Enter your email Address

TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    Facebook Twitter LinkedIn
    Facebook Twitter LinkedIn
    TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    TBM
    Home»Contactcenters»AI transformeert contactcenters, maar mens blijft cruciaal
    Contactcenters

    AI transformeert contactcenters, maar mens blijft cruciaal

    21 mei 20252 Min leestijd
    EPOS lanceert IMPACT-700 serie voor contactcenters
    Delen
    Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp
    Kunstmatige intelligentie (AI) is inmiddels een onmisbare factor in moderne contactcenters, zo blijkt uit het rapport State of the Contact Center 2025 van Calabrio.
    Wereldwijd past 98 procent van de contactcenters AI toe om klantinteracties te optimaliseren en processen te stroomlijnen. Toch worstelt de sector met het vinden van de juiste balans tussen automatisering en menselijke maat.
    De voordelen van AI zijn evident: chatbots, voicebots en geavanceerde analysetools maken 24/7 omnichannel klantcontact mogelijk en verlichten agents van repetitieve taken. Hierdoor ontstaat ruimte voor medewerkers om zich te richten op complexere en emotioneel beladen klantvragen.
    In de praktijk blijkt dit echter uitdagend. Volgens het rapport ervaart 61 procent van de managers een toename in moeilijke klantgesprekken sinds de inzet van AI.

    Menselijke vaardigheden onder druk

    De toenemende complexiteit van klantcontact vraagt om meer dan technologische ondersteuning. Slechts 36 procent van de ondervraagde organisaties investeert gericht in training op het gebied van emotionele intelligentie, terwijl empathie wordt genoemd als de meest onderontwikkelde vaardigheid onder agents.
    Daar komt bij dat 59 procent van de organisaties geen continue coaching biedt voor het omgaan met AI-gedreven werkprocessen. Een derde van de managers uit zorgen over het groeiende wantrouwen van medewerkers tegenover AI.

    Strategisch evenwicht essentieel

    De kracht van AI komt pas echt tot zijn recht wanneer technologie hand in hand gaat met mensgericht beleid. Succesvolle contactcenters onderscheiden zich door een strategische inzet van AI die de klantbeleving versterkt én medewerkers ondersteunt.
    Dit betekent investeren in AI-analyse, training en coaching, maar ook het adresseren van ethische vraagstukken rondom technologie en autonomie van medewerkers.
    “Contactcenters die AI willen benutten als competitief voordeel, moeten verder kijken dan alleen technologische implementatie,” stelt Dave Rhodes, CEO van Calabrio. “De sleutel ligt in een doordachte integratie waarbij AI agenten ondersteunt in plaats van vervangt.”

    Over het onderzoek

    Het rapport State of the Contact Center 2025 is gebaseerd op wereldwijd onderzoek onder 437 contactcenterleiders uit dertien landen en acht sectoren. Het biedt inzichten in de evolutie van de klantinteractie, de rol van AI en de veranderende eisen aan medewerkers binnen contactcenters.

    Gerelateerd

    Vorige artikelGetac presenteert zijn next-gen robuuste oplossingen voor gevoelige communicatie
    Volgende artikel Jan-Hein Bastiaenen – Founder (en nu) Ambassadeur van Strict

    Gerelateerde berichten

    4. SpeakUp introduceert AI-gestuurde oplossingen voor compliancebeheer Tim Morss

    SpeakUp introduceert AI-gestuurde oplossingen voor compliancebeheer

    Talkdesk AI

    Talkdesk AI als fundament voor klantinteractie en innovatie

    TBM Magazine
    TBM 2025-03
    citymesh

    Blijf up to date

    Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

    Evenementen

    Aankomende evenementen

    sep 5
    5 september - 9 september

    IFA Berlijn

    sep 10
    16:00 - 19:00 CEST

    TechDrinks Utrecht

    sep 12
    12 september - 15 september

    IBC 2025

    sep 15
    15 september - 18 september

    NL Tech Week

    sep 23
    23 september - 25 september

    KPN Partner Network: Vision 2025

    okt 7
    12:00 - 18:00 CEST

    National 6G Conference Future Network Services

    Bekijk kalender
    Vacatures
    • KPN

      Account Director Integratie Accounts

      • Overal
      • KPN
    • Enreach

      Partnermanager  

      • Overal
      • Enreach
      • Full Time
    • Commercieel medewerker binnendienst Selcom

      • Nijkerk
      • Full Time
    • X2com

      Inside Partner Manager bij X2com

      • Heikampweg 5a, 5249 JX Rosmalen
      • X2com

    TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

    Over TBM
    • Home
    • TBM Magazine
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Contact
    • Algemene voorwaarden
    Contact

    Schoolstraat 61
    6512 JC Nijmegen

    024-3454150
    tbm@magentacommunicatie.nl

    © 2025 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

    Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

    We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

    Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

    X
    TBM
    Privacyoverzicht

    Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

    Strikt noodzakelijke cookies

    Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

    Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

    Cookies van derden

    Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

    Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

    Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!