Wie de Optie1 vestigingen, onder de vlag van allservices, nog ziet als telefoonwinkels, moet snel één van de 45 vestigingen binnenlopen. Want naast mobieltjes en accessoires maken ook smart home producten al langer onderdeel uit van het assortiment. De meeste groei verwacht allservices echter van het nieuwste specialisme; oplossingen voor verduurzaming.
Vorig jaar nam allservices een meerderheidsbelang in verduurzamer Green for you en steeds meer partners van Optie1 en allservices gaan de producten van Green for you voeren. We spreken met Fabian de Buck, marketing- en formulemanager van allservices, oprichter Dave Stoffels van Green for you en Henk Meijer, eigenaar van de Optie1 winkel in Appingedam en Delfzijl, over de kansen die dit biedt.
Forse groei
Ondanks de vele lockdowns nam de omzet van Optie1-ondernemer Henk Meijer fors toe. Voor een aanzienlijk deel was dat te danken aan de aanwezigheid van Green for you in zijn zaak. Maar vooral toch aan de ssn-subsidie van 17.000 euro voor verduurzamen van de woning, die de overheid aan elke Groninger in het vooruitzicht stelde. “We hebben toen speciale open dagen georganiseerd en heel veel offertes mogen uitschrijven. In mei komt er weer een potje beschikbaar van 10.000 euro per huishouden”, zegt Henk opgewekt.
Het was niet enkel geluk, relativeert Fabian de Buck. “Henk is een local hero in Appingedam en verre omstreken. Hij snapt dat de markt verandert, loopt altijd voorop met innovaties en was dan ook een van de eersten die dit assortiment ging voeren.”
Het model achter Green for you is eenvoudig; in de winkel is een presentatiewand met uitleg. De verkoper in de winkel doet de eerste introductie. Bij belangstelling wordt de prospect overgedragen aan Green for you, die via video met de klant inventariseert, vervolgens offreert en bij opdracht zorgt voor de installatie.
Interessant assortiment
Maar hoe is allservices op het idee gekomen om dit assortiment te gaan voeren? Fabian: “Onze markt is de laatste jaren aan het verschuiven. De groeimarkt is een vervangingsmarkt geworden, en providers zijn zelf steeds actiever geworden in de verkoop van abonnementen. Een winkel zien wij als een fysieke locatie met veel waarde, waar klanten naar toe kunnen voor persoonlijke hulp en uitleg, op allerlei gebied. Zo hebben de ondernemers in het verleden al accessoires en reparatie als extra producten en diensten toegevoegd. Daarnaast zie je ook functies verdwijnen in andere lokale winkels, zoals pasfoto’s maken, dat nemen onze winkels dan over. Zo word je meer en meer een servicewinkel.”
Al eerder voegde allservices een uitgebreid smarthome assortiment toe, maar dat blijkt in de praktijk soms lastiger te vermarkten. “Aan de ene kant heb je te maken met de online platforms die grote volumes smart home producten tegen heel lage prijzen aanbieden. Daarnaast verwacht een klant van onze winkels vaak extra service. En om voor een probleem met een slimme deurbel even langs te rijden, loont de moeite niet.”
Dan zijn producten voor verduurzaming veel interessanter, stelt Fabian vast. “De golf van verduurzaming is enorm, met de hoge energieprijzen en de situatie met Rusland.’ Het aantal mensen dat zoekt naar hulp is enorm. Om met verduurzaming te starten als winkelier is beperkte kennis nodig, kun je een mooie marge maken en is het proces met Green for you eenvoudig.
Zo zetten we ons pakket rond smart home en verduurzaming neer als smart living. Bij al die zaken staat de smartphone centraal om zaken in je huis aan te sturen en te meten.”
Verduurzaming is hot
Op dat moment komt Green for you om de hoek kijken. Een concept, bedacht en ontwikkeld door Dave Stoffels. Met een achtergrond in de energiesector tipte een kennis hem eind 2018 om ‘iets met zonnepanelen te gaan doen’. Dave: ”Het Energieakkoord begon te spelen, daardoor was er meer interesse voor het verduurzamen van woningen. Mijn idee was om een dienst te ontwikkelen waarmee ik afnemers kon ontzorgen. Dus niet denkend vanuit het product. Vervolgens heb ik een businessplan geschreven, verschillende opleidingen gevolgd en een investeerder gevonden. Aansluitend ben ik klanten gaan zoeken via leadsplatformen. Vanuit mijn achtergrond in de energie had ik ervaring met het partnerkanaal, en dan met name in vastgoed, zoals makelaars, dienstverleners en taxateurs. Dus dat kanaal ben ik ook gaan inzetten. Als mensen verhuizen, is er immers meestal geld beschikbaar voor een verbouwing en dus verduurzaming. ”
Partnerkanaal ideaal
In 2020 kwam Dave in gesprek met Fabian en beiden zagen al snel de mogelijkheid om hiervoor ook het partnerkanaal van allservices te gaan inzetten. “De partners van allservices hebben vaste klanten, dan heb je altijd een goede conversie: als je al jaren in de winkel komt voor je abonnement, dan laat je je ook graag door dezelfde ondernemer adviseren over verduurzamen.”
“We ondersteunen de partners met onder andere een dakscan- en offertetool. Hiermee kan de partner op een eenvoudige manier advies uitbrengen aan zijn of haar klant. Deze tools werken op een laptop of tablet en zijn te integreren op een eigen website. Ze zijn dus overal te gebruiken. Daarnaast hebben we een breed portfolio aan marketingmaterialen die de partner kan inzetten om de klant te interesseren in verduurzamen.”
Vorig jaar verwierf allservices een meerderheidsbelang in Green for you. Dave: “Zo krijgen we extra slagkracht. Denk aan meer financiële mogelijkheden en mooie kansen op het gebied van marketing, innovatie en organisatie. Nu kunnen we de ingezette groei financieren en kunnen we een leider worden op het gebied van verduurzaming.”
De klant centraal
Dave: “We focussen ons op producten die bekend zijn, bewezen technologie. Denk aan zonnepanelen, isolatie en warmtepompen. Bijzonder is dat we het klantenbelang voorop stellen, we kijken naar de wensen én het budget en brengen op basis daarvan een advies uit. De laatste maanden zie je dat we veel meer verschillende producten aanbieden. Dat komt natuurlijk door de scherpe stijging van de energieprijzen. Vooral de laatste weken zie je dat mensen in paniek raken door de oorlog in Oekraïne, dus dat zal nog toenemen. Maar duurzaamheid is sowieso een hot topic. Businesswise is het super interessant.”
Ook de zakelijke markt kan op termijn wel eens interessant worden, stelt Fabian, als het energielabel voor kantoren vanaf 2023 in werking treedt. Dan zal de behoefte aan verduurzaming toenemen, met name aan isolerende maatregelen.
De winkels zijn in het concept het eerste aanspreekpunt, dan neemt Green for you het over. Tot en met de installatie, daar fungeert het bedrijf als hoofdaannemer en werkt met een landelijk netwerk van installateurs.
“In onze videocall met de (portentiele) klant laten we direct producten zien. De klant heeft keuze uit verschillende oplossingen en hier lichten we ook de voor- en nadelen toe. Via onze geavanceerde software nemen we direct het legplan van de zonnepanelen door met de klant. Deze software is ontwikkeld door de TU Delft en houdt onder andere rekening met de zonuren op de betreffende locatie. Daarmee kunnen we direct een schatting geven van de opbrengsten en besparing van de zonnepanelen. Klanten ervaren de videocalls als zeer positief. Daarnaast hoeven we ook niet meer heel het land door te rijden en dat is natuurlijk ook verduurzamen.”
Interessant voor de winkel
Spin in het web blijft de lokale ondernemer, die het eerste contact legt. Henk Meijer is met zijn Optie1 winkel in Appingedam een van de vestigingen die nu Green for you voert. Henk: ”Mensen zijn op zoek naar een gezicht of een plek waar ze hierover in gesprek kunnen. Bij ons kunnen ze voor al hun vragen terecht.” Henk was zelf de eerste klant van Green for you in zijn winkel. Sinds vorige zomer heeft hij thuis zonnepanelen op het dak liggen, geïnstalleerd door Green for you, gekoppeld aan vloerverwarming. “Via een app kan ik bij wijze van spreken per minuut volgen wat ik bespaar. Met de slimme Toon thermostaat van Eneco kan ik mijn verbruik in realtime afzetten tegen vergelijkbare huishoudens. We maken daar thuis een soort wedstrijdje van. Als je ziet wat er op de meter gebeurt, wordt het verbruik ineens heel tastbaar. In de winkel probeer ik die beleving op mijn klanten over te brengen. Dat werkt aanstekelijk.”
Niet alleen dat, hij is afgelopen jaar ook heel actief geweest via social media, open dagen, verspreiden van flyers, inschakelen van makelaars. Zo heeft hij zich neergezet als de verduurzamingswinkel van Groningen.
Waarom niet?
Henk over zijn keuze voor dit assortiment. “Ik werkte tot 2016 bij Phonehouse en zag daar dat het aantal verkochte abonnementen terugliep. Daarna ben ik deze Optie1 winkel gestart. Binnen deze formule kreeg ik ook wat meer de vrije hand. Dat is wel fijn, want ik ben ondernemend en kan moeilijk stilzitten. Je ziet dat de mobieltjes en abonnementen nog wel de meeste traffic brengt, dat stabiliseert ook wel. Maar de marge op telefoontjes en reparaties wordt steeds krapper. Als ondernemer moet je geen kans voorbij laten gaan en vooruit denken. Slim wonen en slim energie gebruiken gaan perfect samen. Als we dit goed neerzetten en er in de winkel actief aandacht aan besteden, weet ik zeker dat Optie1 kan uitgroeien tot dé keten voor alle oplossingen voor mobiele telefonie, smart living en energiebesparing. Waarom niet? Alles grijpt mooi in elkaar.”
Over allservices
allservices Holdings bestaat uit de bedrijven allservices, allservices Prepaid, Optie1 en Green for you. De 44 medewerkers ondersteunen zo’n 500 partners. Dit zijn onder meer retailers, e-tailers, callcenters, financieel adviseurs, hypotheekadviseurs en verduurzamingsspecialisten.
De ondernemers van de 45 Optie1 winkels bieden een breed assortiment van telecom gerelateerde producten en diensten, verduurzaming en “smart living”.
Met Green for you richt allservices zich op het verduurzamen van woningen en bedrijven met onder andere de verkoop en installatie van zonnepanelen, warmtepompen, isolatie en laadpalen. Hierbij bieden we ook een platform waar partners op een eenvoudige manier offertes kunnen maken.
Ook interesse in het assortiment van Green for you? Neem contact op met Green for you op info@greenforyou.nl.