Enter your email Address

TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    Facebook Twitter LinkedIn
    Facebook Twitter LinkedIn
    TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    TBM
    Home»UC & C»AI, XR en duurzaamheid bepalen de toekomst van UC
    UC & C

    AI, XR en duurzaamheid bepalen de toekomst van UC

    22 januari 20253 Min leestijd
    AI, XR en duurzaamheid bepalen de toekomst van UC
    Delen
    Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

    Voys is een Nederlandse telecomprovider die gespecialiseerd is in zakelijke communicatieoplossingen. Op het gebied van Unified Communications (UC) biedt Voys integraties met verschillende communicatiekanalen, waaronder VoIP (Voice over IP), messaging en mobiele telefonie. Sinds kort is er een samenwerking met Intermedia. We vragen Sales Manager Dennis Versnel naar de ontwikkelingen die hij ziet in de UC-markt.

     

    Wat zie je als de belangrijkste trends in Unified Communications sinds de overgang naar hybride werken?

    COVID-19 heeft hybride werken in een stroomversnelling gebracht en de vraag naar flexibelere werkmethoden aangewakkerd. Dit bracht uitdagingen met zich mee, zoals het faciliteren van tijd- en locatie-onafhankelijke teams en het stroomlijnen van klantcontact.

    Belangrijke trends zijn:

    Cloud-first benadering: Bedrijven kiezen voor cloudgebaseerde platforms vanwege flexibiliteit en schaalbaarheid.

    Integratie van kanalen: De vraag naar één platform dat voice, video, chat en samenwerking combineert, groeit.

    Mobiele optimalisatie: Gebruikers verwachten mobiele oplossingen die naadloos werken waarbij gebruiksgemak voorop staat.

    AI-gedreven innovatie: AI wordt ingezet voor productiviteit en gebruiksgemak, denk aan automatische transcripties en real-time vertalingen.

    Videoconferentie 2.0: Er is een stijgende vraag naar videoconferentie-oplossingen met meerdere integratiemogelijkheden en de optie hier verschillende kanalen aan te koppelen.

    Cybersecurity: Beveiliging krijgt hoge prioriteit, met zero-trust architecturen en AI-gestuurde detectie- en reactiemogelijkheden.

     

    Hoe ziet je de rol van AI in UC zich ontwikkelen?

    AI zal een sleutelrol spelen in Unified Communications.

    Voorbeelden zijn:

    Slimme assistenten: Taken zoals agendabeheer worden geautomatiseerd.

    Real-time vertaling: Internationaal samenwerken wordt toegankelijker.

    Voorspellende analyses: AI identificeert proactief problemen en oplossingen en geeft suggesties om dashboards of bestanden te tonen tijdens meetings, om real-time relevante data inzichtelijk te maken.

    Persoonlijke ervaringen: Interfaces passen zich aan individuele voorkeuren van gebruikers aan.

    Audiokwaliteit: Noise cancellation en privacy in videogesprekken verbeteren aanzienlijk.

     

    Ziet u een rol voor XR-technologieën zoals AR en VR binnen UC?

    XR-technologieën bieden een revolutie in samenwerking en brengen hybride werken naar een volgend niveau door:

    Immersive meetings: Virtuele ruimten die fysieke interactie nabootsen en hierdoor voor elke gebruiker een uniforme ervaring bieden.

    Visualisatie met AR: Complexe ideeën worden inzichtelijk met 3D-modellen, zo worden presentaties interactiever, waardoor er meer diepgang en verbinding mogelijk is, waar een gebruiker zich ook bevindt.

    Training en onboarding: Interactieve leerervaringen zijn effectiever, onboarding kan persoonlijker en interactiever gemaakt worden voor collega’s op afstand.

    Remote Assistance: Handsfree begeleiding op afstand wordt realiteit door klanten of gebruikers remote te kunnen helpen en begeleiden.

     

    Hoe belangrijk zijn beveiliging en privacy voor UC-oplossingen in het hybride werken?

    Superbelangrijk! Innovaties als zero-trust architecturen, end-to-end encryptie en AI-gedreven threat detection zijn cruciaal. De combinatie van compliance-tools en verbeterde authenticatie, zoals biometrie, zorgt voor vertrouwen en zekerheid bij beheerders, gebruikers en klanten.

    Welke obstakels ervaren bedrijven bij AI-implementatie in UC en hoe kunnen ze deze overwinnen?

    Veel voorkomende obstakels zijn:

    Gebrek aan expertise: Investeren in opleiding en samenwerking met specialisten en kennisdeling is essentieel.

    Integratiecomplexiteit: Gefaseerde implementaties helpen dit te managen.

    Ethische uitdagingen: Transparante beleidsvorming is noodzakelijk.

    Kosten: Start met kleine, impactvolle projecten om ROI te bewijzen.

    Waar staat de UC-markt over drie tot vijf jaar?

    Ik voorzie een groei in de mogelijkheden en functionaliteiten binnen de UC-markt. Deze toekomst wordt gedreven door:

    AI-first platforms: AI integreert in elke laag van UC en voegt deze samen.

    Integratie: UC-platformen worden op meerdere lagen binnen organisaties geïntegreerd met verschillende systemen.

    XR-adoptie: Virtuele en augmented oplossingen worden mainstream.

    5G-ondersteuning: Maakt ultrasnelle communicatie en locatie-onafhankelijk werken mogelijk.

    Edge computing: Verbetert prestaties, kwaliteit, snelheid en beschikbaarheid.

    Hyperpersonalisatie: UC-oplossingen passen zich dynamisch aan de wensen en eisen van gebruikers aan.

    Duurzaamheid: Technieken zullen steeds duurzamer en energiezuiniger worden, AI wordt hierin de ondersteunende en leidende factor.

    Gerelateerd

    Vorige artikelDigitale innovatie bij Solidaris met MediaWave en ProDVX 
    Volgende artikel Hoe een AI-agent je bedrijf veel tijd kan besparen

    Gerelateerde berichten

    Enreach lanceert Mobile on Microsoft Teams in samenwerking met AudioCodes

    Enreach lanceert Mobile on Microsoft Teams in samenwerking met AudioCodes

    Barco

    Barco lanceert ClickShare Hub op Microsoft’s MDEP-platform

    TBM Magazine
    citymesh

    Blijf up to date

    Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

    Evenementen

    Aankomende evenementen

    jul 3
    Gehele dag

    Cloud Expo Beach Party 2025

    sep 5
    5 september - 9 september

    IFA Berlijn

    sep 10
    16:00 - 19:00 CEST

    TechDrinks Utrecht

    sep 12
    12 september - 15 september

    IBC 2025

    okt 7
    12:00 - 18:00 CEST

    National 6G Conference Future Network Services

    okt 14
    14 oktober - 16 oktober

    Network X 2025

    Bekijk kalender
    Vacatures
    • KPN

      Account Director Integratie Accounts

      • Overal
      • KPN
    • Enreach

      Partnermanager  

      • Overal
      • Enreach
      • Full Time
    • Commercieel medewerker binnendienst Selcom

      • Nijkerk
      • Full Time
    • X2com

      Inside Partner Manager bij X2com

      • Heikampweg 5a, 5249 JX Rosmalen
      • X2com

    TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

    Over TBM
    • Home
    • TBM Magazine
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Contact
    • Algemene voorwaarden
    Contact

    Schoolstraat 61
    6512 JC Nijmegen

    024-3454150
    tbm@magentacommunicatie.nl

    © 2025 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

    Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

    We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

    Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

    X
    TBM
    Privacyoverzicht

    Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

    Strikt noodzakelijke cookies

    Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

    Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

    Cookies van derden

    Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

    Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

    Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!