van vaste infrastructuren.” 

     

    Daarnaast moet er altijd een back-up plan zijn. “Tijdens een grootschalige storing moet het mogelijk worden dat onze oplossingen verschillende gebruikersgroepen samenbrengen onder één paraplu,” legt Raymond uit.

    “Denk aan een langdurige stroomuitval in een stad. In dat scenario kunnen brandweerkazernes dienen als communicatiehubs, met portofoons en private mobiele netwerken om belangrijke diensten te verbinden.” 

     

    Daarbij beschikt Axians over enkele decennia aan expertise op deze cruciale markt, onder meer doordat ze het onderhoud verzorgen van landelijke netwerken zoals het C2000-netwerk en de mobiele operator Odido. Otto: “Er zijn maar weinig bedrijven die deze technische kennis en de oplossingen die wij bieden in huis hebben. Daarbij heeft de technologie zich ook sterk ontwikkeld. Er is een toenemende urgentie, maar er zijn ook nieuwe mogelijkheden om dat op te lossen.” 

     

    Betrouwbaarheid en veiligheid 

    Betrouwbaarheid en veiligheid zijn onmisbaar voor de communicatie van hulpdiensten en defensie. Axians’ oplossingen zijn ontworpen om te blijven functioneren, ongeacht de omstandigheden. “We bieden nog steeds on-premise mogelijkheden naast cloudoplossingen, juist voor organisaties die absoluut moeten blijven draaien,” zegt Raymond. “Ziekenhuizen en ministeries bijvoorbeeld kunnen lokaal opereren, zelfs als externe netwerken uitvallen.” 

     

    “Een overheidsinstantie wilde voor hun BHV en dergelijke overstappen naar een smartphone-oplossing met een app via het publieke netwerk, zij merkten dat die dienst regelmatig haperde door gebrekkige ontvangst. We hebben hen geadviseerd toch te kiezen voor portofonie als basis, zodat ze bij calamiteiten niet afhankelijk zijn van het publieke mobiele netwerk en zo communicatie in stand kunnen houden, zonder afhankelijk te zijn van externe factoren. Indien gewenst is die portofonie dienst altijd uit te breiden met de mogelijkheid om ook smartphones in te zetten voor de minder missie kritische toepassingen.” 

     

    Ook heeft Axians op diverse locaties in het buitenland oplossingen geleverd in gebouwen en speciale voertuigen, om communicatie te kunnen blijven leveren als er een crises in dat land gebeurt en er een evacuatie moet plaatsvinden. Onze engineers hebben daar zelfs speciale trainingen voor moeten volgen (Hostile Environment Awareness Training). 

     

    Businesskritische toepassingen 

    Axians’ technologie beperkt zich niet tot noodsituaties. Ook voor businesskritische omgevingen bieden hun oplossingen meerwaarde.

    Otto: “Bijvoorbeeld tijdens een grootschalige defensieoefening kunnen wij met tijdelijke communicatieoplossingen zorgen voor een stabiel netwerk. Dit netwerk kan worden uitgebreid met applicaties die gegevens in realtime delen, zodat beslissingen snel en met de juiste informatie worden genomen.” 

     

    Wat Axians onderscheidt, is de combinatie van expertise, de juiste technologie en een uitgebreide serviceorganisatie. “Onze serviceorganisatie is uniek”, zegt Raymond. “We hebben een landelijk netwerk van engineers die 24/7 klaarstaan om storingen op te lossen. Bij sommige contracten moeten we binnen twee uur een oplossing bieden, en dat lukt ons dankzij onze ervaren engineers en een uitgekiend logistiek netwerk voor reserveonderdelen.” 

     

    Innovaties en trends 

    Wat brengt de toekomst voor kritische communicatie? Volgens Otto liggen de grootste kansen in integratie. “We zien een verschuiving naar systemen waarbij alles met elkaar verbonden is: van portofoons en private mobiele netwerken tot satellietcommunicatie en applicaties,” zegt hij. “Dit ecosysteem biedt ongekende flexibiliteit en betrouwbaarheid.” 

     

    Daarnaast wordt edge computing steeds belangrijker. “In plaats van afhankelijk te zijn van datacenters, kunnen applicaties direct op apparaten draaien, zoals ruggedized computers en smartphones. Dit verhoogt de bedrijfszekerheid,” legt Otto uit. Ook satellietcommunicatie groeit, mede dankzij initiatieven zoals Starlink. “Dit biedt enorme mogelijkheden voor afgelegen gebieden en noodsituaties.” 

     

    Raymond benadrukt dat Axians deze innovaties al toepast:

    “We werken samen met onze internationale partners om kennis en technologieën te delen. Dit stelt ons in staat om de nieuwste ontwikkelingen direct in Nederland te implementeren.” 

     

    Unieke positie 

    Wat maakt Axians uniek? Naast hun technologische expertise en serviceorganisatie speelt de jarenlange ervaring een grote rol. “We hebben bewezen dat we kunnen opereren op het allerhoogste niveau”, zegt Otto. “Van onderhoud aan het C2000-netwerk tot communicatieoplossingen voor ambassades, we hebben een sterke staat van dienst.” 

     

    Bovendien biedt Axians een complete oplossing. Raymond: “We combineren traditionele technologieën, zoals portofonie, met de nieuwste innovaties, zoals private 5G-netwerken. Dit alles wordt ondersteund door onze landelijke serviceorganisatie, die ervoor zorgt dat alles blijft werken, ook als het erop aankomt.” 

     

    Axians zet niet alleen technologie in, zegt Raymond. “We denken mee met de klant en bieden oplossingen die verder gaan dan de standaard.” Otto vult aan: “We zijn nauw betrokken bij al onze klanten en weten wat er speelt binnen hun organisatie. Dit stelt ons in staat om maatwerk te leveren, precies afgestemd op de behoeften van elke specifieke klant.” 

     

    Trots  

    Nu veiligheid en communicatie steeds belangrijker worden, speelt Axians een cruciale rol. Met de combinatie van innovatieve technologie en een bewezen staat van dienst bieden ze oplossingen die defensie en hulpdiensten helpen om efficiënt te blijven opereren, ongeacht de omstandigheden. “We zijn er trots op dat we een bijdrage kunnen leveren aan de veiligheid van onze samenleving,” besluit Otto. “Of het nu gaat om dagelijkse operaties of uitzonderlijke missies, Axians is er om te zorgen dat communicatie altijd werkt.” 

    Bekijk meer van dit soort berichten.

    Gerelateerd

    Vorige artikelAxelio versterkt positie met overname Mprise Business Solutions en Mprise Academy
    Volgende artikel private 5G netwerken: slimme keuze voor kostenbesparing, veiligheid en betrouwbare communicatie

    Gerelateerde berichten

    Private 5G: De motor achter samenwerking in een partner-ecosysteem Flash

    Flash introduceert met SmartDome veilige digitale infrastructuur van Nederlandse bodem

    odido martijn teekens

    Odido en cyan maken cybersecurity toegankelijk voor het mkb

    TBM Magazine
    TBM 2025-03
    citymesh

    Blijf up to date

    Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

    Evenementen

    Aankomende evenementen

    sep 5
    5 september - 9 september

    IFA Berlijn

    sep 10
    16:00 - 19:00 CEST

    TechDrinks Utrecht

    sep 12
    12 september - 15 september

    IBC 2025

    sep 15
    15 september - 18 september

    NL Tech Week

    sep 23
    23 september - 25 september

    KPN Partner Network: Vision 2025

    okt 7
    12:00 - 18:00 CEST

    National 6G Conference Future Network Services

    Bekijk kalender
    Vacatures
    • KPN

      Account Director Integratie Accounts

      • Overal
      • KPN
    • Enreach

      Partnermanager  

      • Overal
      • Enreach
      • Full Time
    • Commercieel medewerker binnendienst Selcom

      • Nijkerk
      • Full Time
    • X2com

      Inside Partner Manager bij X2com

      • Heikampweg 5a, 5249 JX Rosmalen
      • X2com

    TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

    Over TBM
    • Home
    • TBM Magazine
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Contact
    • Algemene voorwaarden
    Contact

    Schoolstraat 61
    6512 JC Nijmegen

    024-3454150
    tbm@magentacommunicatie.nl

    © 2025 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

    Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

    We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

    Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

    X
    TBM
    Privacyoverzicht

    Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

    Strikt noodzakelijke cookies

    Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

    Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

    Cookies van derden

    Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

    Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

    Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!