Barbara de Koning is Client Manager Banking & Insurance bij Axians en een ervaren salesprofessional in de technologie- en telecomsector. Met een achtergrond in Internationaal Management en werkervaring bij onder meer Global Communications, Getronics en Koning & Hartman, combineert zij commerciële expertise met een strategische blik op digitale transformatie. Vanuit haar rol helpt zij klanten in finance en verzekeringen bij het realiseren van groei via technologische innovatie en strategische partnerships. Lees hier haar bijdrage aan de TBM-Special Sales Women in Tech.
Hoe ben je in een commerciële functie binnen de technologie- of telecomsector belandt en wat trok je aan?
Ik ben niet bewust in deze sector beland, maar via een natuurlijke aantrekkingskracht. Een tijdelijk baantje naast mijn studie bij Global Communications (Sprint, Deutsche Telecom en France Telecom) werd al snel een fascinerende kennismaking met een dynamische industrie. Ik zag de sales afdeling daar allerlei internationale deals maken en dat vond ik interessant, in die groeimarkt gingen de stappen heel snel. De energie en de voortdurende ontwikkeling binnen de sector trokken mij aan. Mijn liefde voor het sales vak was toen geboren.
Welke eigenschappen maken je succesvol in sales binnen deze – vaak nog overwegend mannelijke – branche?
Dat het een overwegend mannelijke branche is maakt voor mij niets uit. Jezelf zijn, verantwoordelijkheid nemen, kansen pakken, kennis ontwikkelen en een netwerk opbouwen, dat maakt een goede sales, man of vrouw.
Tegen welke vooroordelen of obstakels ben je als vrouw in sales aangelopen, en hoe ben je daarmee omgegaan?
Aannames en vooroordelen zijn overal, zeker in sales. Vooral de aanname dat je geen kennis hebt of niet beslissingsbevoegd bent, daar ben ik wel tegen aangelopen. Door consequent zelfverzekerd en goed voorbereid te zijn, laat ik zien dat ik een volwaardige gesprekspartner ben. Ik geef mijn grenzen aan, eerst in de vorm van een grappige kwinkslag. Als dat niet opgepikt wordt, dan wordt ik heel duidelijk. In plaats van mezelf te bewijzen om anderen gerust te stellen, blijf ik trouw aan mijn eigen expertise en professionaliteit
Is er een vrouw of rolmodel in jouw carrière geweest die jou inspireerde en waarom?
Niet één specifieke persoon, maar vooral de familie waar ik uit voortkom heeft mij geïnspireerd. De waarden van hard werken, continu blijven leren en jezelf ontwikkelen, zijn mij met de paplepel ingegoten. Ondernemerschap is een manier van leven—het stimuleren van groei, het grijpen van kansen en het blijven zoeken naar verbetering. Daarnaast het hebben van sterke familiebanden. Deze bieden steun, motivatie en het vertrouwen om nieuwe uitdagingen aan te gaan. Die combinatie van vastberadenheid en verbondenheid heeft mij gevormd en blijft een drijvende kracht in alles wat ik doe.
Wat zou je jonge vrouwen willen meegeven die een commerciële rol in Tech ambiëren?
Gewoon doen! De techwereld verandert razendsnel, en jouw perspectief en ambitie maken een verschil. Blijf investeren in jezelf – niet alleen door kennis op te doen, maar ook door actief te bouwen aan je netwerk en vaardigheden. Ontwikkel een ondernemersmentaliteit, wees niet bang om groot te denken en grijp kansen die op je pad komen. We hebben meer vrouwelijke leiders, strategen en innovators nodig die technologie commercieel begrijpen en vormgeven.
Welke deal of klantproject ben je het meest trots op – en waarom?
Voor mij draait succes niet om één specifieke deal, maar om de strategische samenwerking met de Banking & Insurance klanten van Axians. Wat mij het meest trots maakt, is het vermogen om diep inzicht te krijgen in de uitdagingen en veranderingen binnen deze sectoren.
Als veelzijdige specialist in digitale transformatie help ik klanten niet alleen met technologische oplossingen, maar ook met het maken van strategische keuzes die hun organisatie toekomstbestendig maken. Het bouwen van langdurige partnerships, waarin vertrouwen en kennisdeling centraal staan, is voor mij veel waardevoller dan een losse transactie.


