Enter your email Address

TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    Facebook Twitter LinkedIn
    Facebook Twitter LinkedIn
    TBM
    • Home
    • Mobility
    • ICT
    • MissieKritisch
    • Telecom
    • Connexie
      • b-to-c
      • België
    • Achtergrond
    • Vacatures
    • Evenementen
    • Magazines
      • TBM
      • OFM
    TBM
    Home»Connexie»ACM onderzoekt budget internetmarkt en scherpt toezicht aan
    Connexie

    ACM onderzoekt budget internetmarkt en scherpt toezicht aan

    14 januari 20254 Min leestijd
    ACM onderzoekt budget internetmarkt en scherpt toezicht aan
    Delen
    Facebook Twitter LinkedIn Email WhatsApp
    De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft zorgen geuit over de prijzen in het budgetsegment voor vaste internetdiensten. Uit haar recente marktanalyse blijkt dat huishoudens met internetabonnementen tot 100 Mbps gemiddeld meer betalen dan klanten met snellere verbindingen. Ook stelt de ACM vast dat consumenten met automatisch verlengde abonnementen – de zogenaamde ‘slapende’ contracten – vaak onnodig veel betalen. Naar aanleiding van deze bevindingen gaat de toezichthouder de marktwerking en prijsstelling in dit segment nader onderzoeken. Daarnaast scherpt de ACM het toezicht aan op de verplichting van telecomaanbieders om klanten actief te informeren over voordeligere tarieven en hun contractstatus.
    Uit het recente marktonderzoek blijkt dat de kwaliteit van vaste en mobiele telecomdiensten in Nederland hoog is en internationaal tot de top behoort. Over de prijs voor mobiele telefonie zijn consumenten over het algemeen tevreden, zo blijkt uit het jaarlijkse ACM-consumentenonderzoek dat gelijktijdig is verschenen. Dat geldt niet voor de prijs van een internetabonnement. Die vinden veel mensen te hoog.
    De prijsconcurrentie tussen aanbieders vindt vooral plaats op basis van kortingen die consumenten krijgen als ze overstappen of een nieuw contract afsluiten bij hun huidige aanbieder. Uit het consumentenonderzoek blijkt echter dat er veel ‘slapende’ contracten zijn: bij 79% van de vaste internetabonnementen is de initiële contractperiode al verstreken. Voor mobiele abonnementen geldt dit voor 60%.

    Budgetsegment duurder dan hogere snelheden

    Een opvallende conclusie uit de analyse van de factuurdata is dat huishoudens met internetabonnementen in de laagste snelheidscategorie (onder de 100 Mbps) gemiddeld € 44 per maand betalen. Dit is hoger dan wat klanten gemiddeld betalen voor snelheden tussen de 100 – 250 Mbps (€ 38) en 250-750 Mbps (€ 41). De ACM ziet ook dat met name in het budgetsegment de meeste consumenten een ‘slapend’ contract hebben, waardoor zij niet profiteren van de kortingen die gegeven worden aan consumenten met een actief contract. Uit een vergelijking met andere landen blijkt dat de prijzen voor vast internet in Nederland hoger liggen dan in de meeste andere Europese landen. Dit geldt met name voor abonnementen met een snelheid van 100 Mbps. De Nederlandse prijzen voor mobiele telefonie bevinden zich in de middenmoot. Het trekken van conclusies uit dit soort internationale vergelijkingen blijft echter complex, vanwege verschillen tussen landen. Factoren zoals macro-economische omstandigheden, infrastructuur, het aantal concurrerende netwerken, de aard en intensiteit van de concurrentie, regulering, en subsidies voor de uitrol van glasvezel spelen hierbij een rol. De resultaten rechtvaardigen echter wel nader onderzoek naar de marktwerking en prijzen in het budgetsegment.

    Vervolgstappen

    Bestuurslid Manon Leijten: “Uit het onderzoek blijkt dat de kwaliteit van mobiel en vast internet hoog is. Tegelijkertijd valt op dat in het budgetsegment van vast internet de prijzen hoog zijn en dat daar ook veel slapende contracten zijn. Dit vraagt om nader onderzoek van onze kant, zeker met de uitfasering van het kopernetwerk, en actie van telecomaanbieders om hun klanten beter en actiever te informeren over hun voordeligste opties. Toegang tot internet is essentieel om volwaardig mee te kunnen doen in de samenleving en moet dus voor iedereen betaalbaar blijven”.
    De ACM gaat ook strenger toezien op het naleven van de informatieplicht. Aanbieders zijn wettelijk verplicht om klanten actief te informeren over het aflopen van hun contract. Daarbij moet de aanbieder de klant ook jaarlijks informeren over hun voordeligste tarieven. De ACM ziet dat dit in de praktijk soms niet of onvoldoende gebeurt.

    Nieuw abonnement loont

    De ACM adviseert consumenten die maandelijks geld willen besparen om over te stappen naar een andere aanbieder of een nieuw contact bij hun huidige aanbieder af te sluiten zodra de looptijd van hun contract is verstreken. Voor internetabonnementen met lage snelheden kan dit tot wel € 250 op jaarbasis schelen. Ook voor mobiele telefonie kan een nieuw contract bij de huidige of een andere aanbieder aanzienlijke besparingen van tientallen euro’s opleveren.

    Gerelateerd

    Vorige artikelWholesale telecomleverancier VoIPGRID wordt Voys Partners
    Volgende artikel De lijstjes van TBM in 2024

    Gerelateerde berichten

    smartphones

    Smartphones krijgen met EU-energielabels transparantie over duurzaamheid en levensduur

    trump-familie

    Trump-familie betreedt Amerikaanse telecomsector met eigen abonnement en smartphone

    TBM Magazine
    citymesh

    Blijf up to date

    Altijd het laatste telecom en ICT nieuws in je mailbox.

    Evenementen

    Aankomende evenementen

    jul 3
    Gehele dag

    Cloud Expo Beach Party 2025

    sep 5
    5 september - 9 september

    IFA Berlijn

    sep 10
    16:00 - 19:00 CEST

    TechDrinks Utrecht

    sep 12
    12 september - 15 september

    IBC 2025

    okt 7
    12:00 - 18:00 CEST

    National 6G Conference Future Network Services

    okt 14
    14 oktober - 16 oktober

    Network X 2025

    Bekijk kalender
    Vacatures
    • KPN

      Account Director Integratie Accounts

      • Overal
      • KPN
    • Enreach

      Partnermanager  

      • Overal
      • Enreach
      • Full Time
    • Commercieel medewerker binnendienst Selcom

      • Nijkerk
      • Full Time
    • X2com

      Inside Partner Manager bij X2com

      • Heikampweg 5a, 5249 JX Rosmalen
      • X2com

    TBM - de Business Tool voor ICT-reseller- is ooit gestart als magazine voor telecomkanaal en heeft zich ontwikkeld tot kennis- en netwerkplatform voor alle ICT-resellers actief in voice, collaboration en werkplekbeheer.

    Over TBM
    • Home
    • TBM Magazine
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Contact
    • Algemene voorwaarden
    Contact

    Schoolstraat 61
    6512 JC Nijmegen

    024-3454150
    tbm@magentacommunicatie.nl

    © 2025 TBM Het IT en Telecom platform van de Benelux | TBM is onderdeel van Magenta Communicatieprojecten B.V yeps

    Typ hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc Esc om te annuleren.

    We gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze site te bieden.

    Je kunt meer informatie vinden over welke cookies we gebruiken of deze uitschakelen in de .

    X
    TBM
    Privacyoverzicht

    Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.

    Strikt noodzakelijke cookies

    Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.

    Als je deze cookie uitschakelt, kunnen we je voorkeuren niet opslaan . Dit betekent dat elke keer dat je deze site bezoekt het nodig is om cookies weer in te schakelen of uit te schakelen.

    Cookies van derden

    Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

    Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

    Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!