Marcel Ederveen is met zijn ruim twintig jaar ervaring in de IT-wereld een bekend gezicht. Zijn overtuiging: IT laten werken in dienst van de business. En, vindt hij, je hoeft daarvoor niet altijd iets nieuws te implementeren, maar je kunt vaak de bestaande infrastructuur beter benutten. Marcel is eigenaar van MEcom Consulting en verbonden aan NiVo network architects.
Als je geschoren wordt, moet je stilzitten – zo is althans het gezegde. Maar als je vroeger naar de kapper ging, kreeg je vaak de vraag of je misschien een krant wilde hebben tijdens het knippen.
Het scheermes verbeeldt nu niet de felle kritiek (zoals het oorspronkelijk gezegde – als je felle kritiek krijgt, kun je beter afwachten tot het voorbij is), maar het scheermes is in dit geval de Covid-19 pandemie: blijf je stilzitten, of ga je iets ondernemen? In verschillende branches is het ontplooien van nieuwe initiatieven zelfs noodzakelijk om zakelijk te overleven. Er zijn nog nooit zoveel nieuwe bedrijven gestart.
Maar hoe is dat in ICT-land? In het afgelopen jaar zijn verschillende projecten verder voortgezet en deels afgerond, waarbij veel op afstand werd gedaan en er veel videovergaderingen plaatsvonden. Veel van deze projecten worden, of zijn inmiddels, opgeleverd.
Wat zeker doorgaat zijn de projecten gericht op security en mobility, soms omdat de aandacht hiervoor onverminderd voortduurt of omdat nieuwe ontwikkelingen dat vragen. Maar ook het feit dat we nog langer dan gedacht vanuit huis zullen blijven werken maakt dat bepaalde (tijdelijk geachte) oplossingen geprofessionaliseerd moeten worden.
Het wordt tijd om toch dat ‘krantje te lezen’. We moeten ons weer verdiepen in wat er verder in de (ICT-)wereld gebeurt. Welke stappen kunnen we nu al zetten om in 2022 verzekerd te zijn van een ICT-frisse organisatie voor de lange termijn? Welke vraagstukken kunnen we verwachten als organisaties binnen het ‘nieuwe normaal’ vol aan de slag kunnen gaan? Welke ontwikkelingen zijn van belang als nieuwe ondernemers de markt opgaan, nadat ze tijdens corona op hun zolderkamer nieuwe product-marktcombinaties hebben bedacht? En we weten allemaal welke ICT-visionairs tijdens eerdere crises op een zolderkamer of in de garage zijn begonnen.
Het ontwikkelen van nieuwe of het aanpassen van bestaande ICT-strategieën, passend bij de nieuwe werkelijkheid vraagt dat hier tijdig over wordt nagedacht. En wanneer kan dat beter dan wanneer we in de kappersstoel ons krantje lezen? Het geeft stof tot nadenken en reden tot het aanscherpen van onze plannen en ideeën.
De lockdown heeft bij veel van ons geleid tot langere haargroei (en sommigen ook uitgroei). Als de beperkingen worden verlicht en de kappers weer hun zaken mogen openen, zullen we weer een afspraak maken bij de kapper. Ga dan voor een zomerse coup, want het voorjaar komt eraan. Neem weer eens een (spreekwoordelijke) krant mee om tijdens het knippen te lezen (e-book of smartphone mag ook, als u er maar niet mee belt vanuit de stoel), om geïnspireerd te raken en nieuwe strategieën en scenario’s te bedenken. Tijd om nieuwe initiatieven te starten, nieuwe projecten te benoemen, om ons klaar te maken voor de toekomst ná Covid-19.
Ik wens de TBM-lezer een voorjaar vol nieuwe plannen en elan. En natuurlijk een fris geknipte coup, klaar voor de toekomst.