Enter your email Address

  • Home
  • Mobility
  • ICT
  • Telecom
  • IoT
  • Algemeen
    • Vacatures
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Magazines
    • TBM
    • OFM
  • Home
  • Telecom
  • Mobility
  • VoIP
  • ICT
  • IoT
  • Algemeen nieuws
  • Evenementen
  • TBM Magazine
  • Achtergrond
  • Contact
Facebook Twitter LinkedIn
Facebook Twitter LinkedIn
TBM
Login
  • Home
  • Mobility
  • ICT
  • Telecom
  • IoT
  • Algemeen
    • Vacatures
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Magazines
    • TBM
    • OFM
TBM
Home»Connexie»ACM Telecommonitor: circa 1 miljoen huishoudens zonder tv-abonnement
Connexie

ACM Telecommonitor: circa 1 miljoen huishoudens zonder tv-abonnement

4 april 20223 Min leestijd
Delen
Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

Ongeveer een miljoen huishoudens in Nederland hebben geen televisie-abonnement. Het aantal televisie-abonnementen is sinds 2014 langzaam maar gestaag blijven dalen, en is eind 2021 gezakt tot 7,3 miljoen. Dat staat in de nieuwste Telecommonitor van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Het aantal televisie-abonnementen was tot begin 2014 jarenlang stabiel. Begin dat jaar waren er in Nederland 7,7 miljoen televisie-abonnementen. Destijds waren er volgens het CBS 7,6 miljoen huishoudens; inmiddels zijn dat er 8,1 miljoen. Daarvan hebben er circa 1 miljoen geen televisie-abonnement, want van de 7,3 miljoen van eind 2021 is een deel voor zakelijke afnemers.

Mobiel

Het aantal mobiele telefoonabonnementen steeg in 2021 van 22,3 miljoen naar 23,5 miljoen. Dat is exclusief de mobiele aansluitingen voor zogeheten slimme apparaten die informatie uitwisselen via internet, zoals rookmelders, alarmsystemen en slimme energiemeters. Dat aantal is vorig jaar gestegen van 7,9 miljoen naar 9 miljoen.

Het dataverbruik was vorig jaar zo’n 1,3 miljard GB; bijna 35 procent hoger dan in 2020. Het aantal belminuten is met bijna 15 procent gestegen 50 miljard. Het aantal sms’jes daalde daarentegen met bijna 10 procent tot nog geen 2,5 miljard.

De marktaandelen van de aanbieders van mobiele telefonie zijn ongewijzigd gebleven. KPN en T-Mobile hebben beide een marktaandeel van 25 tot 30 procent. Daarna volgt VodafoneZiggo met een marktaandeel tussen de 20 en 25 procent. Mobiele virtuele netwerkoperators (MVNO’s) hebben een gezamenlijk marktaandeel van tussen de 20 en 25 procent.

Vaste telefonie

In totaal is er in het vierde kwartaal van 2021 1,6 miljard minuten gebeld via vaste telefonie. Daarvan zijn 137 miljoen minuten gebeld via traditionele telefonie (ISDN en PSTN) en 1,51 miljard via Voice over Broadband (VoB, telefonie via een internetverbinding). Het aantal belminuten is hiermee met 9 procent gedaald ten opzichte van het derde kwartaal en is 35 procent lager dan de piek van 2,54 miljard minuten in het derde kwartaal van vorig jaar. Toen werd een lange periode van daling twee kwartalen achtereen onderbroken door een stijging, rond de invoering van de coronamaatregelen.

Breedbandinternet

In het vierde kwartaal van 2021 is bij 265 duizend huishoudens een nieuwe glasvezelverbinding aangelegd. Bij ruim 4,53 miljoen huishoudens ligt er een glasvezelkabel tot aan de meterkast. Daarvan hebben er 1,89 miljoen ook een internetabonnement via glasvezel; 80 duizend meer dan in het voorgaande kwartaal. Het aantal abonnementen voor breedbandinternet via een koperverbinding daalde met 31 duizend naar op 2,23 miljoen, en via de kabel met 11 duizend naar 3,47 miljoen.

KPN en VodafoneZiggo blijven de grootste aanbieders van breedbandinternet met marktaandelen van 35 tot 45 procent. T-Mobile had in het vierde kwartaal een marktaandeel van tussen de 5 en 10 procent; Delta Fiber had tussen de 0 en 5 procent.

Gerelateerd

Vorige artikelCentralpoint verandert naam in Dustin
Volgende artikel Microsoft benoemt Shanna Bosmans als eerste “Chief Hybrid Officer”

Gerelateerde berichten

Samsung opent nieuwe Experience Store in Leidschendam

Samsung opent nieuwe Experience Store in Leidschendam

Doek valt definitief voor BCC

TBM Magazine

Blijf up to date

Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

Vacatures
  • Vacature Support Engineer (FG 6)

    • Eindhoven
    • Pocos
  • (Junior) Field Service Engineer

    • Woerden (Extern)
    • Telemos ICT Solutions Group
    • Full Time
  • X2com – Senior ISP Netwerk Engineer

    • Rosmalen
    • X2com
Evenementen
Current Month

TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

Over TBM
  • Home
  • TBM Magazine
  • Abonnement
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
Contact

Kerkenbos 1015L
6546 BB Nijmegen

024-3454150
tbm@magentacommunicatie.nl

© 2023 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?
X
TBM
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

Cookies van derden

Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!