Enter your email Address

TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    Facebook Twitter LinkedIn
    Facebook Twitter LinkedIn
    TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    TBM
    Home»Achtergrond»Banken en telecomsector pleiten voor wijziging Telecommunicatiewet tegen fraude
    Achtergrond

    Banken en telecomsector pleiten voor wijziging Telecommunicatiewet tegen fraude

    4 februari 20252 Min leestijd
    Delen
    Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp
    Banken en telecombedrijven willen de Telecommunicatiewet aangepast zien om klanten beter te beschermen tegen fraudeurs die zich voordoen als bankmedewerkers. De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en branchevereniging NLconnect roepen het kabinet en de Tweede Kamer op om telecomaanbieders de mogelijkheid te geven te checken of iemand telefonisch in gesprek is tijdens een geldoverschrijving. Een dergelijke ‘in gesprek’-check kan veel schade door bankhelpdeskfraude helpen voorkomen.
    Bankhelpdeskfraude hardnekkig probleem
    Bij bankhelpdeskfraude misleiden criminelen slachtoffers door zich telefonisch voor te doen als bankmedewerkers. Ze zetten hen onder grote druk om geld over te maken naar een zogenaamde veilige rekening. Uit onderzoek blijkt dat in meer dan 75% van de gevallen slachtoffers op het moment van de overboeking nog met de fraudeur aan de lijn zijn. Als banken op dat moment kunnen controleren of de klant in gesprek is, kunnen verdachte transacties tijdelijk worden geblokkeerd totdat contact is opgenomen met de rekeninghouder.
    Internationale inspiratie: ‘Line Busy’ naar Nederlands model
    Het initiatief, onder de naam ‘Line Busy’, is gebaseerd op het succesvolle Britse ‘Scam Signal’, dat het aantal geslaagde fraudepogingen met 40% wist terug te dringen. Een eerste analyse suggereert dat een vergelijkbare aanpak ook in Nederland effectief kan zijn. Hiervoor is echter een wetswijziging noodzakelijk.
    Samenwerking noodzakelijk voor structurele aanpak
    Hoewel de schade door bankhelpdeskfraude in 2023 met 45% daalde, bedraagt de totale schade nog altijd 28 miljoen euro. Dit benadrukt de noodzaak van een gezamenlijke aanpak. ‘Line Busy’ laat zien hoe samenwerking tussen banken en telecomaanbieders een belangrijke bijdrage kan leveren aan fraudebestrijding en consumentenbescherming.\
    Bekijk ook meer van dit soort berichten.

    Gerelateerd

    Vorige artikelWereldwijde smartphonemarkt groeit in 2024, maar uitdagingen in 2025 lonken
    Volgende artikel Groen licht voor overname Open Tower Company door KPN

    Gerelateerde berichten

    Golden eSIM nu beschikbaar via GWK Travelex

    Digitalisering als sleutel in een complexe zorgomgeving

    TBM Magazine
    citymesh

    Blijf up to date

    Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

    Evenementen

    Aankomende evenementen

    mei 21
    21 mei - 23 mei

    GITEX Europe Berlin

    mei 26
    16:00 - 19:00 CEST

    Techdrinks Almere

    jun 3
    3 juni - 5 juni

    ANGA COM 2025

    jun 7
    7 juni - 13 juni

    InfoComm 2025

    jun 11
    Gehele dag

    Telecom Insights 2025

    jun 11
    12:00 - 18:00 CEST

    Partner Event Internet on Demand: ‘FWA: the next big thing in telecom’

    Bekijk kalender
    Vacatures
    • Commercieel medewerker binnendienst Selcom

      • Nijkerk
      • Full Time
    • X2com

      Inside Partner Manager bij X2com

      • Heikampweg 5a, 5249 JX Rosmalen
      • X2com

    TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

    Over TBM
    • Home
    • TBM Magazine
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Contact
    • Algemene voorwaarden
    Contact

    Schoolstraat 61
    6512 JC Nijmegen

    024-3454150
    tbm@magentacommunicatie.nl

    © 2025 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

    Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

    We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

    Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

    X
    TBM
    Privacyoverzicht

    Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

    Strikt noodzakelijke cookies

    Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

    Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

    Cookies van derden

    Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

    Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

    Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!