EPOS is ontstaan uit de succesvolle joint venture tussen audiospecialist Sennheiser en de wereldwijd toonaangevende hoortechnologiegroep Demant. Als onderdeel van Demant kan EPOS doorbouwen op meer dan 115 jaar audio-expertise. Dat laatste zorgt voor een unieke kijk op audio in de zakelijke omgeving. We vragen Sales Director Benelux & Nordics Enterprise Arnoud Dollé naar de ambities van EPOS in de markt.
EPOS BrainAdapt is recent geïntroduceerd als de overkoepelende naam voor alle technologieën die in de producten zijn verwerkt om ervoor te zorgen dat we ons cognitieve geheugen zo min mogelijk belasten. De technologie is ontwikkeld op basis van tientallen jaren psycho-akoestische research van het moederbedrijf Demant voor de ontwikkeling van de beste hoorapparaten.
“We horen met onze oren, maar luisteren met onze hersenen”, aldus Arnoud. “Demant weet vanuit brain hearing onderzoek wat geluid doet in de hersenen en hoe je mensen met gehoorproblemen zo goed mogelijk kunt helpen om zoveel mogelijk goed geluid binnen te krijgen. Met die kennis kan je ook de andere kant op werken. Wij willen vanuit BrainAdapt zo min mogelijk omgevingsgeluid meegeven aan personen in een meeting om brain fatigue te voorkomen. Anders krijgen mensen ook niet meer mee wat ze exact moeten doen en dat gaat ten koste van de kwaliteit van het werk. Als we zo de ‘memory recall’ met 30 procent kunnen verhogen door gebruik van goede audiokwaliteit, dan is dat enorme winst voor bedrijven.”
Video kan niet zonder goede audio
Op deze manier kijkt EPOS naar de headsets en speakerphones, maar ook naar video collaboration. Arnoud: “Video draait voor een belangrijk deel om audio. Als de audio niet goed is, zal je als eerste de video uitzetten, zodat de kwaliteit van spraak beter is.”
Niet alleen is het belangrijk dat organisaties inzien hoe belangrijk audio is voor videomeetings, het is volgens Arnoud ook zaak dat bedrijven meer investeren in de kwaliteit van online meetings. “Er wordt zes keer zoveel budget uitgegeven aan fysieke meetings dan aan digitale meetings. De realiteit is dat we steeds vaker digitale meetings organiseren, waardoor bedrijven ook steeds meer geïnteresseerd zijn om betere kwaliteit audio in te zetten. Zowel thuis als op kantoor moeten we hoogwaardiger producten gaan gebruiken.”
Uitgebreid portfolio
Nu we het toch al over specifieke producten hebben, willen we graag met Arnoud het portfolio doornemen. Zeker omdat EPOS op de recente ISE in Barcelona voor het eerst groot uitpakte met een range aan producten voor hybride meetings onder de EXPAND-lijn. Overbodig waarschijnlijk om te vermelden dat er voor alle gangbare UC-platformen gecertificeerde producten zijn, net als bij de headsets.
EPOS heeft een lange historie in de ontwikkeling van headsets, geleverd in twee smaken; de IMPACT- en de ADAPT-lijn. Onder IMPACT vallen de bedraad als draadloos (Bluetooth en DECT) headsets voor mensen die veel bellen. ADAPT is ontwikkeld rond Bluetooth en meer geschikt voor de hybride werker die veel onderweg is.
Producten voor meetings
In januari 2020, vlak voor de coronapandemie uitbrak, maakte EPOS zijn participatie bekend in Solaborate uit Florida (VS), dat een communicatie- en samenwerkingsplatform heeft ontwikkeld voor professionals en consumenten. Dat heeft geleid tot de EXPAND Vision lijn, met daarin de webcam Vision 1 voor de thuiswerker en de videobars Vision 3T en Vision 5 voor de small en medium meeting rooms. Zo beschikt de EXPAND Vision 5 videobar over krachtige speakers, een 4K-camera met groothoeklens, microfoons met ruisonderdrukking en computerfunctionaliteit.
De EXPAND Control tablet kan als roomcontroller en als meeting room planner dienen. En uiteraard kan in het portfolio van meeting room solutions bij deze audio-specialist een lijn speakerphones niet ontbreken. Arnoud: “De nieuwe EXPAND 40 heeft beam forming microphones, waardoor je nog beter omgevingsgeluid uitfiltert en je nog beter kunt focussen op de persoon die spreekt. De EXPAND 40 en ook de EXPAND 80 zijn wel het neusje van de zalm op het gebied van speakerphones. De EXPAND 80 is meer gericht op groepen tussen de 16 en 32 personen en de EXPAND 40 high end tot 8 personen.”
Onderscheidend in video
“Ons onderscheidend vermogen op video zit hem erin dat we onze geavanceerde audio-experience naar de meeting room brengen. BrainAdapt technologie zit natuurlijk niet alleen in onze headsets, maar ook in onze speakerphones en in onze video solutions. Wij stellen de audio-kwaliteit voorop.
Zo zit in de geavanceerde roomspeaker EXPAND 80 AI, die de omgevingsgeluiden meet en dat communiceert richting de software. Daardoor zijn wij continue op de hoogte van nieuwe omgevingsgeluiden die niet goed uitgefilterd worden en kunnen we continue de kwaliteit van het uitfilteren verbeteren. Die data kunnen we ook gebruiken voor updates voor alle devices. ”
Partnerkanaal
EPOS verkoopt altijd indirect, met inschakeling van het kanaal via selectieve distributie, waar inmiddels zo’n 700 IT- en telecompartners deel van uitmaken. Daarbij wordt samengewerkt met de distributeurs Tech Data (Maverick) en ATIS. “Wij hebben zowel channel als corporate account managers. Wij gaan ook zelf naar de eindklant maar brengen de business terug naar het reseller kanaal. Daardoor zijn partners snel geneigd om gezamenlijke bezoeken te doen met ons, of om ons naar een eindklant te sturen omdat ze weten dat we de business altijd terugbrengen.”
De ambitie is om met name in het AV-kanaal het aantal partners uit te breiden. “Grote AV-aanbieders vinden ons interessant en willen samenwerken, omdat we bijvoorbeeld MS Teams gecertificeerd zijn. In de toekomst hebben we een breder portfolio waardoor we ook oplossingen kunnen bieden voor de grotere meetingrooms.”
Hou deze speler in de gaten op het gebied van headsets en nu dus ook AV-solutions. Arnoud en zijn team staan klaar om de partners te ondersteunen: “Wij zijn enthousiast en de markt is volop in beweging. We zijn klein begonnen en we groeien hard. We houden die groei vast, daar heb ik alle vertrouwen in!”