Amac behaalde het afgelopen boekjaar een omzet van 233 miljoen euro, 5 procent meer dan een jaar eerder. Door de sterke verkopen van de iPhones, stegen de opbrengsten uit deze productgroep met 27 procent. Ook de Apple Watch liet een omzetstijging zien. De inkomsten uit de verkoop van iPads en Macs daalden juist, met respectievelijk 11 en 7 procent. Onder de streep bleef een winst over van 2,3 miljoen eruo.
Verder weten klanten de vijftig vestigingen van Amac in de Nederlandse winkelstraten weer weten te vinden, na de coronapandemie. Zo gaven klanten 17 miljoen euro meer uit in de fysieke winkel ten opzichte van vorig jaar. In de webshop daalden de uitgaven juist met 8 miljoen. De omzet bij Amac Pro uit de zakelijke markt en het onderwijs nam het afgelopen jaar met 9 procent toen. Ceo Ed Bindels. ‘We zien dat werkgevers hun medewerkers steeds vaker de vrije keuze geven in de aanschaf van apparatuur. En die keuze valt dan vaak op Apple-devices.’
Amac opende vorig jaar december in Breda een eerste vestiging volgens het nieuwe Apple Premium Partner-concept. Dat concept mag van Apple alleen worden gevoerd door de meest gekwalificeerde resellers in de beste winkels. Die vernieuwing leidt naar eigen zeggen tot meer omzet. In juni ging ook de nieuwe winkel in Den Bosch open in dit nieuwe format. De komende jaren volgen er meer.
Apple meldde zelf vorige week nog dat de omzet voor het derde kwartaal op rij was gedaald. Vooral de verkoop van iPhones viel tegen, waarvan de omzet met dik 2 procent was gedaald. Het Amerikaanse techconcern heeft duidelijk veel last van een zwakkere vraag naar zijn producten nu het leven voor consumenten over de gehele linie flink duurder is geworden en er veel onzekerheid over de economie is. De winst liet dan wel weer een stijging zien.