Ongeveer een miljoen huishoudens in Nederland hebben geen televisie-abonnement. Het aantal televisie-abonnementen is sinds 2014 langzaam maar gestaag blijven dalen, en is eind 2021 gezakt tot 7,3 miljoen. Dat staat in de nieuwste Telecommonitor van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Het aantal televisie-abonnementen was tot begin 2014 jarenlang stabiel. Begin dat jaar waren er in Nederland 7,7 miljoen televisie-abonnementen. Destijds waren er volgens het CBS 7,6 miljoen huishoudens; inmiddels zijn dat er 8,1 miljoen. Daarvan hebben er circa 1 miljoen geen televisie-abonnement, want van de 7,3 miljoen van eind 2021 is een deel voor zakelijke afnemers.
Mobiel
Het aantal mobiele telefoonabonnementen steeg in 2021 van 22,3 miljoen naar 23,5 miljoen. Dat is exclusief de mobiele aansluitingen voor zogeheten slimme apparaten die informatie uitwisselen via internet, zoals rookmelders, alarmsystemen en slimme energiemeters. Dat aantal is vorig jaar gestegen van 7,9 miljoen naar 9 miljoen.
Het dataverbruik was vorig jaar zo’n 1,3 miljard GB; bijna 35 procent hoger dan in 2020. Het aantal belminuten is met bijna 15 procent gestegen 50 miljard. Het aantal sms’jes daalde daarentegen met bijna 10 procent tot nog geen 2,5 miljard.
De marktaandelen van de aanbieders van mobiele telefonie zijn ongewijzigd gebleven. KPN en T-Mobile hebben beide een marktaandeel van 25 tot 30 procent. Daarna volgt VodafoneZiggo met een marktaandeel tussen de 20 en 25 procent. Mobiele virtuele netwerkoperators (MVNO’s) hebben een gezamenlijk marktaandeel van tussen de 20 en 25 procent.
Vaste telefonie
In totaal is er in het vierde kwartaal van 2021 1,6 miljard minuten gebeld via vaste telefonie. Daarvan zijn 137 miljoen minuten gebeld via traditionele telefonie (ISDN en PSTN) en 1,51 miljard via Voice over Broadband (VoB, telefonie via een internetverbinding). Het aantal belminuten is hiermee met 9 procent gedaald ten opzichte van het derde kwartaal en is 35 procent lager dan de piek van 2,54 miljard minuten in het derde kwartaal van vorig jaar. Toen werd een lange periode van daling twee kwartalen achtereen onderbroken door een stijging, rond de invoering van de coronamaatregelen.
Breedbandinternet
In het vierde kwartaal van 2021 is bij 265 duizend huishoudens een nieuwe glasvezelverbinding aangelegd. Bij ruim 4,53 miljoen huishoudens ligt er een glasvezelkabel tot aan de meterkast. Daarvan hebben er 1,89 miljoen ook een internetabonnement via glasvezel; 80 duizend meer dan in het voorgaande kwartaal. Het aantal abonnementen voor breedbandinternet via een koperverbinding daalde met 31 duizend naar op 2,23 miljoen, en via de kabel met 11 duizend naar 3,47 miljoen.
KPN en VodafoneZiggo blijven de grootste aanbieders van breedbandinternet met marktaandelen van 35 tot 45 procent. T-Mobile had in het vierde kwartaal een marktaandeel van tussen de 5 en 10 procent; Delta Fiber had tussen de 0 en 5 procent.