Als je het over digitale transformatie hebt, dan kom je al snel bij Axians uit. Niet voor niks noemen ze zichzelf de meest veelzijdige specialist in digitale transformatie. Niet alleen begeleidt de IT- En Telecom specialist bedrijven in hun digitale transformatie, ook als organisatie zelf is het voortdurend aan het veranderen. Onvermijdelijk in deze dynamische tijd, stellen Directeur Marketing & Innovatie Edwin Kanis en marketing manager Sebnem Unal. Samen met hen kijken we wat die veranderingen Axians afgelopen jaar gebracht hebben én wat ze zelf van 2023 verwachten.
Afgelopen jaar heeft TBM veel gepubliceerd over de integratie van de specialist in missie kritische communicatie, Koning & Hartman, in Axians. Over voice recording, private LTE, indoordekking en de route van Axians naar innovatieve as a Service diensten. Duidelijk is dat Axians in Nederland steeds meer naam maakt als telecomspecialist, een positie die het binnen de IT al had.
Sebnem daarover: “We hebben ons portfolio, ons verhaal en onze proposities helemaal opnieuw neergezet en we hebben daarnaast het Telecom portfolio meer geïntegreerd met het al bestaande IT portfolio. Logisch, je ziet nergens meer een aparte telecom- of IT-afdeling, en vaak zitten we nu al met dezelfde mensen aan tafel. Het is onze ambitie om vanuit meerdere expertises de klant actief te bedienen. we merken dat deze klanten dit als heel prettig ervaren.”
Het is goed om te zien dat er veel aandacht is en blijft voor connectiviteit en dat de jarenlange kennis van Axians op dat gebied goed van pas komt. “Neem nou DAS voor indoordekking; een techniek die al lang bestaat, maar relevanter is dan ooit, met name door de slechte mobiele dekking in moderne en energiezuinige panden. Steeds meer is de markt er zich van bewust dat bereikbaarheid een soort nutsvoorziening is, als onderdeel van de bestaande IT-infrastructuur. Het gaat ook allang niet meer over spraak, maar over het snel, zeker en veilig overbrengen van data!”, stelt Sebnem.
Steeds meer verbanden
Axians is het ICT merk van VINCI Energies, ook daar zie je zaken steeds meer bij elkaar komen. Edwin is door zijn rol bijvoorbeeld ook betrokken bij projecten, waarbij de energietransitie én de digitale transformatie elkaar raken. “Op dit moment zijn we bezig met een voorstel voor een modulair slim laadplein met windmolens, zonnepanelen en batterijslag. Op die manier krijg je een zelfvoorzienend laadplein. Dat is handig en steeds meer een noodzaak omdat het tegenwoordig moeilijk is om een aansluiting op het elektriciteitsnet te krijgen met voldoende capaciteit. We zijn bijvoorbeeld ook bezig met het virtualiseren van zogenaamde onderstations, die de energievoorziening voor een regio faciliteren en de convergentie van OT en IT binnen de industrie. Zo zie je dat we met heel andere zaken bezig zijn dan enkele jaren geleden. Die koppeling tussen energie en IT om te komen tot een slimmere en schonere wereld, maakt het werk enorm uitdagend, leuk, leerzaam en innovatief.”
Samenwerking cruciaal
In dit project werkt Axians samen met andere VINCI Energies bedrijven. Edwin ziet ook dat de organisatie daarin voor anderen steeds interessanter wordt. “We zijn zichtbaarder dan in het verleden, en ook interessanter. En het heeft ook met de dynamiek in de markt te maken. Partijen die ons eerst niet zo interessant vonden, kloppen nu steeds vaker aan. Dat leidt dan weer tot nieuwe toepassingen, zoals de Examenwerkplek as a Service, in samenwerking met Microsoft. Waarbij studenten met hun eigen laptop in een beveiligde en afgesloten omgeving examens kunnen doen.”
Samenwerken is volgens Edwin in de toekomst steeds relevanter. Je kunt echt niet alles zelf doen. Het is cruciaal dat je samenwerkingen zoekt en integraties creëert. En dan samen complexe oplossingen ontwikkelt waar klanten echt wat aan hebben.”
Xperience Level Agreement
Praten over trends en technologie, je zou bijna vergeten waar we het voor doen. Maar niet als je met Edwin en Sebnem praat, want dan komt altijd de beleving van de klant voorbij. Edwin: “We bieden steeds meer diensten ‘as a Service’ en koppelen daar een abonnement op innovatie aan. Volgend jaar zullen we dat verder uitbouwen. Met diensten voor connectiviteit zoals DAS as a Service en Private 5G as a Service, Network as a Service (NaaS), Datacenter Automation(GAIA) en ons IoT en Data platform (Maestro), zodat we in veel marksegmenten de digitale transformatie en energietransitie ondersteunen.”
“De user experience is daarbij super belangrijk. Wij benaderen de klant ook niet van; je hebt een probleem en wij hebben een oplossing. Maar veel meer van; zou het niet mooi zijn als dit zou kunnen. Want we kunnen niet verwachten dat ze van álles weten dat het bestaat. Daarom is de rol van een CIO, IT Manager of afdeling verantwoordelijke ook enorm complex geworden. Er zijn zoveel keuzes te maken on het huidige technologielandschap. We benaderen het ook niet meer over de as van de technologie, maar hebben de afgelopen jaren enorm veel diensten ontwikkeld. Zo kunnen we ons servicemanagement vanuit allerlei verschillende onderdelen van Axians integraal inrichten. Daarmee hou je altijd direct contact met de diverse specialisten in het netwerk. Daarbij bieden we langdurige servicecontracten want alleen als we elkaar steeds beter leren kennen, kunnen we samen innoveren en is er meer dan helder welke beleving er gewenst is. Axians werkt daarvoor al enige tijd met een XLA, dat een stapje verder gaat dan een SLA, als aanvulling op de aangeboden services. Een Xperience Level Agreement. Daarbij staat de gebruikservaring van ICT centraal. In feite ga je van reactief naar proactief.“
Edwin: ”Een klant wil een oplossing die op de manier werkt die hij voor ogen heeft. En, daarbij wil hij steeds meer al zijn IT-taken onderbrengen. Voorheen het liefst bij slechts één partij, maar tegenwoordig meer in de vorm van specifieke taken bij een specialist. Dat kan, zeggen wij dan, en dan halen we er de specialisten uit ons netwerk bij die ook echt de diepte in kunnen. Met professionals die niet alleen de technologie maar ook de werkwijze in een bepaalde sector begrijpen.”
Trends voor de komende jaren
Edwin ziet als belangrijkste trend voor 2023 en de jaren erna de overgang naar hyperconnectiviteit en adaptiviteit. “Telecom en IT zijn steeds dichterbij elkaar gekomen en leven nu gemoedelijk samen in het datacenter, ze zijn een verbintenis met elkaar aangegaan omdat ze elkaar kunnen versterken in de verdere reis naar Hyper Connectivity, waarbij hyper connectiviteit vooral gaat over adaptiviteit.
Een groot netwerk van sensoren zal steeds meer zorgen voor een systeem wat zich aanpast in wat jij nodig hebt op het juiste moment. Dat kan, als deze steeds meer software gebaseerd is geworden en we steeds meer autonome intelligentie rondom data gebruiken.
Edwin ziet verder dat IoT een zal enorme vlucht zal nemen met de adoptie van 5G. Daarnaast ziet hij een groei van edge-technologie – in samenwerken met cloud technologie – en private mobile netwerken. Deze zullen die intelligentie steeds meer voeden en realiseren. Naast de expansie van publieke netwerken die zich juist gaan compartimenteren (softwarematig – OPEN RAN) richting virtuele private netwerken en applicatie containers (Docker, Kubernetes, VMWare) vanwege security en risico management. Interoperabiliteit zal zich daarbij langzaam doorzetten naar micro-segmentatie, gevoed door location awareness en lokale beleidsvorming. Denk aan stoplichten en auto’s als sensor, gekoppeld aan veranderende verkeersregels op verschillende locaties of publieke locaties zoals het ministerie versus het Vondelpark. Hiervoor zijn vooral open standaarden nodig, stelt Edwin. De grote vraag is natuurlijk welke standaarden daadwerkelijk mainstream worden.
Sensoren die ons begeleiden en aansturen, mooi, maar, stelt Edwin, “we zijn gelukkig nog geen neuraal netwerk waarin we het menselijk lichaam daadwerkelijk één op één koppelen – al zien we hierin wel een sterke beweging bijvoorbeeld rondom gezondheidszorg. Echter, hierin is nog geen autonomie in de vorm van rechtstreekse koppelingen van het brein met de technologie. maar hoe lang nog?”
Bij hyper-connectiviteit past ook hyper-automation, het steeds verder automatiseren van processen, het autonoom bestaan van een netwerk wat zichzelf repareert, zorgt voor de security en de beste gebruikerservaring.
Op het moment dat quantum computing echt zijn intrede doet, over 5 tot 8 jaar, verwacht hij dat “alle logica en wetten van IT en Telecom opnieuw moeten worden geschreven in een nieuwe fase van digitale transformatie.”
Rol Axians
Axians beweegt hierin op alle vlakken, stelt hij tot slot; “van glasvezel tot data en machine learning, we voelen ons dan ook als een vis in het water als veelzijdig specialist in deze digitale transformatie. We richten ons altijd op de gebruikerservaring, want de digitale transformatie gaat nog steeds vooral over mensen – en om het leven van mensen een beetje beter te maken.
Om dat ook daadwerkelijk te realiseren nemen we het initiatief om connectiviteit als een dienst aan te bieden, in elke vorm die past bij de organisatie waarin je beweegt. Van Private 5G tot WiFi as a Service maar ook de aansluitende diensten rondom data passen bij het aanbod van Axians waarin we op deze wijze een abonnement op connectiviteit maar ook op innovatie aanbieden – in de reis om mensen sneller beter te maken in de zorg, makkelijker te leren, shoppen of reizen en natuurlijk efficiënter te werken!”
De 5 TopTrends volgens Edwin
- Hyper connectiviteit & Hyper automation
- Adaptiviteit; het netwerk als een sensor
- 3. Edge en Private netwerken
- Focus op de experience
- Telecom: abonnement op innovatie