“Als alles meezit vindt in de eerste helft van volgend jaar de veiling plaats waarin het benodigde frequentiespectrum rond 5G op 3,5 GHz wordt verdeeld. Hierbij komt ook een stuk frequentiespectrum vrij van 80 tot 100 MHz, waar je lokaal een vergunning voor aan kunt vragen, bijvoorbeeld rondom een ziekenhuis of de campus van een universiteit.”, begint Otto van den Wijngaard, Manager Business Development & Innovation bij Axians. De interesse hiervoor neemt de laatste maanden dan ook sterk toe. Private 5G biedt zeker een aantal technische voordelen ten opzichte van 4G Private LTE; zoals ene snellere responsetijd, meer bandbreedte, sterke beveiliging en de mogelijkheid tot het koppelen van veel meer apparaten, wat het ook interessant maakt voor IoT toepassingen op schaal.
Ik kan me voorstellen dat je met de vernieuwingen rond private mobile networks ook nieuwe doelgroepen aanspreekt?
Otto: “Absoluut! Je ziet dat altijd bij nieuwe ontwikkelingen. Operators begonnen in 1996 met sms en wij vroegen ons direct af: wie gaat er nou sms-en? Dat heeft een week geduurd en toen ontdekte iedereen hoe leuk en handig het was om een berichtje naar elkaar te sturen. Op het moment dat de mogelijkheid er is, ga je de vanzelf de toepassingen krijgen.”
Er zijn al veel partijen bezig met voorbereidingen en er is een groeiende vraag ook vanuit nieuwe klanten. Dit gaan we de komende jaren dus alleen maar meer zien?
Otto: “Ja, correct. Dat vraagt ook wel wat van de markt en daarmee ook van van ons als Axians. Je hebt best wat expertise nodig voor het implementeren van een (mobiel)netwerk, en dat is het vakgebied waar wij al jaren ervaring in hebben. En door de sterke convergentie met IT systemen kunnen we vanuit Axians snel schakelen. Een belangrijk aspect is nl. de integratie in de IT- en telecomomgeving van de klant. Je moet daarvoor goed de processen van de klant begrijpen. En nu we onze expertise van software, netwerk- en datacenter as a Service inzetten in de Telecom wereld maken we flinke stappen een private 5G netwerk zo eenvoudig mogelijk te maken voor onze klanten. Feitelijk nemen we alle complexiteit op ons en zorgen we voor een robuust en stabiel netwerk welke we vanuit ons Remote Service Center in Delft monitoren en beheren. We bewaken daarbij de connectiviteit tot en met het device van de eindgebruiker, omdat je de hele keten van schakels op orde moet hebben.” “En dat is dus ook waar we nu snel naartoe bewegen met private LTE en 5G, een as a Service dienstverlening”, zegt Edwin Kanis, Director Marketing & Innovation bij Axians. “We gaan naar een completer service-aanbod welke we dit jaar nog beschikbaar hebben. We hebben een manier gevonden waarop we heel goed bouwblokken kunnen creëren om te komen tot een implementatie van private 5G network. Of om nu al te starten met private LTE en gedurende het proces en binnen het contract de migratie naar 5G te kunnen doen door slechts enkele componenten te vervangen en niet een hele omgeving om te hoeven bouwen, dit noemen we een private 5G ready dienst. Het is onze missie om uiteindelijk dit stukje complexiteit, want 5G voelt nog wel een beetje als complexiteit, voor onze klanten te versimpelen en concrete bouwblokken te realiseren.”
Eén van de redenen waarom bedrijven dus met Axians zouden moeten samenwerken, is omdat jullie heel veel expertise hebben?
“Het is belangrijk dat alles met elkaar is verbonden, hyper-connectiviteit is de toekomst. Anders heb je die efficiëntieslag niet die je wilt maken binnen je bedrijfsproces”, antwoordt Edwin. “Wat Axians sterk maakt is dat wij expertise hebben in elk stukje connectiviteit binnen de ICT-keten. Die expertise is zowel veelzijdig als diepgaand, omdat het allemaal zelfstandige business units zijn, gespecialiseerd in een bepaald deel van de keten. Daardoor kunnen wij die expertise leveren, waardoor je bij problemen in je netwerk bij één aanspreekpunt terecht kunt. Dat is de directe meerwaarde die wij als Axians bieden.” Otto: “Het gaat niet alleen om de techniek, de grootste uitdaging is om de kritische processen van de klant te begrijpen en met hen in gesprek te gaan. Dit kan een ziekenhuis, universiteit, logistieke- of een industriële omgeving zijn. Tijdens die gesprekken komen verschillende afdelingen samen die allemaal een stukje van de puzzel moeten invullen. Maar allemaal met dezelfde wens voor geïntegreerde connectiviteit. Natuurlijk start dat met veel informatievoorziening over de technologie, maar beweegt zich snel naar een match tussen wensen en mogelijkheden. Niet alleen voor vandaag, maar ook morgen. Want als het netwerk eenmaal actief is werken we graag samen om hier steeds meer voordeel uit te halen binnen al deze afdelingen, dat is feitelijk je abonnement op innovatie. ”
Jullie kennen veel klantprocessen dus al, omdat jullie al in veel segmenten wereldwijd actief zijn. Dat zal wel helpen in dit proces.
Otto: “We hebben internationale werkgroepen waarin we met verschillende Europese Axians-organisaties ervaringen uitwisselen. Dat is een van de voordelen als onderdeel van dit bedrijf. Wat we overal hetzelfde zien is dat bedrijven nog onvoldoende inzicht hebben in wat 5G voor je kan betekenen.”
“Organisaties die nu al mobiele netwerken inzetten voor missie kritische communicaties onderzoeken dit al wel en zien zeker hun kansen scherp.”, gaat Otto verder. “Maar als je nog nieuw bent in deze wereld is informatievoorziening, samen nadenken en vooral inspireren van belang om dit helder te krijgen.” Edwin vult aan: “De komst van een oplossing als 5G geeft je de ruimte om je eigen dienstverlening uit te breiden of te veranderen, mogelijk zelfs om nieuwe businessmodellen te realiseren. Dat beseffen bedrijven nog niet. Maar zodra we in gesprek raken komen er ineens allemaal mogelijkheden aan het licht en zien we dat 5G een nieuwe motor voor innovaties kan zijn.”
Hoe gaan volgens jullie de komende jaren er uit zien op dit terrein?
Otto: “Ik verwacht dat 5G voor grote veranderingen gaat zorgen, niet alleen op technologisch gebied, maar met name in de toepassingen. We staan echter nog wel aan het begin van een nieuwe golf aan mogelijkheden, en dit komt zeker in beweging. Voor ons is dat heel interessant want we kunnen dan nog dieper met de klant meedenken. Dat is uiteindelijk het allerleukste.”