Enter your email Address

TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    Facebook Twitter LinkedIn
    Facebook Twitter LinkedIn
    TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    TBM
    Home»Operators»ACM onderzoekt opzegdrempels bij telecomaanbieders
    Operators

    ACM onderzoekt opzegdrempels bij telecomaanbieders

    17 april 20253 Min leestijd
    Prijs smartphones in acht jaar verdubbeld ACM onderzoekt opzegdrempels bij telecomaanbieders
    Prijs smartphones in acht jaar verdubbeld
    Delen
    Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp

    De Autoriteit Consument & Markt (ACM) start een onderzoek naar belemmeringen bij het opzeggen van telecomabonnementen. Aanleiding zijn signalen van consumenten die obstakels ervaren bij het beëindigen van hun abonnement voor telefonie, internet of televisie. In veel gevallen wordt opzegging via de telefoon min of meer afgedwongen, terwijl dit in strijd is met de wet.

    De regelgeving stelt dat consumenten op dezelfde manier moeten kunnen opzeggen als waarop zij het abonnement zijn aangegaan. Wie online een abonnement afsluit, moet het dus ook online kunnen beëindigen. Volgens de ACM worden consumenten echter vaak gestuurd richting telefonisch contact, wat als onnodige drempel wordt gezien.

    “Consumenten moeten kunnen kiezen voor het aanbod dat het beste bij hen past,” zegt Edwin van Houten, directeur Consumenten bij de ACM. “Als zij willen opzeggen of overstappen, mag dat niet worden bemoeilijkt. Als je het abonnement online kunt aangaan, moet je het ook online kunnen opzeggen.”

    Online afsluiten = online opzeggen

    De ACM benadrukt dat telecomaanbieders duidelijke, goed vindbare informatie moeten geven over hoe een abonnement kan worden opgezegd. Daarbij mogen aanbieders geen extra stappen of obstakels inbouwen, zoals verplichte telefoongesprekken of het verstoppen van online opzeginstructies.

    Let op commerciële bemiddelaars

    Consumenten die online zoeken naar manieren om hun abonnement op te zeggen, komen geregeld uit bij commerciële bemiddelaars. Deze diensten vragen geld voor iets wat bij de provider zelf gratis kan. De ACM adviseert om altijd via de officiële website van de aanbieder op te zeggen en alert te zijn op betaalde bemiddeling.

    Reactie KPN

    KPN reageert bij monde van een woordvoerder op de aankondiging van ACM:  “Opzeggen kan bij KPN via hetzelfde kanaal als aangevraagd. Klanten kunnen op alle mogelijke manieren opzeggen. Per brief, telefonisch en online. ”

    “Eigenlijk is het stopzetten door de klant van zijn of haar (basis)diensten iets wat niet zo vaak voorkomt. In de meeste gevallen wordt er overgestapt naar een andere aanbieder en gebeurt het overstappen voor de klant hoofdzakelijk achter de schermen tussen de oude en nieuwe provider.
    Als ze dit toch willen doen (zonder overstap naar een andere provider) helpen we klanten door aan per dienst aan te geven hoe ze dit kunnen doen.

    Telefonisch heeft voor veel klanten ook de voorkeur omdat ze dan ook meteen de bevestiging hebben dat hun opzegging goed is verwerkt, vandaar dat we deze ook goed zichtbaar maken. Daarnaast willen we naast online soms ook nog een verificatie doen omdat we willen voorkomen dat iemand de dienst voor iemand anders opzegt die hier niet om heeft gevraagd.”

    Meer informatie en tips: Telecomabonnement opzeggen | ACM ConsuWijzer

    Gerelateerd

    Vorige artikelEnreach introduceert met Shomi AI-assistent voor slimme zakelijke communicatie
    Volgende artikel Techone versterkt positie in Noord-Brabant met overname Link-it

    Gerelateerde berichten

    Swappie

    Swappie introduceert nieuwe batterijstandaard voor refurbished iPhones

    Golden eSIM nu beschikbaar via GWK Travelex

    TBM Magazine
    citymesh

    Blijf up to date

    Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

    Evenementen

    Aankomende evenementen

    mei 21
    21 mei - 23 mei

    GITEX Europe Berlin

    mei 26
    16:00 - 19:00 CEST

    Techdrinks Almere

    jun 3
    3 juni - 5 juni

    ANGA COM 2025

    jun 7
    7 juni - 13 juni

    InfoComm 2025

    jun 11
    Gehele dag

    Telecom Insights 2025

    jun 11
    12:00 - 18:00 CEST

    Partner Event Internet on Demand: ‘FWA: the next big thing in telecom’

    Bekijk kalender
    Vacatures
    • Commercieel medewerker binnendienst Selcom

      • Nijkerk
      • Full Time
    • X2com

      Inside Partner Manager bij X2com

      • Heikampweg 5a, 5249 JX Rosmalen
      • X2com

    TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

    Over TBM
    • Home
    • TBM Magazine
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Contact
    • Algemene voorwaarden
    Contact

    Schoolstraat 61
    6512 JC Nijmegen

    024-3454150
    tbm@magentacommunicatie.nl

    © 2025 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

    Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

    We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

    Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

    X
    TBM
    Privacyoverzicht

    Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

    Strikt noodzakelijke cookies

    Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

    Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

    Cookies van derden

    Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

    Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

    Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!