Enter your email Address

TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    Facebook Twitter LinkedIn
    Facebook Twitter LinkedIn
    TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    TBM
    Home»Telecom»ACM ziet versnelde groei mobiel dataverbruik
    Telecom

    ACM ziet versnelde groei mobiel dataverbruik

    23 januari 20183 Min leestijd
    acm-ziet-versnelde-groei-mobiel-dataverbruik
    Delen
    Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

    De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de Telecommonitor over het eerste halfjaar van 2017 gepresenteerd. De cijfers laten twee ontwikkelingen zien: versnelde groei mobiel dataverbruik door ‘unlimited data’-abonnementen en de populariteit vast-mobiele bundels blijft stijgen.

    Sinds de introductie van mobiele abonnementen met ‘unlimited data’ –  door T-Mobile in januari 2017 en Tele2 in mei 2017 –  versnelt de groei van het mobiel dataverbruik. In het tweede kwartaal van 2017 steeg het totale mobiele dataverbruik (3G en 4G) met ruim 25% ten opzichte van het eerste kwartaal van 61 miljard MB tot ruim 77 miljard MB. De unlimited data-abonnementen lijken de concurrentie in de mobiele sector te versterken. Zo is in het eerste halfjaar van 2017 het marktaandeel van KPN op basis van het mobiele dataverbruik gedaald van 40-45% naar 30-35% terwijl dat van T-Mobile is gestegen van 20-25% naar 25-30%.

    Populariteit vast-mobiele bundels blijft stijgen

    De populariteit van vast-mobiele bundels is in het eerste halfjaar van 2017 sterk gestegen. Het gaat hier om abonnementen die vaste breedbanddiensten (internet, televisie en/of vaste telefonie) combineren met mobiele diensten in één pakket. Wanneer de consument deze bundel afsluit, ontvangt hij vaak een korting, een uitgebreider zenderpakket of extra mobiele data.

    Begin 2017 werden ongeveer 1 miljoen vast-mobiele bundels afgenomen. Halverwege 2017 is dit aantal bijna verdubbeld naar 1,8 miljoen. De ACM ziet als voornaamste reden van deze stijging dat VodafoneZiggo in het eerste kwartaal 2017 ook vast-mobiele bundels heeft geïntroduceerd.

    Effect bundeling op concurrentie

    In juli 2017 concludeerde de ACM in een marktstudie dat er voorlopig voldoende concurrentie is op de telecommarkt ondanks de bundeling van telecomproducten in één pakket. Wel constateerde de ACM dat er naast voordelen voor de klant ook risico’s verbonden zijn aan bundeling. Overstappen kan voor klanten moeilijker worden wanneer aanbieders steeds meer exclusieve content aan bundels toevoegen.

    Bundeling kan daarnaast nadelig uitpakken voor kleine aanbieders, waardoor het risico bestaat dat deze van de markt verdwijnen. Voor gezonde concurrentie is het belangrijk dat er ook kleinere telecomaanbieders blijven met scherpe tarieven. Deze aanbieders zijn daarbij vaak afhankelijk van gereguleerde toegang tot een vast netwerk. De ACM onderzoekt op dit moment welke regulering de komende jaren nodig is om te zorgen voor behoud van voldoende concurrentie. Dit onderzoek wordt binnenkort afgerond waarna een ontwerpbesluit wordt gepubliceerd.

    Over de Telecommonitor
    De ACM publiceert regelmatig kwartaalcijfers over de telecommarkten in de Telecommonitor. Deze laat de ontwikkelingen zien op het gebied van mobiele diensten, vaste telefonie, breedband, televisie en bundels op basis van cijfers van de belangrijkste partijen in de telecomsector.

    Gerelateerd

    Vorige artikelSwyx wil Europees marktleider worden na overname
    Volgende artikel Fusie Oaktree ICT Services en Sencit

    Gerelateerde berichten

    mitel-bereikt-mijlpaal-van-drie-miljoen-cloud-abonnees

    Mitel rondt herstructurering af en richt zich op toekomst als gezonde organisatie

    Axians en Odido Business werken samen aan mobiele bereikbaarheid op elke werkplek

    Axians en Odido Business werken samen aan mobiele bereikbaarheid op elke werkplek

    TBM Magazine
    citymesh

    Blijf up to date

    Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

    Evenementen

    Aankomende evenementen

    jul 3
    Gehele dag

    Cloud Expo Beach Party 2025

    sep 5
    5 september - 9 september

    IFA Berlijn

    sep 10
    16:00 - 19:00 CEST

    TechDrinks Utrecht

    sep 12
    12 september - 15 september

    IBC 2025

    okt 7
    12:00 - 18:00 CEST

    National 6G Conference Future Network Services

    okt 14
    14 oktober - 16 oktober

    Network X 2025

    Bekijk kalender
    Vacatures
    • KPN

      Account Director Integratie Accounts

      • Overal
      • KPN
    • Enreach

      Partnermanager  

      • Overal
      • Enreach
      • Full Time
    • Commercieel medewerker binnendienst Selcom

      • Nijkerk
      • Full Time
    • X2com

      Inside Partner Manager bij X2com

      • Heikampweg 5a, 5249 JX Rosmalen
      • X2com

    TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

    Over TBM
    • Home
    • TBM Magazine
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Contact
    • Algemene voorwaarden
    Contact

    Schoolstraat 61
    6512 JC Nijmegen

    024-3454150
    tbm@magentacommunicatie.nl

    © 2025 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

    Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

    We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

    Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

    X
    TBM
    Privacyoverzicht

    Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

    Strikt noodzakelijke cookies

    Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

    Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

    Cookies van derden

    Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

    Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

    Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!