Apple werd in 2023 de grootste smartphonefabrikant ter wereld, qua volume, overtrof Samsung en maakte een einde aan diens succesreeks van twaalf jaar. Het succes van Apple werd grotendeels gevoed doordat steeds meer consumenten besloten om duurdere modellen te kopen, ongeacht de prijs, vanwege hun duurzaamheid en functies. Omgekeerd heeft Samsung zich het afgelopen jaar meer gericht op het midden- en hogere segment, aangetrokken door de toegenomen winstgevendheid. Het verloor hierdoor marktaandeel aan de onderkant van de markt.
Met de toegenomen concurrentie van Chinese smartphonefabrikanten uit het lagere segment, zoals Xiaomi, Oppo en Transsion, die met succes het leeuwendeel van de Afrikaanse smartphonemarkt hebben veroverd, zou het voor Samsung moeilijker kunnen worden om zijn verloren marktaandeel terug te winnen. Volgens IDC claimde Apple in 2023 een marktaandeel van 20,1% in termen van verzendingen, waarbij Samsung op 19,4% kwam en Xiaomi op 12,5%. Oppo had een marktaandeel van 8,8% en Transsion 8,1%.
Tegenvallers Apple
De volumestijging betekende overigens een broodnodige overwinning voor Apple in 2023, dat een enigszins moeilijk jaar achter de rug had. De Amerikaanse International Trade Commission verbood eind vorig jaar de import en verkoop van de Series 9 en Ultra 2 Apple-watches in de VS, nadat ze had vastgesteld dat Apple de patentrechten van fabrikant van medische apparatuur Masimo had geschonden. Het verbod had vooral betrekking op de bloed-zuurstof-trackingtechnologie van Apple Watch in de twee modellen, twee van de nieuwste in zijn assortiment.
Hoewel Apple de verkoop weer kon hervatten nadat een Amerikaans hof van beroep het verbod tijdelijk had stopgezet, moet het bedrijf nog steeds een zware juridische strijd voeren en omgaan met de gevolgen voor de prijzen van het product.
Het bedrijf kondigde ook aan dat het de twee modellen opnieuw zou ontwerpen, wat een update van de software zou kunnen betekenen. Het is ook waarschijnlijk dat het nieuwe ontwerp geen pulsoximetriefunctionaliteit zal bevatten.
China en India
De smartphonemaker heeft ook een dalende vraag in China gezien, waarbij analisten schatten dat de Chinese iPhone-verkopen in de laatste week van december met maar liefst 30% op jaarbasis zijn gedaald. Dit was vooral te danken aan het feit dat andere merken, zoals Huawei en Xiaomi, steeds competitievere producten met veel functies leverden.
China is van oudsher een enorme iPhone-hub, waarbij het bedrijf daar ook zijn grootste fabriek heeft. De arbeidskwesties, de Chinese handelswetten en de spanningen tussen de VS en China zijn in de loop der jaren echter aanzienlijk geëscaleerd, waardoor Apple te maken kreeg met een aantal problemen met de toeleveringsketen en de productie.
Dit heeft ertoe geleid dat de fabrikant nu naar verluidt andere productiecentra overweegt, zoals India, met name Tamil Nadu en Karnataka, als onderdeel van een bredere strategische en productieverschuiving. Als gevolg hiervan werd de iPhone 14s geproduceerd in India, in plaats van in China, hoewel er nog steeds verschillende andere modellen en producten in China worden gemaakt.